Selecteer een pagina

Het festival van de toekomst

Algemeen

Festivals, dat waren toch van die evenementen als Woodstock en Holland Festival? Artiesten staan op een podium. Informatie wordt richting bezoekers gevuurd. En er is een grote afstand tussen publiek, artiest en organisatie. In 2020 is Incubate veranderd van een ouderwets festival, dat een keer per jaar plaats vindt, in een sociaal-maatschappelijke organisatie en in een content-producent. Het festivalmoment werd een festivalproces.

 


Continu communiceert Incubate via social media en blogs met haar achterban over cutting-edge cultuur, exploiteert het haar kennis met lezingen en internationale gastcuratorschappen en is er ook nog een festival  gebaseerd op een business-model; het long tail effect. Binnen de festivalweek, het jaarlijkse hoogtepunt van het festivalproces, treden meer dan 300 artiesten op, verspreid over meer dan 25 locaties. Door kleinschalige kunst op een grootschalige manier te brengen ontstaat schaalvoordeel. Door schaalvoordeel ontstaat ruimte voor innovatie. Door innovatie ontstaat maatschappelijke relevantie.

In het vorige decennium verdween de grens tussen consument en producent en tussen podium en medium. Mede door de opkomst van sociale media en methodes als co-creatie ging communicatie van een ouderwets zender-ontvanger patroon naar een continue dialoog tussen zenders en ontvangers, waarbij een persoon zowel zender als ontvanger is. Iedere medewerker van de organisatie werd een manager van zijn eigen community, of het nu was op het gebied van artistiek leiderschap, inkoop of fondswerving. Alle medewerkers werken, op hun eigen manier, aan duurzame relaties met hun contacten. In plaats van dat zij enkel vragende partij of opdrachtgever zijn, ontstaan co-allianties met wederzijdse belangen. Incubate wordt letterlijk een stukje van de andere bedrijven. Dat maakt het festival sterk.

Naast content-producent is Incubate ook een producent van artistieke waarde. Het is niet langer een festival dat afhankelijk is van bestaand aanbod van boekingskantoren. De artistieke producties van Incubate gaan een relatie aan met de lokale infrastructuur als onderwijs, maatschappelijke organisaties, bedrijfsleven en omgeving. Incubate is een erkend leerbedrijf voor MBO-ers die lichttechniek leren, economiestudenten studeren af op de waarde van het festival in de stad, verstandelijk gehandicapten serveren streekgerechten aan festivalartiesten en voor het bedrijfsleven is het festival een plek om nieuwe producten uit te proberen. Maar vooral blijft Incubate zich in 2020 bezig houden met hoe een festival er tien jaar later uit zou kunnen zien. c
Incubate en de toekomst van het festival

Auteur: Tekst: Joost Heijthuijsen I am Joost Heijthuijsen (joost@incubate.org), doing external stuff for Incubate, a celebration of independent culture. I am microblogging http://twitter.com/nonobody and I network like www.linkedin.com/in/joostheijthuijsen
468

Reactie verzenden

Share This