Selecteer een pagina

Het jaar van de waarheid

Algemeen
De afgelopen jaren vertoonden een hausse in publieksevenementenland. De gemiddelde groei van het aantal jaarlijks terugkerende evenementen over de periode 1999 tot en met 2001 kwam uit op 8%. De groei was in het jaar 2000 echter veel groter dan in 2001. Alhoewel het evenementenjaar 2001 nog niet voorbij is, vragen vakgenoten zich af of de groei stand houdt. Het evenementenseizoen 2001 wordt het jaar van de waarheid.


Top 100
Het is daarom goed om enigszins op de zaken vooruit te lopen en te kijken naar recente marktgegevens en signalen die ons vanuit diverse marktpartijen hebben bereikt. Het gemiddeld aantal bezoekers per evenement in de ReSpons Evenementen Top 100 ging in 2000 voor het eerst sinds 1996 weer omhoog (zie tabel 2). Een opmerkelijke groei. Het lijkt er echter op dat deze tendens zich in 2001 niet zal voortzetten. Zeven evenementen uit de eerste vijf maanden van 2001 zijn, om diverse redenen zoals MKZ, niet doorgegaan. Dezelfde MKZ kan ook wel eens de reden zijn dat de meerderheid van Top 100-evenementen uit de eerste vijf maanden van dit jaar minder bezoekers trokken dan in 2000.

Doelgroepevenementen
Voorlopig positieve signalen komen uit de verschillende doelgroepmonitoren van ReSpons. De Jongeren Evenementen Monitor (13 tot en met 25 jaar) meldt een lichte groei in het totaal aantal jongerenevenementen dat dit jaar op de kalender staat. De recente mei-editie registreerde daarnaast een groei van 13% in het aantal sponsors vergeleken met dezelfde periode in 2000. Dat suggereert dat de aandacht voor jongerenevenementen bij adverteerders in 2001 weer is toegenomen. Ook bij de doelgroep kinderen (t/m 12 jaar) klinken positieve signalen. Het aantal evenementen steeg met 9% en het gemiddeld aantal bezoekers (kinderen & ouders) per evenement steeg van 32.000 naar 36.000. Op het gebied van lifestyle vormen woon- en tuinevenementen al een aantal jaren een populair evenemententype voor publiek in de leeftijd vanaf 30 jaar. Op de kalender voor 2001 heeft men een keuze uit 45 van dit soort evenementen, met een gemiddeld bezoekersaantal van 27.000 per evenement.

Sponsortekorten
Aangezien de teneur ook bij de overige monitoren van ReSpons, zoals de Sport en de Strand Evenementen Monitor, overwegend positief is, lijkt er weinig reden voor zorgen. Uit de markt komen wel signalen die aandacht behoeven. Zo klinken er geluiden over de toenemende moeite die organisatoren zich moeten getroosten om sponsoring rond te krijgen. Dit geluid komt dit jaar bij een brede laag van type evenementen vandaan, grootschalige publieksevenementen niet uitgezonderd. Deze geluiden staan haaks op de constatering dat het aantal adverteerders/ sponsors bij o.a. jongerenevenementen is toegenomen. Het zou kunnen zijn dat vraag en aanbod minder goed op elkaar aansluiten.

Effectiviteit
Een tweede geluid komt bij de adverteerders en bureaus vandaan en concentreert zich op de vraag naar de effectiviteit van het medium publieksevenementen. Wat krijg ik terug voor mijn reclamegulden?, is een vraag die een adverteerder/sponsor graag beantwoord ziet. Dit signaal zou erop kunnen duiden dat de adverteerders voorzichtiger met hun communicatiebudgetten omgaan. Wellicht zijn de berichtgevingen over de afname van de economische groei of erger nog tegenvallende kwartaalresultaten in 2000 en/of 2001 daarvan de reden.

Prettig buikgevoel
Met inachtneming van bovenstaande signalen zou de evenementenbranche als geheel er goed aan doen om het aspect publieksonderzoek meer aandacht te geven. Hoewel de cijfers er (nog) rooskleurig uit zien, kan er van rustig achterover leunen geen sprake zijn. Adverteerders/sponsors zullen meer waar voor hun geld willen en niet langer beslissingen nemen op een prettig buikgevoel alleen. ReSpons Evenementen Monitor introduceerde vorig jaar het begrip MBE (mediabereikeenheden). Met MBEs is het mogelijk om de mediadruk van een evenement in kaart te brengen, doordat verschillende soorten mediabereik met elkaar vergeleken kunnen worden. Dat evenementen een vast onderdeel uitmaken van de mediamix van menig adverteerder, daarover is iedereen het eens, maar met overwegingen alleen kom je er niet. De hausse in evenementenland met groeicijfers rond de 10% kan alleen maar aanhouden door met cijfers aan te tonen dat het inzetten van evenementen echt werkt.

Auteur: Lex Kruijver, Managing Director ReSpons Evenementen Monitor – lkruijver@respons.nl
Referenties: Profiel ReSpons Evenementen Monitor De ReSpons Evenementen Monitor is de meest complete bron van informatie over publieksevenementen in Nederland en Belgi. Sinds de start in 1993 verricht ReSpons continu onderzoek met als doel professionele informatie te kunnen geven over de markt voor publieksevenementen. De informatie wordt afgenomen door partijen als adverteerders, reclamebureaus, toeleveranciers en gemeenten.
468

Reactie verzenden

Share This