Selecteer een pagina

Het managen van helden in was

Algemeen

Voor Tina Gebel, sales- & marketingmanager van Madame Tussauds, is het positioneren van helden die er niet (meer) zijn de grootste uitdaging. Het geheim ligt in het managen van verwondering. Maar hoe doe je dat? Madame Tussauds hanteert natuurlijk een aantal criteria: eeuwigheidswaarde, voldoende draagvlak, de verrassingsfactor van de persoon en de publiciteitswaarde, ofwel: whos hot en whos not tegen de
achtergrond van de eeuwigheidswaarde.
De beelden vormen een goede kapstok voor marketingactiviteiten, bijvoorbeeld joint promotion.

Tina leest de Story, de Priv en de Telegraaf om zich te orinteren op nieuwe sterren voor de collectie. De doelgroep bestaat
enerzijds uit jonge toeristische singles en stelletjes tussen de 25 en 35 jaar (60%) en anderzijds uit Nederlandse families tussen de 25 en 40 jaar, die een dagje Amsterdam doen. Madame Tussauds richt zich op een gemiddeld opgeleid publiek met middeninkomen. Toeristen zoeken meer naar het historische deel, terwijl Nederlanders hun helden willen zien. Voor toeristen is Madame Tussauds een museum, voor de Nederlanders is het een attractie. Volgens de marketeer brengt Tussauds een A-merk vol beleving, op de grens van werkelijkheid en fictie. Naar Madame Tussauds ga je drie keer in je leven: n keer als kind, n keer als volwassene en de laatste keer als opa of oma.

Auteur: CB
Referenties: Bron: De marketeer van…. Madame Tussauds: Tina Gebel, in NieuwsTribune, 3 februari 2000, nummer 5
468

Reactie verzenden

Share This