Selecteer een pagina

Het merk Van Gogh

Algemeen
Het Van Gogh Museum is een van de weinige musea in Nederland die merchandising serieus aanpakken. MMNieuws legde daarom Andr Feiner enkele vragen voor over de ontwikkeling van merchandising in de vrijetijds- en amusementsindustrie. Zo vroegen we hem naar de ontwikkelingen op dat gebied in de museumsector, naar de manier waarop het Van Gogh Museum zich op dat gebied profileert, naar aansprekende voorbeelden van musea in het buitenland, waaraan het Van Gogh Museum zich wat dat betreft kan spiegelen en tot slot naar de manier waarop het Van Gogh-museum het merk Van Gogh wegzet.


Naam: Andr Feiner
Leeftijd: 46
Huidige baan: directeur Van Gogh Museum Enterprises B.V.
Vorige baan: directeur Kindernet
Laatste culturele activiteit: bezoek aan Dia:Beacon Museum in Beacon, New York
Laatste vrijetijdsactiviteit: de Dam tot Damloop
Trend: professionalisering van de cultuurwereld.

Wie mij vraagt of ik merchandising zie als een integraal onderdeel van het merk krijgt een bevestigend antwoord. Ik zie het belang van rechten toenemen, zeker gezien de internationalisering van de museumwereld, de reizende tentoonstellingen en de grote commercile waarde die hiermee wordt vertegenwoordigd. Deze factoren maken dat de bescherming van dergelijke formats steeds belangrijker wordt.
Onze museumwinkel is vanwege de ongeveer 1,3 miljoen mensen die het Van Gogh Museum bezoeken een zeer belangrijk afzetkanaal. Omdat het VGM de hoogste kwaliteit nastreeft, zullen ook de artikelen die in de museumwinkel worden verkocht aan strenge eisen moeten voldoen. Dat dwingt ons onze merchandising zeer serieus te nemen en professioneel te benaderen. We hebben daarvoor een aparte vennootschap opgericht waarin qua cultuur en professionaliteit focus is aangebracht op de ontwikkeling van producten. Vanwege de hoge kwaliteit van die producten is er ook belangstelling vanuit het buitenland. Wereldwijd wil men deze producten niet alleen in museumwinkels, maar bijvoorbeeld ook in warenhuizen verkopen. Wij hebben daarom in meerdere landen in de wereld distributeurs benoemd, die lokaal de marketing en sales van Van Gogh Museumproducten verzorgen. Voorbeelden zijn Japan, Korea en Amerika.

De belangrijkste museummerchandiser ter wereld, en voorbeeld voor het Van Gogh Museum, is het Metropolitan Museum in New York. In het Metropolitan houdt een groep van 200 mensen zich bezig met de productontwikkeling en verkoop van artikelen die zijn gebaseerd op de brede collectie van het museum. Naast de enorme winkel in het Metropolitan zelf zijn er over de hele wereld tientallen filialen geopend.
Een van de problemen die het Van Gogh Museum tegenkomt, is dat er op de wereld veel producten worden geproduceerd en verkocht met de beelden van Van Gogh. Dit toont aan hoe ontzettend populair de werken van Vincent van Gogh nog steeds zijn, maar tegelijkertijd is er dus enorm veel concurrentie. Uiteraard is er een groot verschil tussen de Van Gogh Museum merchandising en de overige verkrijgbare en op Van Gogh genspireerde producten. Het belangrijkste is kwaliteit en uiteraard de afzender: het Van Gogh Museum.
Alle producten die door het VGM worden geproduceerd voldoen aan de kernwaarden van het merk Van Gogh en het Van Gogh Museum, zijn van goede kwaliteit en benaderen bijvoorbeeld qua kleur zeer nauwkeurig het originele werk.

Auteur: Menno Heling redactie@mmnieuws.nl
468

Reactie verzenden

Share This