Selecteer een pagina

HET NEDERLANDS UITBURO, EEN NETWERK VAN PARTNERS

Algemeen

Het Nederlands Uitburo (NUB) is een relatief jong initiatief. In 2004 werd de Stichting NUB in het leven geroepen, een samenwerkingsverband van het Amsterdams, Rotterdams en Haags Uitburo en Bureau Promotie Podiumkunsten, met ondersteuning van het Ministerie van OCW. Sinds 2004 is het netwerk van het NUB aanzienlijk gegroeid, met als meest recente partners het Apeldoorns Uitburo en het Noord-Holland Uitburo. Ook ging het NUB onlangs een samenwerkingsverband aan met de VVV.

Oorspronkelijk doel van het NUB was een bijdrage te leveren aan cultuurparticipatie door een optimale communicatie van de landelijke culturele agenda. Daarbij richt het Bureau zich op het verzamelen en distribueren van culturele informatie die elders al beschikbaar is. In 2006 bevatte de Uitbase (de database van het NUB) informatie van 151.845 culturele activiteiten op 4.498 locaties in heel Nederland. De landelijke dekking die wordt nagestreefd, verkrijgt het NUB door samenwerking met regionaal opererende partners. De distributie van de culturele agenda gebeurt via een aantal eigen kanalen, waaronder www.uitburo.nl; de Uitmail en diverse regionale producten waaronder Uitkranten, Uitfestivals en het aangaan van structurele samenwerkingsverbanden met landelijke media.

REGIONALE UITBUROS
Het netwerk van het NUB is sinds de oprichting in 2004 exponentieel gegroeid. Bij de start bestonden er 3 stedelijke Uitburos, ondertussen zijn het 12 stedelijke en regionale Uitburos. De twee meest recente partners van het Uitburo netwerk zijn het Apeldoorns Uitburo en het Noord-Holland Uitburo. Beide zullen in de loop van april online gaan en op uitburo.nl hun culturele agenda presenteren. Het Apeldoorns Uitburo is op initiatief van de Gemeente Apeldoorn ontwikkeld om een actief marketingbeleid te voeren op het cultuuraanbod van de stad. Daarnaast krijgt het Apeldoorns Uitburo ook de opdracht om de evenementenkalender van de stad te cordineren en het evenementenbeleid verder te ontwikkelen.
Het Noord-Holland Uitburo maakt onderdeel uit van de Stichting Uit-in-Noord-Holland, die een actieve rol gaat vervullen om het vrijetijdsaanbod van de Provincie te verzamelen en te distribueren. Daarbij wordt het Noord-Holland Uitburo de outlet voor de specifiek culturele agenda. Ook is er toenemende interesse uit overige delen van Nederland om in het Uitburo netwerk te participeren. Zo is er belangstelling getoond uit ondermeer Arnhem, Dordrecht, Provincie Friesland, Provincie Zeeland en Provincie Drenthe.
Ter ondersteuning van de positionering van de regionale Uitburos is in samenwerking met het reclame adviesbureau Kessels Kramer een traject ingezet ten behoeve van de ontwikkeling van een geheel nieuwe huisstijl. Dit heeft geleid tot een uitgewerkt huisstijlpakket, waarin ondertussen Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Groningen, Leiden, Maastricht en Nijmegen participeren. Een herkenbare lijn voor alle Uitburoproducten en een duidelijke positionering van de regionale Uitburos binnen de merk familie is het resultaat.

BUREAU PROMOTIE PODIUM-KUNSTEN
Het NUB kent een zeer nauwe samenwerking met Bureau Promotie Podiumkunsten. De collectieve marketingactiviteiten die BPP ontwikkelt, worden mede via Uitburo.nl aan de bezoekers gepresenteerd. Zo zijn er specials verschenen op uitburo.nl voor de Klassieke Muziekweek, Dansweek, de Jeugdtheaterdagen en de Toneelpublieksprijs. Daarnaast maakt BPP voor de eigen themasites gebruik van de database van het Uitburo om de actuele agenda te tonen. Gedurende het hele jaar worden er promotieactiviteiten gevoerd in samenwerking met de Theater & Concertbon. De site van de Theater & Concertbon maakt gebruik van een speciaal ontwikkelde feed met weekendtips uit de Uitbase die de kopers van de bon meteen lekker kunnen maken om deze ook daadwerkelijk in te wisselen.

VVV NEDERLAND
Recent heeft het NUB een intentieovereenkomst gesloten met VVV Nederland. Uitgangspunt van deze samenwerking is om binnen de totale vrijetijdsmarkt de gezamenlijke positie te verbeteren en daarbij elkaars sterkten optimaal te benutten. Bovendien leert de praktijk dat een toenemend aantal Uitburos door een VVV gehost wordt of tezamen met een VVV gexploiteerd wordt door stedelijke of regionale marketingorganisaties. De samenwerking houdt in dat er nagedacht wordt over gezamenlijke branding en communicatie en gentegreerde vestigingen daar waar dat opportuun is. En er wordt gesproken over uitwisseling van data en koppeling van databasesystemen om de vrijetijdsinformatie van het VVV en de culturele agenda van het NUB breed beschikbaar te maken.

MEDIAPARTNERS
Het aantal samenwerkingsverbanden met grote en kleine mediapartners neemt zienderogen toe. Het betreft landelijke partners die de merkpositionering van UITBURO en de naamsbekendheid van www.uitburo.nl ondersteunen. Dit gebeurt zowel in zowel printuitgaven als in multichannel benadering (RTV, print, internet). In de afgelopen jaren heeft het NUB een structurele samenwerking met de VPRO opgebouwd. Jaarlijks wordt een Uitbijlage ontwikkeld bij de VPRO Gids die verspreid wordt aan abonnees en tijdens de seizoensopeningen in augustus en september in de Uitburo regios. Verder wordt er wekelijks een UITpagina gepubliceerd in de VPRO Gids. Met een bereik van 540.000 lezers per week betekent dit heel wat extra aandacht voor de culturele agenda.
Ook met de Volkskrant is een mediapartnership gesloten. Zowel in de krant als op de dagbladsite wordt het merk Uitburo ondersteund, onder meer door het publiceren van een gezamenlijke wekelijkse culturele aanrader. Voor alle agendavermeldingen op volkskrant.nl wordt gebruik gemaakt van de database van het Nederlands Uitburo. Op regelmatige basis verschijnen er tenslotte lezersaanbiedingen in de krant.
Een groeiend aantal internetpartners plaatst een zoekblokje van het Uitburo. Hiermee krijgen de gebruikers van deze externe sites rechtstreeks toegang tot de agenda en uit-gaanstips op maat bij Uitburo.nl en genereert het Uitburo extra site bezoek. Zo wordt er samengewerkt met ondermeer Cultura TV, Theater & Concertbon en Bankgiro loterij.

HET BEREIK VAN UITBURO.NL
In 2006 hebben in totaal 3.201.010 bezoekers zon 22,5 miljoen paginas geconsulteerd op www.uitburo.nl en de achterliggende regio sites. Gemiddeld bezochten bijna 9.000 personen per dag n van de Uitburo sites. Met name vanaf augustus constateren we een sterke groei. Het aantal Uitmail abonnees bedraagt inmiddels ruim 44.500 unieke personen die zich periodiek laten informeren over regionale culturele tips en aanbiedingen. Ook voor 2007 wordt verwacht dat de groei zich voortzet onder invloed van de aansluiting van nieuwe Uitburos en het gebruik van de RSS feed van weekend tips door een aantal nieuwe partijen.

Auteur: Margot Geren Margot Geren is directeur van het Nederlands Uitburo Contact: Marijn van der Laan Marketing manager T 020 6160161 F 020 6160761

468

Reactie verzenden

Share This