Selecteer een pagina

Hoe overtuig je je financiers

Algemeen
MMNieuws interviewde Anneke Jenniskens en Johan Idema, cultuuradviseurs bij adviesbureau LAgroup. Samen met cultureel organisatiebureau Facta zijn zij de initiatiefnemers van de werk-conferentie IJzersterke Cultuurplannen. MMNieuws vroeg hen naar de aanleiding voor de werkconferentie, de opzet en de achterliggende gedachte, maar ook naar wat een plan nu eigenlijk ijzersterk maakt. 


Waarom organiseren LAgroup en Facta een werkconferentie over cultuurplannen?
Johan Idema: Vorig jaar brachten we De zin die kleefde uit, een boek met tips om ijzersterke cultuurplannen te maken. We kregen veel positieve reacties, maar uiteindelijk is het boek maar een middel. Het gaat erom dat er nu nog betere cultuurplannen komen. We hebben daarom besloten om onze krachten te bundelen met Facta, een organisatiebureau met kennis van de cultuursector, om samen met hen deze werkconferentie te organiseren. Zeker met de bezuinigingen voor de deur willen we aandacht vragen voor een goede planvorming. Of het nou gaat om een subsidie-aanvraag, een sponsorplan of een haalbaarheidsstudie, het maken ervan is het moment waar het op aan komt: weet je financiers te overtuigen?

Maakt de cultuursector dan al geen goede plannen?
Anneke Jenniskens: Natuurlijk worden er al goede plannen gemaakt, maar er is wel iets aan de hand. Financiers geven aan dat tenminste de helft van de plannen die zij krijgen van onvoldoende kwaliteit zijn. Cultuurinstellingen op hun beurt krijgen te maken met financiers die hen niet altijd goed richting geven hoe ze hun plan kunnen verbeteren. Het kan dus beter. De cultuurwereld produceert jaarlijks letterlijk duizenden plannen. Als een bruisende, ondergrondse rivier stroomt dit onder het cultuurlandschap door. Niemand heeft het overzicht, maar wij schatten in dat een forse minderheid van al die plannen echt doorgaat. Is dat opmerkelijk? Facta en wij vinden van wel. Het betekent dat er veel energie verloren gaat die ook aan andere zaken besteed had kunnen worden.

Waarom wordt de conferentie op dit moment georganiseerd?
Idema: IJzersterke cultuurplannen zijn nu belangrijker dan ooit! Het ontwikkelen en presenteren ervan wordt de komende jaren cruciaal. Cultuurinstellingen zullen harder gaan strijden voor financiering, maar de financiers zelf hebben minder geld te verdelen. De lat zal dus hoger komen te liggen. En die ligt sowieso al hoog voor cultuurplannen, waarvan originaliteit en verbeeldingskracht wordt verwacht en tegelijkertijd rea-liteitszin en ondernemerschap.

Wat is het idee achter de conferentie? Hoe is deze opgezet?
Jenniskens: Door de expertise van Facta en LAgroup te bundelen hebben we de dag kunnen opzetten als een onafhankelijke werkconferentie, met een combinatie van theorie en praktijk. We zijn uitgegaan van het idee dat we juist vanuit verschillende perspectieven over betere cultuurplannen moeten nadenken. Een cultuurinstelling doet als aanvrager zijn best om goede plannen te maken en daar willen we graag van horen wat hun tips zijn. Maar een goede financier heeft ook een rol: die stelt kritische vragen en geeft een aanvrager de kans een beter plan te schrijven. We hebben dus zowel fondsen, gemeenten en provincie uitgenodigd, om vanuit hun perspectief hun ervaringen en tips te geven. En we hebben cultuur-instellingen als aanvrager uitgenodigd. Tenslotte voegen we daar als adviseur graag onze eigen ervaringen en suggesties aan toe.

Tot slot, wat maakt een plan nu eigenlijk een ijzersterk plan en wat is jullie persoonlijke drijfveer om hiermee bezig te zijn?
Jenniskens: Een goed plan concretiseert, verleidt en maakt de energie van de initiatiefnemers voelbaar. Dat moet niet alleen van het papier zelf afspatten, maar ook de plannenmakers zelf en wat ze doen zijn bepalend.
Idema: Van goede plannen maken, krijg je kippenvel. Zeker als je mensen enthousiast krijgt voor je plannen. Dit gevoel en de bijbehorende manier van denken en werken willen we graag overdragen.

Auteur: Tekst: Redactie MMNieuws
468

Reactie verzenden

Share This