Selecteer een pagina

Hyves als marketingtool 2.0

Algemeen
Sommigen werken er al mee, anderen moeten het nog ontdekken: Hyves. Hyves is in Nederland de grootste online community. De leeftijd van de gemiddelde gebruiker is 27 jaar. In mijn studententijd werd ik actief gebruiker – ik verving zelfs mijn gsm deels door Hyves. Voor mij was het dan ook niet meer dan logisch om voor Danstheater AYA ook een Hyves-pagina op te zetten.


Het voordeel van een eigen Hyvespagina is dat je direct contact legt met je doelgroep. Verder kun je goedkoop adverteren met een groot bereik en biedt Hyves je statistieken van je banners en je paginabezoekers.
Met Hyves kan ik gemakkelijk een landelijke doelgroepanalyse maken. Dit gebeurt door enquêtes onder 500 jongeren via Hyves, door de statistieken op te halen en door de mailbox van de AYA account in te duiken.
Ik raad iedereen die serieus aan de slag wil gaan met Hyves aan eerst voor jezelf een account aan te maken en een vriendennetwerk op te starten. Hyves is immers niet bedoeld als een marketingtool. Het is van belang te ondervinden.
hoe Hyvers met elkaar omgaan: het gaat ten­slotte om een community en die bestaat uit personen.
Via Hyves contact leggen met je doelgroep is een heel ander verhaal dan een advertentie plaatsen of een poster ophangen. Tijdens de workshop ‘Hoe werkt Hyves’ die ik gaf op de Marketingdag van BPP kreeg ik dan ook de vraag hoeveel tijd ik eraan besteed. Het antwoord is simpel: veel. Wanneer je een doelgroep wilt benaderen en je netwerk wilt opbouwen is het van belang van te voren precies te weten wie je doelgroep is. Het is van belang ook op Hyves hier je peergroup in te herkennen. Wanneer je die mensen eenmaal in je netwerk hebt zitten is de toon van je imago gezet.
Wanneer je een netwerk hebt opgebouwd, hoe klein ook, ontvang je al mailtjes en krabbels. Het is een community, dus reageer je hierop, ook als je 30 berichten en krabbels hebt ontvangen. Laat ik nogmaals benadrukken dat het hier niet om oppervlakkig contact hoeft te gaan. Toen wij voor AYA auditie hielden, kwam 90% van de auditanten via Hyves! En nu we een battle organiseren, komt wederom het merendeel van de deelnemers via ons Hyves-netwerk!

Hyves is heel gebruikersvriendelijk. Kom je er niet uit? Dan kun je altijd via Hyves een mailtje sturen naar de medewerkers ervan met alle vragen. Lang leve media 2.0! 

Tips en trucs
•    je netwerk bepaalt je imago op Hyves
•    pimp je profile en zorg steeds voor nieuwe foto’s en filmpjes, zodat anderen zien dat je actief bent
•    wees iedere dag online, zodat je altijd bij de eerste negen zit op de pagina van je vrienden!
•    beantwoord krabbels, mails en chats snel en persoonlijk zodat de doelgroep je als persoon gaat zien en niet als een ‘ver-van-mijn-bed-show’ instelling / gezelschap
•    plaats aantrekkelijke banners, bijvoorbeeld als polls, zodat ze interactief lijken
•    meld je aan als goldmember zodat je alle statistieken op kunt vragen. Zo weet je precies wie je pagina bezochten, wie je foto’s bekeken, wat hun gemiddelde leeftijd is, of het gaat om man of vrouw, wat hun opleidingsniveau is, en hun woonplaats – en dat ook nog eens per maand of week ten opzichte van het Hyves-gemiddelde
•    mensen, vooral jongeren, gebruiken Hyves ook als etalage van hun imago. Je kunt persoonlijke kenmerken aflezen aan de groep waar ze binnen Hyves lid van worden
•    het bovenstaande geldt net zo hard voor jouw instelling / theater / gezelschap  
•    houd de agenda op je pagina bij met bijvoorbeeld een speellijst. 
•    houd een blog bij op je pagina. Ook als je voor een festival werkt dat eenmaal per jaar plaats vindt, kun je een blog bijhouden, bijvoorbeeld over alle voorbereidende werkzaamheden en vorderingen. Op deze manier kun je de drempel verlagen omdat je als theater/ gezelschap persoonlijk overkomt
•    op de eerste pagina na het inloggen kun je zien wie er jarig is en wie nieuwe foto’s en blogs heeft geplaatst. Hier kun je op anticiperen.

Auteur: Suzanne Barbillion is verantwoordelijk voor de marketing en publiciteit van Danstheater AYA. (barbillion@gmail.com)
Referenties: 
468

Reactie verzenden

Share This