Selecteer een pagina

In Londen zijn museum en winkel attracties geworden

Communicatie, Marketing

Reserveer in je nieuwe agenda maar alvast een lang weekeinde Londen. Bezoek The Millennium Experience, wandel over de voetbrug van Norman Foster naar het grootste museum voor moderne kunst ter wereld, eet bij Yo Sushi, maar breng in ieder geval een bezoek aan Vinopolis en NikeTown.

Vinopolis

Vinopolis is een attractie voor volwassenen, wijnliefhebbers en levensgenieters. De combinatie van eten en drinken, attractie, winkel, en gastheerschap heeft een oppervlakte van ruim 30.000 vierkante meter.
Vinopolis wordt gepresenteerd als een attractie en niet als een stoffig museum. Zon imago zou onvoldoende aansluiten bij de verwachtingen van de 500 kleine investeerders, die gezamenlijk 23 miljoen pond hebben ingebracht.

Er is in het concept van Vinopolis ook gedacht aan een cantina, een brasserie, een Root & Branch wijnbar en een specialiteitenrestaurant. Voor thuis biedt de Vinopolis Vaults een ongekende selectie wijnen, wijnglazen, kurketrekkers in alle maten en soorten, wijnboeken, merchandising, chocola, kaas en olijfolie. Verder organiseert Vinopolis wijnreizen en -proeverijen.

Vinopolis gunt de bezoeker een ontdekkingsreis door bekende (Frankrijk, Italie, Spanje) en minder bekende wijnlanden (Chili, Rusland, Libanon). Alle zintuigen worden gestimuleerd: kijken, ruiken, voelen, horen en proeven. Door de combinatie van objecten, muurschilderingen, videos, fotos, touch-screen computers en decors is er veel te zien en te doen. Geurpalen (vanille, zwarte bessen) vergroten het inzicht in druivenrassen en wijnsoorten. Er ontstaat een goed beeld van de productie van verschillende druiven. Een audiodisc geeft informatie.

Een 2CV bevestigt het beeld van de kleine Franse wijnboer. Een virtuele tocht op een scooter geeft een Toscaans gevoel. Hoogtepunt zijn de proeftafels met een keuze uit 200 soorten wijn. De entree van tien pond is inclusief vijf vouchers om wijn naar keuze te proeven. Al met al slaagt Vinopolis er goed in om de cultuur van de verschillende wijnlanden en -streken over te brengen.

De start van Vinopolis is veelbelovend. Voor innovaties gaat Vinopolis elke 2 jaar 2 miljoen pond investeren. Dit is noodzakelijk om aantrekkelijk te blijven voor de 400.000 bezoeken per jaar.

NikeTown

Met ruim 20.000 vierkante meter is de veertiende NikeTown de grootste tot nu toe. De attractie concurreert met Madame Tussaud en musea. Het interieur is een perfecte mix van retail, theater en expositie.
De hal heeft het karakter van een plein waar de bezoekers worden vermaakt met presentaties en exposities. Het decor van New Air Street doet aan Universal Studios of Movie World denken. Elke sport heeft een eigen paviljoen met een passende vormgeving, soundtrack, infotainment, interactieve spelletjes, en natuurlijk met veel aandacht voor door Nike gesponsorde sporthelden.

Alleen al de honderden fotos en geluidsfragmenten van gewone mensen die van sport genieten zijn een bezoek waard. Elke 20 minuten wordt NikeTown verduisterd en eist beeld en geluid van een gigantische sport clip alle aandacht op. Een bezoek aan NikeTown is een belevenis en duurt 1 tot 1.5 uur. De nadruk ligt niet op de verkoop, maar op het beleven van de Nike-cultuur. NikeTown is n grote commercial.

De bezoekers van Vinopolis en Niketown gaan op in de wereld van de wijn of van de sport. Beide attracties maken hiervoor gebruik van een grote variatie aan technieken. Vinopolis is hierdoor meer dan een museum, en Niketown meer dan een winkel.

Auteur: Robert Marijnissen, werkzaam bij Kolpron Consultants

468

Reactie verzenden

Share This