Aan de basis ligt natuurlijk het Marketing Concept op basis waarvan we allemaal opereren. Dit zou in hoge mate de activiteiten van het theater of museum moeten sturen, ware het niet dat de marketing afdeling het hier vanouds nogal moeilijk heeft. Het erkennen van een virtuele/ICT dimensie bij het culturele product biedt de mogelijkheid om ook bij de artistiek/inhoudelijk verantwoordelijke meer begrip en medewerking voor marketing te krijgen.
Als je kunst en cultuur ziet als op informatie gebaseerde producten, kan de nieuwe publicatie van Jennifer Rowley Information Marketing een praktische steun in de rug vormen. Vooral wanneer ICT gezien wordt als mogelijkheid om een toegevoegde waarde voor het artistieke kernproduct te bieden, is dit boek een handig instrument. Naast aandacht voor informatie als kernproduct en de specifieke karakteristiek van de markt voor informatie, ligt de nadruk van Information Marketing op het bieden van information services. Het probeert een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen van marketingdenken door aandacht te geven aan de snelle en voortdurende ontwikkelingen op ICT gebied. Het daagt uit om na te denken over de kenmerken van het eigen product, en dat tegen de geschetste achtergrond.
Information Marketing biedt zowel voor de beginnende als gevorderde marketeer voedsel tot nadenken. Niet alleen strategische uitgangspunten voor non-profits worden geschetst, ook cijfers en praktische tips larderen deze zeer waardevolle Engelstalige uitgave.
MH
Jennifer Rowley, Information Marketing, uitgeverij Ashgate, ISBN 0566082225