Selecteer een pagina

Intentie, transparantie, eerlijkheid en respect

Algemeen

Ik ontwerp high fashion voor vrouwen. Mijn stijl kenmerkt zich door grafische vormen: clean, chique en architectonisch. Droog en minimalistisch. Draagbare avantgarde. Door een hoog kwaliteitsgehalte wat betreft afwerking en materiaal is mijn kleding duurzaam. Mijn stijl is daarbij zowel eigentijds als tijdloos. Je kunt er alle kanten mee op en toch is het erg uitgesproken qua vorm. Momenteel werk ik voor een bekend Nederlands jeansmerk waar ik de high fashion collectie voor vrouwen ontwikkel. Daar verdien ik mijn basisinkomen mee. Verder verdien ik af en toe wat met het verkopen van stuks uit mijn collectie (ik ben nog maar een half jaar voor mezelf bezig). Ik heb nu een keer geshowd tijdens de Fortis openingsoiree van de Amsterdam International Fashion Week.


In januari 2010 show ik mijn tweede collectie en daarna wil ik me vooral gaan richten op de productie en verkoop. Onlangs heb ik ook een duurzame (regen)jas voor de HEMA ontworden. Hiermee heb ik de eerste prijs gewonnen en ligt hij sinds twee weken in de winkels van de HEMA.

Op het gebied van (cultureel) ondernemerschap sta ik nog maar aan het begin. Het is een heel kwetsbaar proces en ik probeer vooral heel rustig en gestaag te groeien en alles stap voor stap te doen zodat ik er zelf controle over heb en kan houden.

In januari 2009 ben ik officieel voor mezelf begonnen. Doordat ik meerdere (inter-)nationale prijzen had gewonnen was mijn naam al enigszins bekend. Dat hielp mij enorm om een voet tussen de deur te krijgen. Ook volgde ik een aantal cursussen om zakelijk gezien de juiste kennis te hebben. Nu is vooral belangrijk dat ik mijn handschrift verder ontwikkel en dat mijn naam gevestigd wordt. Mijn doel is om internationaal te verkopen en ik zou graag willen showen in Parijs.

Daarbij is het belangrijk dat ik ruimte blijf creëren voor creativiteit. Door de enorme (tijds)druk kun je je makkelijk verliezen. Het is voor mijn label van cruciaal belang dat ik ruimte heb om innovatief te zijn. Om echt creatief te kunnen zijn heb je tijd nodig. Het is belangrijk om efficiënt te werken en goed te plannen.
De crisis heeft ook voordelen. Zo is het voor mij bijvoorbeeld makkelijker om kleine aantallen te laten produceren en om een goed atelier te vinden om te produceren.

Ik denk dat voor elk bedrijf geldt dat integriteit belangrijk is. Het gaat heel erg om de intentie, transparantie, eerlijkheid en respect. Ik denk dat we daar steeds meer aan toe zijn. We willen gewoon een goed en eerlijk product zonder poespas en allerlei onnodige toevoegingen.

Auteur: Elsien Gringhuis Elsien Gringhuis is onafhankelijk modeontwerpster (info@elsiengringhuis.com)
468

Reactie verzenden

Share This