Selecteer een pagina

Internet: kans en bedreiging voor de VVV

Algemeen
De VVV had ooit min of meer het monopolie als toeristische informatieverstrekker. Dat is al lang niet meer zo. De ANWB geeft succesvolle toeristische tijdschriften uit, hotels vullen hun lobbys met folders en fietsroutes, instanties als NS, ENECO Energie en Rabobank sturen leden magazines met kortingsbonnen en in het straatbeeld verschijnen steeds vaker internetzuilen. Hoe gaat de VVV om met deze veranderingen? Heeft de VVV een houdbaarheidsdatum? Wat is het laatste nieuws op het vlak van internettoepassingen in VVV-land?


Vrijetijdsnetwerk VVS organiseerde eind november een discussiemiddag over deze themas onder de vlag van De houdbaarheid van het VVV-merk. VVV Nederland en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ontvouwden onder andere hun kijk op de toekomst van de VVV. Daarnaast was ruim plaats voor good practise uit Friesland, Alkmaar en Rivierenland. Een rondje langs de belangrijkste bevindingen.

VVV een van vele kanalen
Duidelijk is dat de uitbreiding van aanbieders van toeristisch-recreatieve informatie niet meer te stoppen is. De VVV is tegenwoordig n van de vele distributiekanalen van ondernemers. De betekenis van internet groeit sterk en de praktijk bevestigt dit.
Fryslan Marketing bijvoorbeeld, het toeristische marketing- en promotieorgaan van de provincie Friesland, ontdekte dat de consument in zijn informatiezoekgedrag steeds minder via de VVV of landelijk via het NBTC bij Friesland terechtkomt. Hij ontdekt Friesland vaker via mond-tot-mondreclame, publiciteit en internet. Iemand die op vakantie gaat in Friesland boekt vaak rechtstreeks bij het bedrijf en veelal telefonisch. Het aantal directe boekingen via internet neemt de komende jaren sterk toe. Boekingssites als weekendjeweg.nl, recreatief.nl, weekendcompany.nl en hotelaanbiedingen.nl zijn in korte tijd grote spelers geworden. De provinciale en regionale bureaus voor toerisme hebben hier het nakijken. Het is verstandig voor deze bureaus om enerzijds hun internetfunctie te versterken en tegelijkertijd allianties aan te gaan met grote aanbieders en media.

Kansen voor internetzuilen
Gelukkig staan sommige VVVs niet stil en zijn er hier en daar innovaties te melden. Diverse VVVs zijn bezig zich te orinteren in hoeverre informatiezuilen in de openbare ruimte complementair kunnen zijn voor een losse VVV-vestiging of agentschap. Zoals in Alkmaar en omgeving, waar een vijftal infozuilen zijn gerealiseerd. Het gaat om aantrekkelijk vormgegeven (roestvrij staal) internetgebonden zuilen op drukbezochte plekken, zoals bijvoorbeeld aan het Waagplein in Alkmaar. Hier functioneert een buitenzuil, aanvullend op de lokale VVV-vestiging. De VVV internetzuil is 24 uur te raadplegen, zodat buiten winkeltijd te vinden is waar te overnachten is en welke evenementen er zijn. De complementariteit blijkt uit het feit dat de verkoop van fiets- en wandelroutes in de VVV-vestiging na plaatsing van de zuil is verviervoudigd. In die zin zet de zuil direct aan tot koopgedrag. Daarnaast heeft ze een identiteitsverhogende functie. De investeringskosten van een buitenzuil liggen om en nabij de 12.000 euro en de beheerkosten zijn minimaal (als wordt gekozen om geen printfunctie in te bouwen), namelijk voor elektriciteit en periodiek onderhoud. De buitenzuil bewijst hufterproof te zijn. Het sitebeheer gebeurt vanaf een centrale plek en maakt het zodoende prima mogelijk om up to date informatie te bieden.

Kansen voor nieuwe locaties
De aanpak van Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Rivierenland is een op nieuwe leest geschoeid concept. Internet neemt hierbij een belangrijke plaats in, net als de verspreiding van zogenoemde TouristCards. Geen kasten en rekken met folders meer, maar compacte, milieuvriendelijke en goedkope informatievoorziening. Informatie die geleverd wordt op de plek waar de toerist komt, bij de toeristische ondernemer. Inmiddels zijn dat in Tiel en omstreken bijna 50 plekken. Onder de vlag I-tourist vervangt dit project de VVV, die in de streek recent ter ziele is gegaan en geen vestigingen meer heeft. Het bureau draait inmiddels op commercile basis. De combinatie van een aantrekkelijk site met een brede verspreiding van TouristCards werpt zijn vruchten af. Er zijn 10 maal meer brochures verkocht in twee maanden tijd dan waar de toenmalige VVV een jaar over deed.

VVV dient te kiezen
Deelnemers aan de studiemiddag zijn gevraagd vrij te associren op Denkend aan de VVV zie ik. De antwoorden varieerden van Verleden, Verleden, Verleden (VVV), een stencilmachine tot een sterk merk met een warrige organisatie. Niet al te positief. De toekomst van de VVV zit hem vooral in de rol van productontwikkelaar, identiteitsverschaffer en aanbieder van betrouwbare toeristische informatie. Internetzuilen zullen afhankelijk van locatie en concept aan deze rol bijdragen. Mogelijk kan de opkomst van aantrekkelijke zuilen in het straatbeeld het merk VVV opnieuw gaan laden.

Auteur: Arno Ruis beleidsadviseur vrijetijdseconomie voor de provincie Utrecht e-mail: arno.ruis@provincie-utrecht.nl
468

Reactie verzenden

Share This