Selecteer een pagina

Internetgebruikers in Nederland: vooral op zoek naar entertainment en informatie

Algemeen
Een uitgebreid onderzoek uitgevoerd door het internetadvieskantoor InSites Consulting, bij meer dan 80.000 internetgebruikers, wees uit dat de meest populaire informatie op het internet gerelateerd is aan entertainment. 54% van de Nederlandse internetgebruikers (surfers die gedurende de voorbije maand op het internet surften) gaan minstens n maal per twee weken op zoek naar entertainment-gerelateerde informatie.


Voor surfers die het internet om professionele redenen gebruiken, blijkt de belangrijkste activiteit het doelgericht zoeken naar bepaalde informatie. Onderwijsgerelateerde informatie komt daarbij op de eerste plaats.
De belangrijkste online activiteit is zonder enige twijfel communicatiegericht: meer dan 80% van de Nederlandse internetgebruikers gebruikt minstens om de twee weken zijn e-mail adres. Verder zijn ook SMS, chatten en instant messengers populaire activiteiten op het net.

Werkduur is n van de internetslachtoffers
Mensen die veel tijd in het internet stoppen, zullen uiteraard minder tijd hebben voor hun vroegere activiteiten. InSites Consulting ging op zoek naar de activiteiten die de grootste slachtoffers en winnaars zijn op vlak van tijdsbesteding sinds de komst van het internet. Uit deze studie blijkt dat bijna n op vijf surfers beweert minder tijd in zijn werk te stoppen door het surfen op internet. Familie, vrienden en de slaaptijd zijn andere slachtoffers van het internet. Surfers die
s avonds achter de pc plaatsnemen, raken blijkbaar niet zo snel meer in bed, waardoor ze een stuk minder slapen dan voorheen.
Internetgebruikers gaan meer naar de bioscoop en lezen meer boeken dan toen er geen internet was. Ook kijken Nederlandse internetgebruikers meer naar tv en lezen ze meer kranten sinds ze internetgebruiker zijn. Bovendien blijkt er ook meer tijd vrij te komen om te studeren. Als conclusie kunnen we stellen dat het internet een sterk positieve invloed heeft op leergierigheid.

Online banking: vooral hooggeschoolde early adopters
Bij het opmaken van het profiel van de Nederlandse online banker is InSites Consulting tot de conclusie gekomen dat vooral mensen die actief zijn in een IT-functie of behoren tot het hoger management tot de e-banking-populatie behoren. Over het algemeen kunnen de mensen die actief zijn met e-banking gerekend worden tot de meer ervaren internetgebruikers. 70% van de surfers die tot de early adopters van het internet behoren (internetgebruiker van voor 1996), zijn e-bankers. Slechts 20% van de meest recente surfers heeft online banking ervaring. De e-banking- populatie kan vergeleken worden met het profiel van de eerste internetgebruikers: het zijn vooral hooggeschoolde mannen tussen de 35 en 44 jaar.

Auteur: Steven Van Belleghem, International Market Analysis Manager InSites Consulting
Referenties: (steven.vanbelleghem@insites-consulting.com)
468

Reactie verzenden

Share This