Koers Kunst is een onafhankelijke zoektocht naar de mogelijkheden voor vernieuwing in de cultuurwereld. Je zou het een landelijke brainstorm kunnen noemen. Drie maanden lang vragen we deskundigen (insiders en outsiders) en het publiek om hun beste ideeën aan te dragen. We zijn op zoek naar ambitieuze plannen die problemen oplossen of kansen pakken om de productie, presentatie, deelname en financiering van kunst en cultuur te verbeteren. De beste ideeën worden direct online verspreid op www.koerskunst.nl, zodat iedereen ze kan lezen én kan reageren. De Volkskrant en de AVRO doen als mediapartners regelmatig verslag van onze zoektocht.
We willen een pleidooi houden voor een andere discussie over -cultuur: niet defensief, over geld of om belangen, maar een open, creatief en scherp gesprek over hoe het anders en beter kan. Volgens ons vormt elke crisis namelijk ook een kans om naar de tekentafel terug te keren en alternatieven te bedenken. We richten ons op de opgaven waar het werkelijk om draait: hoe blijven kunst en cultuur de creatieve motor van ons land? Hoe kunnen we cultuur meer van het publiek maken? Hoe kunnen cultuurmakers een grotere rol spelen in de uitdagingen van Nederland? Aan het eind van de zoektocht hebben we een palet van voorstellen, dat ons hopelijk laat zien dat meer aandacht voor creativiteit en vernieuwing de moeite loont.
Wat zijn reacties uit de cultuurwereld?
We krijgen veel enthousiaste reacties en bevestiging dat een initiatief als Koers Kunst nodig is. De ideeën op de website zelf maken veel discussie los, iets wat we juist beogen. Veel voorstellen raken namelijk ook achterliggende politieke keuzen wat we met cultuur willen. Natuurlijk zijn er ook altijd mensen die roepen dat Koers Kunst helemaal niet nodig is. Zoals een museumdirecteur die vindt dat hij geen nieuwe ideeën nodig heeft, maar juist meer geld. De bezuinigingen op cultuur zijn fors, dat beamen we. Maar volgens ons zijn goede ideeën net zo nodig als meer geld. Wie zegt nou nee tegen deskundigen en publiek die met je mee willen denken? Misschien opperen ze ideeën waarmee je juist meer geld kan verdienen!
We richten ons op de cultuursector en we nodigen een publiek van cultuurliefhebbers uit om mee te denken, omdat zij vanuit het -perspectief van het publiek misschien weer op heel andere ideeën komen. In de cultuurwereld zelf merken we dat, naast de directeuren en bestuurders, er een grote groep van andere, vaak jongere werknemers zijn die een grote, latente behoefte hebben aan vernieuwing.
Jazeker! Sterker nog, van de lezers van MMnieuws zouden we veel kunnen verwachten. Het algemeen cultuurpubliek oppert al de nodige ideeën, maar onder lezers van MMnieuws bevinden zich veel cultuurprofessionals met vast veel kennis en inzicht. Op de website geven we aan waaraan de ideeën moeten voldoen, dus kom maar op!