Selecteer een pagina

Jongerenevenementen: terug- en vooruitblik

Algemeen
Jongerenevenementen zijn volgens de definitie van ReSpons Evenementen Monitor evenementen die 25% of meer van de bezoekers trekken in de leeftijdscategorie van 13 tot en met 25 jaar. Daarnaast hebben dezeevenementen gemiddeld minimaal 5.000 bezoekers of meer. Hieronder volgt een aantal opvallende zaken omtrent jongerenevenementen van het afgelopen jaar en een vooruitblik naar 2003.


Dance grootste categorie
Binnen de jongerenevenementen van tenminste 5.000 bezoekers komen dance-evenementen het meeste voor. Maar liefst een kwart van deze evenementen in 2003 genoemd in de ReSpons Jongeren Evenementen Monitoren valt binnen deze groep. Het grootste dance-evenement in 2002 was het gratis toegankelijke FFWD Heineken Dance Parade in augustus 2002, waar zon 350.000 bezoekers in Rotterdam op af kwamen. Dit evenement, dat zon 75% jongeren als bezoekers mocht noteren, wordt op enige afstand gevolgd door InnerCity (45.000 bezoekers in 2002). De categorie Muziekfestivals is na dance de grootste. Ruim 20% van alle jongerenevenementen vallen in deze categorie. De Bevrijdingsfestivals trokken in 2002 samen zon 550.000 bezoekers, gevolgd door de 400.000 bezoekers van Parkpop.

Hollandse provincies trekken de kar
In de provincies Noord- en Zuid-Holland vinden in 2003 ongeveer de helft van alle jongerenevenementen plaats. Het Zomercarnaval in Rotterdam is binnen deze twee topprovincies het grootste festival met 935.000 bezoekers in 2002. Dit multiculturele festival wordt gevolgd door het Parkpop Festival (400.000 bezoekers in 2002). De achterblijvers op het gebied van jongerenevenementen zijn Drenthe, Friesland en Zeeland. Deze provincies hebben tot nu toe in 2003 relatief weinig jongerenevenementen op de evenementenkalender staan.

Trend
De doelgroep van jongerenevenementen is voor de sponsormarkt zeer interessant. Jongeren hebben een besteedbaar inkomen dat voor een aanzienlijk deel aan vrijetijd besteed wordt. Daarnaast is het qua media een zeer trendgevoelige doelgroep. In totaal waren er in 2002 zon 450 sponsors en subsidinten op de jongerenevenementenmarkt vanaf 5.000 bezoekers actief. De sponsoring is in 2002 stabiel gebleven en met name bij landelijke evenementen hebben sponsors hun activiteiten op peil gehouden. Op regionaal en lokaal evenementenniveau wordt het wel steeds moeilijker om sponsors te werven. Met name landelijk opererende A-merken concentreren over het algemeen hun activiteiten steeds vaker op grotere en/of doelgroepgerichte evenementen. De huidige staat van de economie heeft in 2001 en 2002 nog relatief weinig directe gevolgen gehad. Voor 2003 wordt echter wel zwaarder weer verwacht. Sponsors hechten in toenemende mate waarde aan kengetallen als bezoekersaantallen en profielen. Steeds vaker wil men vooraf een gefundeerd antwoord op de vraag: wat levert het ons op?
Coca-Cola staat in het lijstje van meest actieve sponsors van jongerenevenementen over heel 2002 bovenaan. In 2002 was de frisdrankleverancier onder andere sponsor van het Parkpop Festival. Andere jongerenevenementen die Coca-Cola in 2002 sponsorde zijn de Holland Cup en Pinkpop. Coca-Cola wordt op de voet gevolgd door Heineken. De bierbrouwer trad in 2002 onder andere op als sponsor van de FFWD Heineken Dance Parade, het grote dance-evenement in Rotterdam. Heineken is tevens sponsor van de Heineken Roei-Vierkamp en Bospop, eveneens evenementen die met name gericht zijn op jongeren.

Monitor
Deze maand verschijnt de nieuwe editie van de ReSpons Jongeren Evenementen Monitor.
De Monitor komt twee maal per jaar uit en bevat onder andere een kalenderoverzicht van jongerenevenementen, een ranglijst op bezoekersaantal en een overzicht van de meest actieve sponsors van jongerenevenementen. De editie februari die onlangs is verschenen bevat een overzicht van in totaal 170 jongerenevenementen in de maanden maart tot en met december 2003.

ReSpons Evenementen Monitor bevat gegevens van enkele duizenden evenementen in Nederland & Belgie. ReSpons inventariseert en publiceert gegevens over onder andere bezoekersaantallen, sponsors, organisatoren en mediabereik en levert informatie op maat, op ieder gewenst ogenblik. Daarnaast brengt ReSpons door het jaar heen bijna maandelijks een monitor uit: een specifiek evenementenoverzicht gericht op een bepaalde doelgroep (o.a. jongeren en kinderen) of evenementencategorie (o.a. sport en strand). De ReSpons Evenementen Monitor zoals hierboven genoemd, is een van de in totaal zes monitoren van ReSpons. Informatie over de 1500 belangrijkste evenementen per jaar zijn online op te vragen op de ReSpons Evenementen Monitor Online.

Wilt u meer informatie over ReSpons en/of de ReSpons
Jongeren Evenementen Monitor, dan kunt u contact opnemen met Lex Kruijver op telefoonnummer 020 3457554, lex@respons.nl of www.respons.nl.

Auteur: Joyce Dullaert
468

Reactie verzenden

Share This