Selecteer een pagina

Kaartjes op de valreep

Last Minute Ticket Shop nu ook in Amsterdam

Algemeen
In London, New York en Berlijn was er al een. Nu heeft ook Amsterdam zijn eigen Last Minute Ticket Shop. Iedere dag vanaf 12.00 uur is er een wisselend aanbod van theater- en concertkaarten voor dezelfde dag te koop voor de helft van de normale prijs. D manier om nieuw publiek te bereiken?


Dankzij slimme klantendatabases weten theaters tegenwoordig een heleboel van hun klanten: waar ze wonen, waarvoor ze kaarten hebben gekocht en via welke kanalen ze op de hoogte kwamen. Bovendien zijn deze bekende klanten goed benaderbaar. Met een druk op de knop is het mogelijk een selectie te maken van alle cabaretbezoekers en hen op de hoogte te brengen van nieuwe voorstellingen. Toch zijn niet alle theaterbezoekers zo gemakkelijk terug te vinden. De databases zijn gevuld met vaste klanten, bij wie het loont hen regelmatig te benaderen omdat ze met een kleine groep een heleboel kaarten afnemen. Maar hoe benader je de grote groep incidentele theaterbezoekers? Zij gaan maar af en toe, soms naar het ene en dan weer naar het andere theater, en kopen hun kaartje last-minute aan de kassa of laten vrienden kaarten voor hen kopen. Zij staan niet in de databases van de theaters en kunnen dus ook minder gemakkelijk benaderd worden voor bepaalde voorstellingen of concerten.

Incidentele theaterbezoekers ontbreekt het vaak aan overzicht in het overweldigende aanbod van voorstellingen. Daarbij zijn de voorstellingen van hun keuze vaak zo gehyped dat ze al ver van te voren zijn uitverkocht. Terwijl er nog voldoende gelijkwaardige voorstellingen zijn waar ze niets over hebben gehoord en waar ze dus niet zo makkelijk heen zullen gaan. Bovendien zijn de prijzen van voorstellingen en concerten de laatste jaren flink gestegen en dat weerhoudt ze ook van bezoek. Veel potentieel publiek haakt dus af en kiest voor toegankelijker cultureel aanbod, zoals een avondje bioscoop. De Last Minute Ticket Shop maakt het juist deze bezoekers makkelijk om zonder veel research en voor een kleine prijs naar het theater te gaan.

De Amsterdamse theaters zochten al langer naar een mogelijkheid om onbezette theaterstoelen (zon 30% gemiddeld) te verkopen aan niet-regulier theaterpubliek. Zo werd het idee van een Last Minute Ticket Shop geboren. Een wisselend aanbod van restkaarten voor theaters en concertzalen in Amsterdam wordt op dezelfde dag op n centraal punt tegen 50% van de normale prijs verkocht. Met dit concept, dat al in verschillende Amerikaanse en Europese steden bestaat, kunnen incidentele theaterbezoekers wl bereikt worden. Op 24 maart jl. werd de shop geopend als onderdeel van de bestaande Ticketshop op het Leidseplein in Amsterdam. Belangstellenden kunnen op internet en via de telefoon zien welke voorstellingen er die dag in de verkoop zijn. Dit aanbod wisselt iedere dag en bestaat uit bekende en minder bekende voorstellingen en concerten. Om kaarten aan te schaffen moet je vervolgens naar het Leidseplein komen.

Op het moment doen negentien Amsterdamse theaters mee aan de Last Minute Ticket Shop. Roeland Dekkers cordineert het project vanuit het Amsterdams Uitburo, dat partner is in het project. De shop werkt volgens een lidmaatschapsmodel. Ieder deelnemend theater betaalt mee en de opbrengsten van de eigen kaartverkoop vloeien terug naar de theaters. Volgens Dekkers is een van de succesfactoren in Amsterdam de brede deelname aan het project: In New York koopt de Last Minute Ticket Shop gewoon kaarten in bij de verschillende langlopende musicals die daar spelen. Dat hebben we in Amsterdam niet. Wij verkopen kaarten in naam van de theaters. Daarom is het zo belangrijk dat een flink aantal theaters en producten zich verbindt aan de doelstellingen van de LMTS. Het is fantastisch dat dat is gelukt.

Behalve de samenwerkende theaters en partner het Amsterdams Uitburo, hebben zich een aantal sponsors en mediapartners aangesloten. Holland Casino en Economische Zaken van de Gemeente Amsterdam dragen financieel bij. Het Amsterdamse uitgaansmagazine NL20 stelt ruimte in het blad ter beschikking, Het Parool vermeldt dagelijks het aanbod in het per e-mail verspreide Lunchnieuws en Radio Noord-Holland noemt iedere dag de verkoopcijfers.

De Last Minute Ticket Shop heeft zichzelf als doel gesteld zich in drie jaar te bewijzen. Het eerste jaar wil de shop 45 kaarten per dag verkopen en zo op 25.000 tickets uitkomen, in het derde jaar moeten dat er 90 per dag en 50.000 per jaar zijn. Een haalbaarheidsonderzoek wijst uit dat onder de twee belangrijkste doelgroepen het bezoekerspotentieel ongeveer 900.000 is. Zeer belangrijk is dat de Last Minute Ticket Shop echt nieuw publiek gaat bereiken voor de theaters. Wanneer er alleen bezoekers komen die nu ook al naar theater gaan, streeft de Last Minute Ticket Shop haar doel voorbij. In het najaar zal om die reden voor het eerst een bezoekersonderzoek plaatsvinden.

———————————————————————————————-
Last Minute Ticket Shop

Propositie: Laat je verrassen! Ga vandaag naar het theater en profiteer van 50% korting op alle voorstellingen
Locatie: Fysiek loket, centrale ligging in Amsterdam
Aanbod: Restkaarten (zowel goed lopende als minder goed lopende voorstellingen) Aanbod wordt in de middag vrijgegeven, verkoop alleen via het loket
Prijsstelling: 50% korting op gehele aanbod
Termijn: Alleen kaarten voor vandaag
Openstelling: Elke dag van 12:00 tot 19:30

Deelnemende theaters:
1. Bellevue/Nieuwe De La Mar Theater
2. Bimhuis
3. de Brakke Grond
4. Carr
5. Compagnietheater
6. Het Concertgebouw
7. Cosmic Theater
8. [Frascati]9. De Kleine Komedie
10. Meervaart:
11. Muziekgebouw aan t IJ
12. Het Muziektheater
13. Paradiso
14. Amsterdam RAI Theater
15. Stadsschouwburg
16. Theater Fabriek
17. Tropentheater
18. Filmmuseum
19. Boom Chicago

Leidseplein 26
lastminuteticketshop.nl
0900-0191

Auteur: Anna Elffers marktonderzoeker Amsterdams Uitburo
468

Reactie verzenden

Share This