Selecteer een pagina

Kort Nieuws

Algemeen
Creative Londen: matching and directing


De kracht van Londen zit in de culturele diversiteit. Er worden ruim 300 talen gesproken en een groot deel van de in Londen woonachtige miljonairs is niet van Britse afkomst. Deze achtergrond maakt van Londen een plek waar verschillende culturen elkaar benvloeden en inspireren. Londen is daarmee bij uitstek een plaats waar creatieve mensen hun hart kunnen ophalen. De stadsstrategie die in Londen wordt gevolgd is een combinatie van het matchen van verschillende partijen binnen en buiten de creatieve sector, n het regisseren van de nieuwe kruispunten waar ontmoetingen en partnerships kunnen ontstaan. Om dit in goede banen te leiden is Creative Londen, onderdeel van de Londen Development Agency, in het leven geroepen. Zij hebben een jaarlijks budget van zon 11 miljoen pond. Dat lijkt een druppel op de hete plaat in een industrie met een jaarlijkse omzet van ruim 20 miljard pond. In de praktijk staan er echter succesvolle programmas op de naam van Creative Londen. En daarvan is de Intellectual Property Advisory service: hier kunnen creatieve ondernemingen standaardcontracten (opgesteld door advocaten) downloaden, advies vragen en deelnemen aan seminars over intellectueel eigendom. Een ander initiatief dat succesvol is gebleken is het Creative Hubs programma. De creatieve sector bestaat uit een brede groep sectoren met elk hun eigen adviesorganisaties. Om door de adviserende bomen het bos nog te kunnen zien, treedt Hubs als cordinerende factor op. Artistieke uitingen in Londen zijn lang niet altijd van blijvende aard omdt er zon breed scala aan creatieve activiteiten plaats heeft. Dit heeft als nadeel dat er weinig gexcelleerd wordt, maar als voordeel dat men in Londen een realistische houding aanneemt. Geen broedplaatsenbeleid waar kunstenaars lekker gek mogen doen, maar ongecontroleerde creativiteit.

Auteur: Redactie redactie@mmnieuws.nl
468

Reactie verzenden

Share This