Selecteer een pagina

Kort Nieuws

Fabchannel: Prix of Prut?

Algemeen
Na het winnen van de gouden Spinaward in 2003 sleepte Internet concertzender Fabchannel.com weer een prijs in de wacht. Bij de uitreiking van de Europrix werd Fabchannel verkozen tot beste Nederlandse multimediaproductie van 2005. Of het enthousiasme van de jury afkomstig van dertig Europese internetinitiatieven navolging vindt onder de gebruikers van Fabchannel is nog maar de vraag. Verschillende reacties laten zien dat er de nodige problemen zijn met de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van de site.


De Europrix is bedoeld om de beste toepassingen van multimedia in Nederland op te sporen, te tonen en te eren. De beste toepassingen zijn veelal te vinden in de creatieve industrie die met hun innovatieve resultaten menig bedrijf in het MKB overtreffen. Creatieve bedrijvigheid is daarbij afgebakend in vier sectoren: kunsten, media en uitgeverijen, creatieve zakelijke diensten (zoals architecten- en reclamebureaus) en kennisintensieve diensten (zoals software-ontwikkeling en onderzoek). Volgens het juryrapport is Fabchannel een pionier die de weg zal wijzen naar de toekomst van internet en bovendien de tijdgeest werkelijk weet te vangen. Reacties van genteresseerden laten een heel andere kant van Fabchannel zien. Menig gebruiker ergert zich aan het feit dat Fabchannel alleen af te spelen is via Windows Media Player en dat de volledige interface gebouwd is in Flash. Dit betekent dat er voor een aantal internetgebruikers geen enkel concert online te bekijken valt. Behalve problemen bij de toegankelijkheid voor (een deel van) de gebruikers wordt het aangebodene ook niet altijd als heel bijzonder ervaren: Fabchannel is leuk voor die gelukkigen die het wel kunnen gebruiken maar zeker niet wereldschokkend. Naast de negatieve reacties zijn er natuurlijk ook mensen die wel blij zijn met het initiatief van Paradiso om online concerten uit te zenden. Fabchannel heeft dan ook niet voor niets een mooie prijs in de wacht gesleept in de creatieve sector.

Liever Live!

Meer mensen live uitvoeringen van klassieke muziek laten meebeleven. Dat was de missie van de Klassieke Muziekweek, ht project om klassieke muziek landelijk te promoten. Onder de titel Liever Live hebben Nederlandse symfonieorkesten, muziekensembles en concertzalen nieuw publiek uitgenodigd om de magie van een live klassiek concert te beleven.

Ontmoetingen met dirigenten en solisten, lezingen, tournees van bekende Nederlandse musici en natuurlijk veel concerten stonden op het programma tijdens deze Klassieke Muziekweek. Belangrijk was dat Liever Live garant stond voor een gezellig avondje uit. Voordat een gezellig avondje uit gerealiseerd kon worden was het aan de organisatie de taak om het nieuwe publiek te bereiken. Maar wie is dit nieuwe publiek? De medioren. Ofwel de welgestelde Nederlanders in de leeftijdscategorie van 45-65 jaar, die volop genieten en zichzelf willen ontplooien. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat de groep medioren ontvankelijk is voor e-mail reclame. Daarom is er gekozen voor een e-marketing campagne die op twee manieren aangepakt werd. De eerste betreft een corporate aanpak waarbij de boodschap luidt: Het is leuk om naar een live klassiek concert te gaan! De tweede invulling van de marketingcampagne is sales gericht en draagt een dwingender boodschap uit: Bezoek een concert tijdens de Klassieke Muziekweek. Bij de corporate benadering komen alle NAW-gegevens terecht bij het Bureau Promotie Podiumkunsten en vervolgens nemen zij contact op met de concertgebouwen in de buurt van de respondenten. De diverse podia dienen dan na de Klassieke Muziekweek het nieuwe publiek te blijven triggeren. Bij de tweede benadering kan men met behulp van ingeleverde mailtjes en een speciale prijs in het kassasysteem kijken hoeveel mensen overgehaald zijn door de e-marketing campagne. Grote vraag blijft natuurlijk: Welke benadering is het meest succesvol?

Auteur: EvdE redactie@mmnieuws.nl
Referenties: Deze case staat uitgebreid beschreven in les 10 E-mailmarketing van de online MailingLijst.nl e-marketing cursus. In MMNieuws 1/2 van 2006 staan de resultaten beschreven. http://www.promotiepodiumkunsten.nl http://www.klassiekemuziekweek.nl http://www.mailinglijst.nl
468

Reactie verzenden

Share This