Selecteer een pagina

Kunst van vooruitzien

Amsterdamse cultuursector krijgt steun van burgers, bedrijfsleven en instellingen

Algemeen
Onder de naam Kunst van Vooruitzien is dit voorjaar een actiegroep opgericht die de positie van de kunsten in de hoofdstad in de komende jaren aanzienlijk wil versterken. De actiegroep bestaat uit burgers en vertegenwoordigers van maatschappelijke en culturele organisaties en het bedrijfsleven. Doel is een actieve discussie met de politiek over de positie van de kunsten in Amsterdam.


Met deze discussie wil de actiegroep zowel het intrinsieke, maatschappelijke als het economische belang van kunst en cultuur benadrukken. Uitgangspunt is dat de positie van de kunsten op basis van de gangbare benadering de komende jaren niet gehandhaafd kan worden.
Het uiteindelijk doel is de kunsten hoger op de agenda te krijgen van de gemeenteraad. Verder mikt men erop door het verhogen van het inzicht in de samenhang met andere belangen in de stad het kunstbeleid te optimaliseren. Dit zou zichtbaar moeten worden in de partijprogrammas voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2002 en concreet moeten leiden tot de noodzakelijke structurele verruiming van de financile middelen.
Door middel van een manifest heeft de initiatiefgroep ruim 200 sympathisanten verzameld. Deze groep zal in een volgende fase via het internet fors worden uitgebreid.
In maart van dit jaar vond een werkontbijt plaats met een groot aantal wethouders, raadsleden en burgemeester Patijn. Aldaar werd overeengekomen dat de gemeente zal reageren op de standpunten van Kunst van Vooruitzien door een aantal speerpunten voor het toekomstige kunstbeleid te formuleren.
Het comit heeft ook zelf een aantal speerpunten geformuleerd, zoals integraal beleid (een zaak voor het hele college en niet alleen voor de wethouder Kunsten), behouden en ontwikkelen van een breed kunstaanbod (alle disciplines, nieuw en gevestigd), collectieve marketing ondersteuning, stadsbrede planning (niet alleen in het centrum maar ook in de stadsdelen), belang van educatie, actievere samenwerking met het bedrijfsleven, participatie van allochtone Amsterdammers en substantile investeringsbereidheid.
Amsterdam is de culturele hoofdstad van Nederland en heeft in het buitenland als merk een zeer grote bekendheid. In die zin heeft de stad binnen Nederland een status aparte, ook als toegangsdeur voor veel andere culturele en recreatieve activiteiten in heel Nederland.
De aanwezigheid van een voortdurend, goed onderhouden en bloeiend kunstaanbod is daarmee ook van nationaal belang.

Auteur: Michiel Buchel, lid van de initiatiefgroep en directeur van het Amsterdams Uit Buro
Referenties: Meer informatie: www. Kunstvanvooruitzien.nl
468

Reactie verzenden

Share This