Selecteer een pagina

Kunstgras: de plek voor creatieve kruisbestuivingen

Algemeen
Een zinderende omgeving, groot enthousiasme en veel jonge creatievelingen. Deze elementen bepaalden de sfeer tijdens de eerste editie van Kunstgras. Kunstgras werd georganiseerd door het programma Cultureel MKB van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (CMKBU). De Utrechtse Meubelfabriek Pastoe en het aanleunende Dutch Design Center vormden 26 april de locatie van dit vruchtbare evenement.


Utrecht: culturele hoofdstad
Op Kunstgras stond vooral de figuurlijke buitenwereld centraal: de wereld buiten je eigen werk- en leefomgeving. Door nieuwe allianties tot stand te brengen hoopten de organisatoren creatieve inspiraties en aspiraties te stimuleren. Behalve het stimuleren van samenwerking tussen de diverse doelgroepen wilde Kunstgras ook de successen van Utrecht op het gebied van cultureel en creatief ondernemerschap verzilveren. Deze insteek is gekozen met het oog op de ambitie van Utrecht om in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa te worden.

Grazen, brainstormen en netwerken
In het Dutch Design Center konden bezoekers hun kennis uitbreiden op het gebied van creatieve industrie, een kijkje nemen in de keuken van succesvolle creatieve bedrijven, brainstormen over kunstzinnige toepassingen in het bedrijfsleven, de grenzen verkennen van de creatieve regio Utrecht en netwerken met medebezoekers.
Zo werd in de leeshoek het boek Read this First, Growth and Development of Creative SMEs van ECCE gelanceerd. Het boek bevat artikelen van Europese experts over creatieve economie en creatief ondernemerschap. Ook redactiecordinator Menno Heling en eindredacteur Pieter de Nijs van MMNieuws zijn met een artikel over E-Marketing binnen de culturele sector in het boek als experts vertegenwoordigd.
Verder vonden er in het Dutch Design Center stiltedebatten plaats. De Rabobank debatteerde met bezoekers over het creatief ondernemerschap. Zo werd er onder andere gesproken over starterkrediet en de manier waarop de Rabobank kunstenaars wil begeleiden bij hun ondernemingsproces.
Natuurlijk was er ook genoeg mogelijkheid om creatieve samenwerkingsverbanden te smeden. Zo konden bezoekers in de matchmakinghoek ter plekke hun vraag een aanbod doorgeven aan de matchmakers. Zij verwerkten de gegevens en al snel werd de oproep op het mededelingenbord geplaatst. Naast het vinden van een zakelijke wederhelft werd ook de samenwerkingspotentie van bezoekers getest. Angelina Baker, student aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, ontwikkelde speciaal hiervoor een installatie waarmee je kunt testen hoe goed je met iemand kunt samenwerken.

Een veiling van kennis, producten en diensten
Hoewel de creatieve economie op dit moment hoog in de belangstelling staat, weten creatievelingen, managers, beleidsmakers en kunstvakopleidingen elkaar vaak nog niet te vinden. Om de dialoog tussen deze groepen op gang te brengen vond er tijdens Kunstgras een heuse veiling van kennis, producten en diensten plaats. Topstukken uit de creatieve, publieke en private sector werden in de Fabriekshal Pastoe met geloten beurzen geveild.
Veilingmeester Jop Ubbens, directeur van veilinghuis Christies, bepaalde de matches tussen de zes aanbieders en het publiek van Kunstgras. Ubbens reageerde na de veiling enthousiast en vond de veiling voorbeeldig verlopen: Ik had van tevoren geen voorstelling over het verloop van de veiling en dacht dat het ging aankomen op mijn improvisaties en ervaring, maar de veiling bleek fantastisch te gaan zodat ik zelf relatief weinig schijnbewegingen moest maken. Hulde aan de organisatie! Het aanbod van Restaurant Wilhelminapark in Utrecht vond Ubbens het meest interessant. Dit culinair hoogstaande restaurant zoekt naar een specifieke strategie om synergie tussen het restaurant en Utrecht als culturele stad te creren. Daarom vroeg het team een unieke invulling en benadering van het restaurant als onderdeel van Creatieve Stad Utrecht. Het restaurant bood de meest geschikte match een exclusief etentje voor twee. Communicatie en creatiebureau Heldergroen ging er met het etentje van door. Ze boden het restaurant een fietstas vol creatieve ideen.
Naast de veiling is Ubbens ook erg te spreken over Kunstgras in algemene zin. Ik vond het een buitengewoon oorspronkelijk, goed georganiseerd en zelfs gezellig evenement, aldus de veilingmeester.

Kunstgras blijft
Kunstgras blijft geen eenmalig evenement. Het CMKBU heeft met dit initiatief nadrukkelijk de ambitie een nieuw evenement op de jaarlijkse Utrechtse activiteitenagenda te zetten. Kunstgras moet volgens hen een duurzaam fundament leggen onder de Creatieve Stad Utrecht. Maar zijn de organisatoren van het evenement in staat dit fundament ook daadwerkelijk te leggen? Is Kunstgras een typisch Utrechts evenement en draagt het evenement bij aan de ambitie om Culturele Hoofdstad van Europa te worden? Marijn van Thiel, programmaleider van het CMKBU: Er is ontmoeting, kennisdeling en samenwerking ontstaan tussen verschillende partijen zoals creatieve sector, bedrijfsleven en onderwijs. Daarbij was er een grote veelzijdigheid aan creatieve disciplines aanwezig. Hierdoor ontstonden sneller cross-overs en innovatie. Dit zijn elementen die de regio Utrecht ook kenmerken. In die zin is Kunstgras een typisch Utrechts evenement, dat de stad op een bijzondere wijze in het zonnetje zet.

Auteur: Suzanne van Hooff redactie@mmnieuws.nl
468

Reactie verzenden

Share This