Selecteer een pagina

Kunstonder(nemender)wijs: Living the dream

Algemeen
De Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) heeft onlangs een substantile bijdrage toegewezen gekregen van het ministerie van EZ. Dit om onderwijs en onderzoek gericht op het professioneel ondernemerschap van studenten in het hoger kunstonderwijs verder aan te jagen. In het vooronderzoek voor dit vierjarige project heb ik verschillende gesprekken gevoerd met studenten beeldende kunst en vormgeving over de combinatie van de artistieke en de ondernemende praktijk. Ik ben gewend dat bij het noemen van ondernemerschap de term commercieel al snel ter hand wordt genomen. Echt overvallen werd ik dan ook niet door de over het algemeen negatieve respons van jongerejaarsstudenten beeldende kunst op de voornoemde combinatie. Wat me wel verbaasde, was dat ik deze negatieve reactie ook onder de afstuderende studenten en zelfs onder studenten vormgeving tegenkwam.


Een mooie illustratie hiervan was het gesprek met een aantal tweedejaarsstudenten mode. Een studente legde me daarin uit dat ze de opleiding als een droom ervoer: vier jaar lang je kunnen onttrekken aan elke inmenging en daardoor je persoonlijk, artistiek en vakmatig zo ver mogelijk mogen ontwikkelen. Ik leef een droom en wil hier niet uit worden gewekt!, aldus de studente. Toen ik haar vervolgens had uitgelegd dat mode-alumni me hadden gevraagd studenten mode tijdig duidelijk te maken dat artistieke ontwikkeling juist gebaat is bij ondernemende activiteiten en kennisvergaring tijdens de studie, liet haar reactie weinig aan de fantasie over: Ook al ben ik over vier jaar ook zon alumnus, dan ng zou ik vragen mij nu niet wakker te maken….

De maatschappelijke missie van het HBO botst op zon moment keihard met de persoonlijke drijfveren en belevingswereld van de ontwerper in de dop. Wat interessant kan zijn, is dat deze missie waarschijnlijk helemaal niet botst met de uiteindelijke ambities en het toekomstperspectief zelf van dit type student. Alleen is die toekomst nog zo heerlijk
abstract en heel erg ver weg. Gelukkig zijn op vele plekken in het middelbaar en hoger onderwijs inmiddels veel interessante en creatieve methoden ontwikkeld om kennis te maken met ondernemerschap en
de hiervoor noodzakelijke vaardigheden te ontwikkelen. Het wordt tijd dat het kunstonderwijs hier goed kennis van gaat nemen zodat vier jaar dromen niet meer hoeft te eindigen in een levenslange nachtmerrie.

Auteur: Derk Blijleven Voorzitter van de Faculteit Kunst en Economie, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht
Referenties: Reacties? http://kunstondernemenderwijs.hku.nl
468

Reactie verzenden

Share This