Selecteer een pagina

LAColumn; Creativiteit!?

Algemeen
Academici, politici, de ambtenarij en sommige fondsen hebben het concept van de creatieve industrie met groot enthousiasme omarmd. Begrijpelijk. De creatieven daarentegen zijn vaak minder enthousiast en willen hoe dan ook niet in een hokje gestopt worden, en zeker niet in het hok van de creatieve klasse. Wat is hiervoor de verklaring?


Het begint met de vraag: wat is creativiteit? Fabrica, het Benneton research centre (voor diegene die het niet kennen: www.fabrica.it), omschrijft creativiteit als volgt, Creativitity is unusual stuff; it frightens; it deranges; its subversive; it mistrusts what it sees, what it hears. It dares to doubt. It acts even if it errs. It infiltrates preconceived notions. It rattles established certitudes. It necessarily invents new ways, new vocabularies. It provokes and changes points of view. Powerful stuff! Plaats dit in de handen van de gemiddelde politicus of ambtenaar in de gemiddelde stad in Nederland of Vlaanderen en dan weet je waarom het soms zo moeizaam verloopt. It is too hot to handle. De twee extremen van het spectrum, de risicomijders en de risisconemers komen elkaar hier tegen. Ze spreken elkaars taal veelal niet en begrijpen elkaars gedrag niet.

Wat kunnen de overheden doen? Als iets in onze samenleving niet maakbaar is, is het creativiteit. Het is de rol van de overheid om de creatieve sectoren te stimuleren en om de voorwaarden te creren waarin creativiteit optimaal kan ontstaan. Dat betekent niet het doodknuffelen van de creatieven maar wel het mogelijk maken dat creativiteit kan bloeien. Dat kan alleen als je weet wat creativiteit bevordert, wat creatieven beweegt, wat ze nodig hebben. Daarvoor moet je in gesprek gaan. Daarvoor moet je op zn minst proberen elkaar te begrijpen (de basis van marketing?).

Er wordt in toenemende mate onderzoek naar de creatieve sectoren gedaan, meestal met een economische invalshoek. In toenemende mate schrijven gemeenten notities over de creatieve industrie en benoemen zichzelf tot creatieve stad. Maar waar zijn de politici en ambtenaren die met de creatieven in gesprek gaan om achter hun wensen en behoeften te komen, niet vanaf het podium of in de raadszaal, maar n-op-n op een terras of in een galerie? Waar is het marktonderzoek naar de wensen en behoeften van de creatieven? Een is op komst, de Kenniskring Leisure Management van Hogeschool Inholland doet onderzoek naar het vrijetijdsgedrag, wensen en behoeften van de creatieve klasse in Amsterdam. Hopelijk volgt er veel meer!

Auteur: Stephen Hodes LAgroup Leisure & Arts Consulting stephenhodes@lagroup.nl
468

Reactie verzenden

Share This