Selecteer een pagina

LaColumn: Over vijf broden, twee vissen en een ooievaar

Algemeen
We weten het allemaal. We leven in een tijd van overdaad. Aan materile genoegens geen gebrek, aan virtuele nog minder. De combinatie van die twee leidt tot een overload in het kwadraat. De afgelopen maanden mocht ik dat voor het eerst als theaterprogrammeur ervaren.


In dit nummer van MMNieuws leert u hoe u consumenten kan triggeren met slimme digitale aanbiedingen die een beroep doen op hun schaarse vrije tijd. Een blik op de kruiwagen papier in mijn kantoor en de dagelijks gevulde mailbox laat zien dat de business-to-business markt daar niet voor onder doet. Hoewel, terwijl e-ticketing de normaalste zaak van de wereld is, wordt digitaal boeken onder programmeurs als een hoofdzonde beschouwd. Wanneer je kritisch kijkt naar die tomeloze informatiestroom zie je de eindeloze herhaling. De brochure met het aanbod van het impresariaat wordt in drie opeenvolgende versies digitaal verstuurd. Dan volgen vijf reminders per mail, is er een kleurenbrochure en tenslotte komt ook nog de verkoper langs. Ik ken m nog niet, maar ik ben zijn grootste vriend en Zutphen is de top in het Nederlandse podiumlandschap. Ja, ja. Maar geen overdaad zonder schaarste. Het is de omgekeerde versie van het bijbelse verhaal van broden en vissen, waarin schaarste wordt verdeeld over duizenden hongerigen. Een overproductie aan podiumkunsten wordt elk seizoen uitgestort over de Nederlandse podia. De selectie van dat aanbod krijgt te weinig van mijn aandacht. Ook ik neig naar het kiezen van aanbieders en producties die ik al ken. Terwijl het in de kunst, volgens Premsela, nu juist draait om het aanbieden van zaken waar niet om wordt gevraagd. Dus ga ik achter mijn scherm op zoek en er trekken duizenden fotos en schokkerige beelden van vechtende monniken, springende Ieren, stotterende cabaretiers en zwevende jongelingen aan mij voorbij. Uit die enorme brij flitst me nu n mailtje door het hoofd. Via een link kwam ik in gesprek met Sjaak Bral en Fred Delfgauw. In onvervalst Haags vertelden ze dat de combinatie van hun redenaarstalenten in Koffiehuis de Ooievaar gaat leiden tot iets dat je niet mag missen. Terwijl die voorstelling, zoals ook het gros van het overige aanbod, natuurlijk nog niet eens is gemaakt. Marketingtechnisch is het slim wat hun management voor ze heeft bedacht. Want in die overdaad aan informatie heb ik de heren, al is het maar virtueel, kort in de ogen gekeken. En al pasten ze niet in het programma, ik voel me schuldig dat ik ze niet heb geboekt. Volgend theaterseizoen dan wellicht, nog voor de nieuwe informatiestroom aanzwelt en zijn toppunt bereikt.

Auteur: Rob van Steen robvansteen@lagroup.nl
468

Reactie verzenden

Share This