Selecteer een pagina

Landelijke marketingprijs voor samenwerkende Limburgse theaters

Algemeen
Op de Marketingdag voor de Podiumkunsten in maart van dit jaar kregen de samenwerkende theaters in Limburg de Gouden Struis uitgereikt. De winnaars ontvangen een prijzenpakket van ruim 17.000 euro. Joost Veuger, van het Munttheater in Weert, geeft uitleg over het prijs-winnende project.


Samenwerking Limburgse Theaters
De Limburgse Theaters werken al enkele jaren samen. Lange tijd bestond die samenwerking uit het gezamenlijk voeren van publiciteit op voorstellingsniveau, het uitwisselen van ervaringen en twee keer per jaar een lezersactie voor een regionaal dagblad. Van de collectieve marketing op voorstellingsniveau wilden we al een tijdje af: het moest iets overkoepelends worden, naast de huidige succesvolle samenwerking. Met een minimum aan budget is de club in november aan een brainstormsessie begonnen. We wilden iets in januari doen, omdat dit een maand is waarin de verkoop relatief wat achter blijft. We wilden opvallen, maar niet opdringerig verkopen, wetende dat er na de feestmaanden weinig te besteden is. In een brainstormsessie is het idee ‘Niet goed, theater terug’ ontstaan.”

‘Niet goed, theater terug’
Ontvangers van een Sinterklaas- of kerstcadeau dat niet in de smaak viel, konden dit cadeau omruilen voor twee theaterkaarten. De cadeaus werden door de theaters doorgegeven aan de lokale voedselbanken. Vrijkaarten werden veelal belangeloos beschikbaar besteld door gezelschappen. De actie leverde een kleine 1.000 cadeaus op voor de voedselbank. Gemiddeld leverde de campagne de zeven theaters 39 procent aan nieuw publiek op. We gaan deze nieuwe klanten volgen en uitnodigen voor herhalingsbezoeken. Door hun aankoopgedrag anoniem te analyseren krijgen we een goed inzicht in het verloop van nieuw publiek.

Juryrapport
De jury was uitermate tevreden over het Limburgse collectief tot samenwerking: ‘Op een geestige manier proberen de Limburgse Theaters nieuw publiek te bereiken.’ De jury is daarnaast erg te spreken over de humor en de samenwerking tussen de theaters onderling en met de producenten. Die samenwerking krijgt zeker een vervolg. De samenwerkende theaters hadden al plannen liggen voor een zomer-campagne en een in het najaar. Met deze prijs kunnen we die plannen uitvoeren. Daarnaast blijven we samenwerken. We zijn geen directe concurrenten: we kunnen elkaar juist goed aanvullen. Met het winnen van deze prijs kunnen we veel meer zichtbaar worden. Andere theaters kunnen dit plan ook zeer gemakkelijk uitvoeren. Uiteindelijk heeft het ons relatief zeer weinig tijd gekost en veel resultaat opgeleverd. Er blijkt uit dat alles mogelijk is als je positief denkt, je eigen belang ondergeschikt maakt aan het collectief en aan oplossingen werkt.

Facts
Bij het collectief zijn acht theaters aangesloten: Venlo, Venray, Weert, Roermond, Sittard-Geleen, Heerlen, Maastricht en Hasselt (België). Hasselt participeert op de achtergrond. Iedere schouwburg in Nederlands Limburg opende op 3 januari van 11 tot 13 uur de deuren voor het inleveren van cadeaus. Ieder theater kon de actie lokaal invullen met extra activiteiten. In Venlo nam de directeur de cadeaus in ontvangst, in Venray stond per toeval die dag een schaatsbaan voor de deur waarmee de ruilactie buiten volop aandacht kreeg. Alleen ongeopende kerstpakketten werden aangenomen. Voor de promotie van de actie werden 10.000 flyers gedrukt en enkele advertenties geplaatst in de lokale media. Iedere schouwburg kondigde de actie aan in de eigen nieuwsbrief en op de site. Het totale budget was 7.500 euro. Daarvan moesten ontwerpkosten, drukwerk, advertenties en koerierskosten betaald worden.De totale voorbereidingstijd van alle theaters is minder dan 20 uur geweest.

Auteur: Joost Veuger (29) werkt bij het Munttheater in Weert als hoofd publieksdiensten Na zijn studie journalistiek werkte hij voor AT5, Plan Nederland, TROS en voor diverse opdrachtgevers als freelancer
Referenties: 
468

Reactie verzenden

Share This