Selecteer een pagina

Landing page: een oude techniek in een nieuw jasje

Algemeen
Internet heeft de dotcombust overleefd en begint weer aan een nieuwe ronde van innovaties in communicatie. We zien bijvoorbeeld dat er steeds meer gemeenschappen worden gecreerd en deze creren op hun beurt weer andere gemeenschappen. Want behoeftes creren andere behoeftes.


Surfers willen graag in contact komen met gelijkgezinde websurfers. Bijvoorbeeld mensen die genteresseerd zijn in een bepaalde culturele stroming zouden elkaar, in een al dan niet afgeschermde omgeving, kunnen vinden op het net. Behoeftes vormen zo een community.
Bedrijven als AOL, Yahoo en MSN proberen zich een steeds groter deel van de online community taart toe te eigenen. In het verleden dachten ze dat daar veel geld aan te verdienen viel. Chatten zou het helemaal worden. Met uitzondering van Habbotel.com (gericht op jongeren) is dat niet echt gelukt zou je wel kunnen zeggen. Vriendensites zoals sms.ac, orkut.com (Amerikaanse community portal waar ook cultuur een grote community vormt) en ryze.com hebben moeite om bezoekers vast te houden omdat er teveel ruis is. Teveel bemoeienis van buitenstaanders ondermijnt iedere online gemeenschap. Deze stakeholders willen meer zijn dan wat hun community nodig heeft.

Een website kan op zichzelf een community zijn, maar kan daar ook deel van uitmaken. Kent iemand wellicht webrings? Hier linkt de ene site naar andere sites die vervolgens weer doorlinken naar sites die een vergelijkbaar onderwerp bestrijken. Nu zien we dat idee veel beter uitgewerkt in het huidige weblog fenomeen. Trackbacks, waarbij urls worden meegegeven om te verwijzen naar de oorsprong van het artikel, beginnen nu steeds populairder te worden.

CRM systemen zijn ideaal voor intranet systemen en web applicaties die gericht zijn op eigen klanten. Ook daar zie je steeds meer dat CRM systemen zich verdelen in subsystemen waarin de specifieke community beter wordt weerspiegeld. Individuele gebruikers kunnen tegenwoordig ook een eigen weblog of project pagina opzetten en creren zo hun eigen community. De informatie die zij nodig hebben is dan veel beter beschikbaar te maken. Ook is het dan mogelijk met de juiste voorzorgsmaatregelen de community naar buiten te laten reiken waardoor de waarde van de eigen community nog verder wordt vergroot.
Decentraliseren van informatie zorgt ervoor dat de informatie beter zijn doelgroep bereikt. Keer op keer probeert men informatie op een centrale plek neer te zetten zonder oog voor de grootte van de community en welke informatie deze nodig heeft. Het Stedelijk Museum Amsterdam homepage bijvoorbeeld oogt als een mooie link pagina en is helaas niet effectief in het gericht aanspreken van haar bezoekers. Alle informatie die teveel of irrelevant is voor de behoeftes van een community gaat verloren.

Een landingspagina suggereert het idee van decentralisering maar is eigenlijk een noodgreep om individuen binnen een doelgroep te bereiken. Homepages zijn dikwijls ondoordacht zodat men wel met een landingspaginas moet werken wanneer iets specifiek moet worden gecommuniceerd. Homepages worden namelijk veel te vaak als een centraal punt gezien om de bezoeker van alle informatie te voorzien. Met als gevolg dat het heel veel zoeken wordt en vrij weinig vinden. Een homepage is geen grote draaideur, maar moet juist meerdere deuren bevatten. Deuren voor communities en behoeftes. Een goed opgezette homepage bevat informatie gericht op de interesses van de gebruiker.

Communities, portaal sites en CRM-systemen bevatten tegenwoordig zoveel informatie dat het steeds moeilijker wordt om gebruiksvriendelijke interfaces te maken. Free tagging heeft een positief effect op deze sites omdat de gebruikers een rol spelen in de inhoud. Men bouwt als het ware zelf mee aan de site. Overigens is free tagging net als landing pages een concept die in het verleden al eerder is bedacht. Het van tevoren bepalen wat de wensen van gemeenschap zijn is heel moeilijk en vaak ook puur giswerk. Free tagging heft dit voor een groot deel op omdat de gemeenschap als collectief zelf de relevante informatie structuren aanbrengt. Het zoeken naar informatie is voor de community hierdoor veel eenvoudiger en bevredigender geworden.

Al met al hebben gebruikers baat bij een website als de site is ontworpen met de achterliggende gemeenschap voor ogen. Dit geldt zowel voor de interface als de software waarmee de site is gebouwd. Eigenlijk is dit op World Wide Web nooit anders geweest.

Auteur: Egor Kloos ZaPPWeRK egor@zappwerk.nl
468

Reactie verzenden

Share This