Selecteer een pagina

Leerzame inspiratieavond ACMC

over Cultuur & Retail

Algemeen

Retail is een belangrijk onderdeel bij het positioneren van je merk. Daarmee biedt retail (offline en online) culturele instellingen volop kansen om vorm te geven aan cultureel ondernemerschap. Tijdens een avond over cultuur en retail vertelden drie sprekers er meer over.

Op 14 juni organiseerde ACMC, samen met Museumwebshops.nl, een avond over Cultuur en Retail in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. De goedbezochte avond stond onder leiding van moderator Stephen Hodes, directeur van LA-Group. Drie sprekers vertelden hoe zij retail inzetten en met welke resultaten.

Grant Paul Slingo, visual merchandiser van de winkel bij het Van Gogh Museum, trapte af met een praktisch verhaal over de (her)inrichting van deze winkel. Piramides en kleurblokken zijn belangrijke elementen om
een winkel aantrekkelijk te houden. Evenals het stofvrij houden van de winkel en duidelijk zichtbare prijzen op producten. Slingo’s boodschap: er is veel winst te halen uit je winkel, met kleine stapjes kom je heel ver.

Berna Hoonhout van Eye Am ging dieper in op het belang van het onderkennen en overdragen van je eigen DNA bij visual branding. Wie ben je en wat doe je? Wat is je verhaal? Hoe zorg je als museum voor betekenis voor de bezoeker? Zij illustreerde haar verhaal met een mooi voorbeeld over de Japanse boekwinkel, de Tsutaya Bookstore, in het veranderende retaillandschap van boekwinkels.

De avond eindigde met het verhaal van Peter Tullin van CultureLabel. CultureLabel is de grootste shop for the arts van Groot-Brittannië, met klanten als Tate en V&A en producten van jonge ontwerpers, maar ook
van bijvoorbeeld Damien Hirst. Tullin vertelde over zijn drie leidende principes voor online retail: Cultuur en commercie samen sterker; Cultuur en consumenten is kunst zonder barrières; Cultureel ondernemen is doen!

468

Reactie verzenden

Share This