Selecteer een pagina

Lezers MMNieuws: Financiering, marktontwikkelingen en innovatie vragen extra aandacht

Algemeen
Vaktijdschrift MMNieuws bedient al een jaar of vijf managers en marketeers in de culturele sector en de creatieve industrie. Omdat we benieuwd waren naar de mening van de lezers over de manier van berichtgeving over onderwerpen die in de sector spelen en over de onderwerpen die in MMNieuws aan de orde komen, heeft de redactie een klein onderzoek gedaan.


Een selecte groep lezers kreeg de vraag voorgelegd welke drie managementkwesties uit een voorselectie van tien extra aandacht verdienen. Dezelfde vraag is voorgelegd aan een kleine groep kunstmanagers, die MMNieuws (nog) niet leest. Met kop en schouders springen daar drie kwesties eruit:
1. alternatieve exploitatiefinanciering
2. marktontwikkelingen
3. innovatie van producten, diensten en processen

In het kader hieronder is aangegeven welke onderwerpen naar het oordeel van de ondervraagden het meeste aandacht verdienen:

Ook vroegen we de genquteerden welke kwesties zj missen of zelf naar voren zouden willen brengen. Dit leverde een achttal voorkeuren op:

samenwerking
rol overheid in innovatie
ondernemerschap
invoering prestatiecontracten
human resource
design voor sociale cohesie
cultureel ondernemerschap
cultural governance

Leesbaarheid MMNieuws goed beoordeeld
Uit het onderzoek kwam verder naar voren dat de leesbaarheid van MMNieuws over het algemeen als goed wordt beoordeeld (57%). Ook wat de vormgeving betreft geven de lezers een voldoende (52%). Een kwart vond de vormgeving matig (te grijs). Als suggesties ter verbetering zijn onder meer genoemd: minder druk, overzichtelijker, meer lucht.

Signalen zijn belangrijk
Hoewel het onderzoek een zeer beperkte opzet heeft, zijn de signalen van groot belang voor de verdere professionalisering van MMNieuws als vaktijdschrift. Het afgelopen jaar zijn al een paar veranderingen doorgevoerd: meer aandacht voor het cultureel en creatief ondernemen; het in beeld brengen van innovaties op bijvoorbeeld het vlak van e-cultuur, meer berichtgeving over regionale ontwikkelingen. De komende tijd zal meer ruimte gemaakt worden voor alternatieve financiering (zie het artikel van Giep Hagoort in dit nummer) en voor trends op de culturele en creatieve markt.
De redactie zal ook zelf (internationale) onderwerpen aandragen, ook al komen deze niet direct terug in de lijst van aandachtvragende kwesties. Dit heeft alles te maken met de ambitie van MMNieuws: een hoogwaardig en vooral veelzijdig kennismedium te zijn voor cultureel en creatief ondernemers in Nederland en Vlaanderen.

Samenwerking
MMNieuws heeft onlangs een driejarige samenwerkingsovereenkomst gesloten met de Faculteit Kunst en Economie van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) om de kennisambitie van nieuwe impulsen te voorzien. De faculteit, die ook een Lectoraat Kunst en Economie kent, is n van de grootste kennisinstituten op het gebied van cultureel en creatief ondernemen en richt zich vooral op de bedrijfsvoering op microniveau. De samenwerking bestaat uit het gezamenlijk formuleren van een kennisagenda voor MMNieuws, het opsporen van belangwekkende trends en het (in de toekomst) opzetten van een interactief lezersnetwerk. Het bovengenoemd lezersonderzoek is gezamenlijk opgezet. De samenwerkingsovereenkomst legt uitdrukkelijk de redactionele verantwoordelijkheid bij een onafhankelijke redactie. Voor de HKU is de samenwerking van belang om de informatie over cultureel ondernemen effectief te kunnen verspreiden onder de studenten, docenten en relaties. Onderwerpen uit MMNieuws zullen ook binnen het lesprogramma van de HKU op de agenda staan. Het omgekeerde geldt ook: belangwekkend studentenonderzoek kan leiden tot nieuwe artikelen in MMNieuws. De samenwerkende partijen streven ernaar ook andere (onderwijs)instellingen bij het vaktijdschrift te betrekken. Contacten zijn reeds gaande met Kunstenaars en Co, TNO en Syntens.

Het onderzoek werd uitgevoerd door Jolijt Wolting.

1 Alternatieve exploitatiefinanciering (nieuwe
bronnen aanboren naast subsidies) 22%
2 Marktontwikkeling/internationalisering 21%
3 Innovatie van producten, diensten en processen 16%
4 Lobbyen naar politiek en overheden 10%
5 Export/ internationalisering 10%
6 Strategie- en planvorming 6%
7 Netwerkvorming 6%
8 Huisvesting inclusief financiering daarvan 3%
9 Leiderschap en ontwikkeling personeelsbeleid 3%
10 Invoering digitale technieken, mogelijkheden en
intellectueel eigendom 3%

Auteur: Redactie MMNieuws redactie@mmnieuws.nl
468

Reactie verzenden

Share This