Selecteer een pagina

Lezersreactie

Algemeen
Ik heb het laatste themanummer van MMNieuws over festivals en evenementen met veel interesse gelezen. Naar aanleiding van het artikel Festivals: sense of co-presence en sence of place bepalen succes zou ik jullie graag wijzen op de resultaten die in ons recent verschenen rapport Lusten en lasten van grootschalige evenementen De ervaring van Rotterdamse binnenstadondernemers beschreven staan.


De Kamer van Koophandel Rotterdam heeft namelijk in samenwerking met het OntwikkelingsBedrijf Rotterdam (OBR) onderzoek gedaan naar de ervaringen van Rotterdamse binnenstadsondernemers met grootschalige evenementen. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat zeventig procent van de ondervraagde ondernemers de evenementen in de stad belangrijk vindt.
Naar Rotterdamse evenementen is al veel publieksonderzoek gedaan. Nu is voor het eerst onderzocht hoe Rotterdamse binnenstadondernemers deze evenementen ervaren. Ook heeft men gekeken hoe ondernemers meer kunnen profiteren van de evenementen en festivals.
Er zijn vierhonderd enqutes afgenomen onder ondernemers uit de detailhandel, de horeca, de zakelijke dienstverlening en uit de toeristisch recreatieve branche. Zeventig procent van deze ondernemers geeft aan grootschalige evenementen belangrijk te vinden voor een stad als Rotterdam. Volgens de ondernemers dragen evenementen bij aan een positief imago van Rotterdam. De evenementen genereren bovendien publiek en daarmee omzet voor het bedrijfsleven. Zeventien procent van alle ondervraagden speelt in op de evenementen en geeft aan daar voordeel uit te halen. Vooral ondernemers uit de horeca en toerisme en recreatie hebben een positieve houding ten opzichte van evenementen. Bijna negentig procent van hen staat positief tegenover evenementen in de binnenstad. Wel vragen ondernemers aandacht voor betere communicatie, bereikbaarheid en het verminderen van overlast tijdens en na een evenement.
Het onderzoek is uitgevoerd door WEMAR Marketingstrategie en Onderzoek BV in overleg met Ondernemersfederatie Rotterdam City, stichting Rotterdam Festivals en Rotterdam Marketing en is te vinden op:
http://www.rotterdam.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=49653&sectieID=20

Auteur: mr. Roeland A. Tameling Beleidsadviseur Economische Stimulering – Kamer van Koophandel Rotterdam rtameling@rotterdam.kvk.nl
468

Reactie verzenden

Share This