Selecteer een pagina

Lezersreactie; Samenwerking! Waarom, waarom?

Algemeen

MMNieuws ontving onderstaande reactie naar aanleiding van het eerste nummer van dit jaar over samenwerking op cultureel gebied in Europa. Lezersreacties weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs het standpunt van de redactie.

Samenwerking en cultuur zijn instrumenten van de kunstenaar om zijn persoonlijke gevoelens en beleving vorm te geven. Samenwerking en cultuur zijn instrumenten van de galeriehouder om zijn inkomen te verzekeren. Samenwerking en cultuur zijn voor de overheid een instrument om haar land te promoten en te bedienen.
Als kunstenaar en bedrijfskundige observeer ik mensen en hun gedrag, organisaties en maatschappijen. In deze uiteenzetting wil ik mij richten op enkele veronderstellingen op het gebied van samenwerking, cultuur en Europa veronderstellingen die ik heb ik gesignaleerd tijdens het debat van Kunsten 92 op vrijdag 13 februari te Amsterdam en in het vorige themanummer van MMNieuws over Europa.

Drempels
Globalisering, mobiliteit, internationalisering van de media en de groei van Europa nemen de drempels van grensoverschrijdende samenwerking weg. Deze factoren zorgen ervoor dat samenwerking in Europa kan worden vergemakkelijkt. Hiermee neem je echter geen drempels weg in de hoofden van de Europese burger, kunstenaar of medewerker van culturele instellingen.
Er wordt uitgegaan van het idee dat de aanwezigheid van faciliteiten automatisch leidt tot het gebruik ervan. Ik denk dat er nog een stap nodig is. Je zult deze faciliteiten ook actief moeten aanbieden. Hierin speelt communicatie een belangrijke rol. Door middel van communicatie kunnen burgers, kunstenaars en medewerkers van culturele instellingen worden genformeerd over de talloze voorzieningen, waarmee internationale samenwerking wordt ondersteund.
Communicatie is ook een middel om informatie van de burger, kunstenaar en medewerkers te verzamelen. Ik denk daarbij aan informatie over de doelen, wensen en gebruikte vormen van samenwerking van deze partijen. Deze informatie kan worden gebruikt om de verschillende partijen met de juiste middelen te benaderen en te overtuigen, zodat zij de aangeboden faciliteiten gebruiken.

Samenwerking
Samenwerking lijkt vanzelfsprekend. Samenwerking bevordert uitwisseling en daarmee de kwaliteit van de culturele uitingen. De behoefte en de vorm van samenwerking verschilt echter per instelling, kunstenaar of burger. Je kunt ten eerste verschillende middelen delen, zoals kennis, podia, arbeid of netwerken. Samenwerking zorgt ook voor een groter bereik, een groter netwerk of een betere promotie van Nederland. Tot slot kan men via samenwerking inspiratie opdoen of motiveren.
Maar niet iedere partij streeft dezelfde soort samenwerking na: doelstellingen, wensen en vormen kunnen per partij of zelfs per instelling of individu verschillen. Binnen de culturele wereld van Nederland en ook Europa heeft iedereen dus eigen belangen met betrekking tot samenwerking.
Ik zie dit niet als een detail of praktische zaak, maar als een belangrijke kwestie om rekening mee te houden binnen een cultuurbeleid. Het lijkt mij nuttig om alle partijen een plekje in een cultuurbeleid te geven, zodat je prioriteiten kunt leggen. Op deze manier voelen de belanghebbenden binnen de cultuurwereld zich niet gepasseerd.
Uiteraard ontvangt niet elke partij evenveel aandacht. Door een inventarisatie van de behoeftes, doelen en belangen van de verschillende partijen kan wel op de reacties van de verschillende partijen worden geanticipeerd. Dit kan handig zijn wanneer de burger, kunstenaar of instelling over de keuzes, positief of negatief, binnen het cultuurbeleid wordt genformeerd.

Fantastisch
Mensen die iets fantastisch vinden, gaan er vaak van uit dat andere mensen datzelfde aspect ook fantastisch vinden. Zij staan met andere woorden niet meer open voor een andere mening. Samenwerking of uitwisseling komt niet aan de orde, omdat de tegenpartij niet kan worden overtuigd van het eigen gelijk.
Als kunstenaar en bedrijfskundige vind ik kunst en bedrijfskunde fantastisch. Ik weet echter dat mijn omgeving kunst vaak niet begrijpt en bedrijfskunde saai vindt. Als aanhanger van kunst en bedrijfskunde wil ik mijn omgeving niet overtuigen dat zij mijn vakgebieden leuk moeten vinden. Ik wil mijn enthousiasme laten zien door hen te informeren over wat kunst en bedrijfskunde voor mij betekent. Ik wil hen laten zien wat ik ermee doe. Op deze manier probeer ik invloed uit te oefenen op het beeld, dat zij over kunst en bedrijfskunde hebben.

Slot
Ik wil eindigen met een stelling:
Laten we het Europese cultuurbeleid gevarieerder maken dan het is, maar laten we het Europese
cultuurbeleid wel eenduidig communiceren.
Het eerste is nodig om alle facetten binnen de culturele wereld te erkennen en een plekje te geven. Het tweede is nodig om het enthousiasme en ook de complexe aspecten van het Europese cultuurbeleid binnen Europa te communiceren. Op deze manier kan dit beleid worden gevoed door de Europese burgers, kunstenaars en culturele instellingen.

MMNieuws is altijd genteresseerd in de mening van lezers. Mail uw reactie naar redactie@mmnieuws.nl

Auteur: Jenny Chung jenny@jccompany.nl Jenny Chung is werkzaam als beleidsmedewerker bij de gemeente Assen. Tevens houdt zij zich bezig met zakelijke en artistieke dienstverlening aan kunstenaars.

468

Reactie verzenden

Share This