Selecteer een pagina

Longlist cultureel en creatief ondernemer 2008

Algemeen

MMNieuws organiseert in het kader van dit nummer ook de verkiezing van de cultureel en
creatief ondernemer van 2008.
We wilden weten wie professionals beschouwen als de meest succesvolle cultureel ondernemers van het moment. We vroegen hen vijf namen van vakgenoten te noemen die zij willen voordragen voor de longlist van deze verkiezing.
Als criteria voerden wij aan dat hij of zij:
– visionaire en inspirerende kwaliteiten heeft
– innovatief is en nieuwe producten op een succesvolle manier weet te introduceren
– een creatieve aanpak van financieel management heeft
– zijn/haar personeel stimuleert, activeert en motiveert
– goed is in human resource management
– een vliegwielfunctie vervult in een professioneel netwerk
– transparant werkt en zijn/haar ideeën bewust deelt met anderen (al dan niet actief via interviews, artikelen of via een web­site/weblog)

MMNieuws kwam uiteindelijk tot een longlist van 50 namen. Die longlist is hierbij – in alfabetische volgorde – afgedrukt. In januari 2009 zullen lezers van MMNieuws via een aparte website kunnen stemmen op de kandidaat van hun keuze. De top 10 die daaruit resulteert, zal in het eerste nummer van MMNieuws van 2009 worden gepubliceerd.

1 Andre Baars (directeur deBeschaving): vanwege de eigenzinnige sfeer, sponsorwerving en interessante vormen van publiekswerving.
2 Annabelle Birnie (hoofd Art Management ING) – voorziet het sponsorschap van ING van nieuwe impulsen.
3 Marjolein Bronkhuysen (Stedelijk Museum Amsterdam): i.v.m. productontwikkeling.
4 Frans Brüggen en Sieuwert Verster (Het Orkest van de 18e eeuw): voor de consequente manier waarop zij een nichemarkt (klassieke muziek uit de 18e eeuw) met free lance topmusici tot een langdurig en blijvend succes hebben weten te maken, inclusief de aankondiging te zullen stoppen als Frans Brüggen dat doet.
5 Valentijn Byvanck (NHM/ Zeeuws Museum) – veranderde het Zeeuws Museum van een traditioneel in een eigentijds en hip museum.
6 Saskia van Dockum (directeur Utrechts Archief): opende onlangs een ambitieus verbouwde geschiedenisattractie in de voormalige monumentale Rechtbank in Utrecht met spannende en interactieve museale toepassingen. In één klap is Utrecht hiermee voorloper in de publieksarchievenbranche in Nederland en hierbuiten.
7 Loek Dijkman (oprichter Orgelpark) – orgelmecenas met open oog voor originele culturele initiatieven.
8 Eric van Eerdenburg (directeur Lowlands): maakte met gedurfde en soms impopulaire maatregelen van Lowlands opnieuw het meest tot de verbeelding sprekende popfestival van Nederland. Paart pragmatiek aan durf en weet daarmee ieder jaar weer zowel een artistiek als zakelijk succes te bewerkstelligen.
9  Joop van den Ende – het archetype van een cultureel ondernemer: hij verbindt kennis van zaken met passie voor theater. Plus: voor het samen met Erwin van Lambaart op een briljante manier gebruiken van tv voor talentontwikkeling en marketing.
10 Erik van Ginkel (zakelijk directeur Boijmans Van Beuningen): opent Boijmans voor een breed publiek.
11 Anthony Heidweiller (artistiek leider Yo Opera!): vanwege zijn bevlogenheid om nieuw publiek te willen interesseren voor ‘moeilijk aanbod’.
12 Bert Holvast (De Cultuurformatie): omdat hij aan De Cultuurformatie sleurt.
13 Ivo van Hove: weet als geen ander artistieke en zakelijke belangen goed te verenigen. Is innovatief en ondernemend (mooi voorbeeld: alle acteurs en actrices acteren als modellen in een modereportage).
14 Mariëtte Hoytink – i.v.m. haar rol in het organiseren van Redlight Fashion in Amsterdam.
15 Richard Hutten (ontwerper): liet Maxima en WA trouwen op de door hem ontworpen Centraal Museum stoel. Vervolgens is hij ontdekt in Korea, waar wordt gewerkt aan een universiteit die zijn naam draagt. Mediasmart en omzetbewust.
16 Wim van Krimpen (Gemeentemuseum Den Haag) – vanwege het intensiveren van tentoonstellingen.
17 Tania Kross (mezzo-sopraan): inspirerende persoonlijkheid die haar vak aan de man weet te brengen. Zij zorgt ervoor dat opera jong blijft, en werft door haar mediagenieke presentatie steeds weer nieuw publiek voor een eeuwenoude kunstvorm. Vervult vliegwielfunctie, ook met haar eigen Festival in Gouda, waar ze jongeren de kans geeft.
18 Joep van Lieshout: weet als geen ander dat kunst ook productie is. Zijn net niet schokkende ideeën trekken een groot publiek binnen en buiten de kunst, dat voor zijn sculpturen grif de portemonnee trekt. Visionair en inspirerend.
19 Cees Langeveld (Chasse Theater): voor het tot een financieel en maatschappelijk succes maken van een megalomaan theater in een kleine provincieplaats, waar iedereen van zei dat het veel te groot was, met een programmering van enorme breedte en diepte, met aandacht voor elk detail. Runt daarnaast met succes nog een eigen bedrijf.
20 Sabrina Meier (Hotel Transvaal Den Haag): vanwege het opwerken van een wijk
21 Lucie Musterd (Concordia Enschede): omdat zij visie heeft en keuzes durft te maken (ook tegen de gangbare patronen in), bijvoorbeeld door activiteiten af te stoten om juist andere te kunnen opbouwen.
22 Ko Oosterwijk (Cultura Ede): heeft het lef om onbetreden paden te bewandelen (hij ‘vermarkt restcapaciteit’ binnen zijn instelling).
23 Nel Oskam (directeur Goudse Schouwburg): omdat ze al jaren haar schouwburg een artistieke smoel durft te geven en daarmee gewoon publiek weet te trekken.
24 Geert Overdam (directeur Theaterfestival Boulevard, Den Bosch): omdat hij een zeer bovengemiddeld aandeel inkomsten buiten overheidssubsidies genereert en een grote diversiteit aan wensen en belangen van sponsoren, fondsen en overheden met elkaar weet te verbinden in een festival dat zowel een breed publiek trekt als een in theater geschoold publiek.
25 Marielle Pals (projectleider Culturele Zondagen Utrecht): voor de activering van locaties, bevolkingsgroepen, instellingen en marketingmethoden. Amsterdam, Rotterdam en Den Haag hebben koopzondagen, Utrecht heeft Culturele Zondagen – een breed gedragen succesverhaal met jaarlijks ca. 260.000 bezoekers en een (boven)regionale aantrekkingskracht.
26 Wim Pijbes (Kunsthal/Rijksmuseum): heeft in zeer korte tijd het Rijksmuseum op een nieuwe manier op de kaart gezet (met een beetje hulp van Damien Hirst).
27 Willem Pijzel (directeur Nederlandse Orde van Uitvinders): voor het project ProtoSpace in Utrecht. Protospace is sinds dit voorjaar het eerst geopende Fab­­­Lab in Nederland met een fysieke ruimte waar machines zoals een 3D-printer tegen zeer lage kosten beschikbaar zijn voor creatieve bedrijven en opleidingen om snel en effectief prototypen te kunnen ontwikkelen.
28 Simon Reinink (algemeen directeur Concertgebouw): slaagt erin om zijn doelstelling te realiseren om een onvergetelijke muzikale ervaring aan zoveel mogelijk mensen te bieden en sponsors aan zich te (blijven) binden, zonder de triple A-rating van het Concertgebouw in gevaar te brengen.
29 André Rieu (Stehgeiger): voor de gestage manier waarop hij van beau met viool onder de kin een wereldbedrijf heeft opgezet met klassieke muziek in toverachtige setting waarmee hij de hele wereld rondreist.
30 Marijke Schermer (artistiek leider theatergroep Alaska): heeft met de voorstelling Sic Transit Gloria Mundi de grenzen van het cultureel ondernemerschap heel bewust en verregaand verkend en is doorgegaan op de resultaten.
31 Eric Schilp (NHM/Zuiderzeemuseum): wist in het Zuiderzeemuseum een cultuurhistorische collectie met traditioneel Nederlandse ambachten soepel te koppelen aan Nederlandse mode en design.
32 Stijn Schoonderwoerd (Het Nationale Ballet): maakt van ballet een kunstvorm die zich uitstekend leent voor relatiemarketing en sponsoring.
33 Bart Schneemann (Nederlands Blazersensemble): bijzonder hoe dit ensemble onder zijn leiding steeds weer creatieve nieuwe ideeën heeft om publiek te trekken, zonder ooit in te leveren op kwaliteit. Het ensemble weet veel geld uit de markt te halen, maar ligt ook goed bij de subsidiënten.
34 Jan Willem Sieburgh (zakelijk directeur Rijks­museum Amsterdam): al was het alleen maar vanwege de RijksWidget en verkiezing runner-up reclameman van het jaar.
35 Doro Siepel (directeur Zuidpleintheater Rotterdam): voor de radicale manier waarop zij de programmering, marketing en personeelsbeleid van haar theater opnieuw heeft ingericht om daarmee in het hart van multiculti Rotterdam terecht te komen.
36 Paul Spies (D’ARTS/Amsterdams Historisch Museum): wist van D’ARTS een begrip te maken in het culturele veld.
37 Bernadette Stokvis (Korzo): zette Den Haag via dans op de cultuurkaart
38 Arjan Stuurman en Diederik Hummelink (theaterbureau): omdat ze steeds opnieuw zonder subsidies grote stukken op de planken brengen.
39 Judith Terhaar (mede-eigenaar mode/designwinkel Coming Soon) – i.v.m. het opzetten van Coming Soon in Arnhem.
40 Anna Tilroe (samensteller Sonsbeek 2008): gaf Sonsbeek z’n grandeur terug.
41 Ranti Tjan (MuseumGoudA) – vanwege zijn inzet voor innovatieve samenwerkingsprojecten.
42 Ernst Veen (Nieuwe Kerk en Hermitage): voor zijn inspirerende culturele ondernemingsgeest.
43 Willem Velthoven (Mediamatic): al lang propagandist van nieuwe media.
44 Albert Verlinde: weet ondanks de druk van een gigant als Van den Ende toch een musicalbedrijf groot te maken. Hij heeft visie, charme en weet te inspireren.
45 Bas Verhart – i.v.m. zijn rol in Picnic.
46 Marije Vogelsang (eetontwerpster): introduceert een geheel nieuw genre: het ontwerpen van voedsel. Daarmee is ze uitvinder en entrepreneur tegelijk en weet ze door een uitgekiende vorm en inhoud wereldwijd een publiek te bereiken.
47 Marcel Wanders – i.v.m. het opzetten van het Westerhuis in Amsterdam.
48 Jeroen van der Wiel (directeur Paard van Troje): bracht het Paard terug in de top tien van de beste clubs van Nederland.
49 Thomas Widdershoven (grafisch ontwerper): is het gelukt om een oubollige politieke partij sexy en hip te maken. Was de SP voorheen een partij van drammers en zielepoten, nu is het een partij van vernieuwing en harde werkers. Als ontwerper volstrekt transparant.
50 Marijke van der Woude (directeur Jonge Harten Festival Groningen): vanwege haar bevlogenheid om nieuw publiek te willen interesseren voor ‘moeilijk aanbod’.

468

Reactie verzenden

Share This