Selecteer een pagina

Management van het origineel

Algemeen

Muziek manifesteert zich hoofdzakelijk in twee gedaantes; opgenomen muziek en live muziek. De opgenomen variant is eindeloos kopieerbaar en altijd, overal gratis verkrijgbaar. De live variant is per definitie uniek, niet kopieerbaar en allesbehalve gratis. Elke dag opnieuw zal jong, onbekend muziektalent zichzelf presenteren aan de wereld. Online, mobiel, maar ook via radio, tv en print. Elke dag opnieuw worden op verschillende plekken waar ook ter wereld nieuwe composities geschreven, gespeeld, opgenomen en vastgelegd. Elke dag opnieuw vindt nieuwe muzikale creativiteit zijn weg naar de muziekgebruikers.

 

Het begrip platenmaatschappij is geschrapt uit het vocabulaire van de artiest en de fan. Hetzelfde lot geldt de platenzaak. Het monopolie op de distributie en beschikbaarheid van opgenomen muziek lag traditioneel bij de muziekindustrie, maar muziek is in 2020 altijd en overal beschikbaar. Er wordt daarom ook meer muziek geconsumeerd dan ooit. Altijd en overal is het mogelijk om ‘af te tappen’ van de universele ‘jukebox in the sky’. Een virtuele discotheek die het wereldwijde repertoire bevat. Wordt er nog betaald voor de consumptie van opgenomen muziek? Naast gratis zijn er twee modellen denkbaar;

• Model 1: hoe meer muziek je consumeert, hoe hoger de muziekrekening aan het eind van de maand. Muziek als onderdeel van je gas-, water- en elektrarekening.
• Model 2: ‘as much as you can eat for 10 euro’s’; een vast bedrag per maand voor onbeperkt muziekgebruik. Precies zoals het huidige abonnement voor internet is geregeld.

Model 2 bestaat overigens al, maar verkeert in vele landen in een embryonale fase. De aanbieders van deze jukebox in the sky-diensten zijn onder andere de huidige telco’s, internetservice providers, Google, Amazon.com, Microsoft of Apple.

De beleving van live muziek is per definitie uniek. Niet kopieerbaar. Niet gratis. Waardevol dus. Niet voor niets is het verdienmodel in muziek afgestemd op live optredens. De artiest is het merk waaraan waarde kan worden toegekend. Niet alleen omdat de artiest een bepaalde groep mensen bereikt, maar vooral beraakt. Met name live.

Auteurs en artiesten zullen ook in 2020 begeleiding nodig hebben. Artistiek, zakelijk en promotioneel. De muziekindustrie achter de auteur of artiest bestaat dus uit kleine, flexibele entiteiten met als kernopdracht: management van het origineel. Het management van de kopie is namelijk met de digitalisering van muziek sinds 1983 in handen van de consument.
 

Auteur: Frank Janssen Frank Janssen is als uitgever bij iMediate Business Publishing verantwoordelijk voor alle vakuitgaven, waaronder Entertainment Business en EB Live. (Frank.Janssen@Imediate.nl)
468

Reactie verzenden

Share This