Selecteer een pagina

Marketing en strategie in de praktijk

Algemeen
Als je binnen de eigen organisatie gaat werken aan een nieuwe marketing- of organisatiestrategie is het geruststellend om terug te kunnen vallen op beproefde modellen. Zo sta je wat sterker. En je hebt het gevoel dat je geen belangrijke zaken over het hoofd ziet.


Wellicht heb je al eens een SWOT-analyse uitgevoerd. Dan weet je uit eigen ervaring dat het niet altijd eenvoudig is om de bestaande modellen te vertalen naar de eigen situatie. Bovendien zijn we geneigd om terug te vallen op veelal verouderde modellen. Veel marketingboeken in de culturele sector maken zich daar schuldig aan.

Een nieuwe publicatie van Academic Service brengt hier verandering in. Een praktische kijk op Marketing- en Strategiemodellen geeft een overzicht van de 21 belangrijkste modellen, die helpen in een kort tijdsbestek tot een betere strategie te komen. Dit overzicht biedt een goede mix van klassieke, beproefde modellen en recente, baanbrekende modellen.
De volgorde van de modellen loopt parallel aan het strategisch marketing planningsproces. Per model is aangegeven waar het in het planningsproces is in te zetten, wat de kerngedachte is, welke stappen je moet doorlopen om het toe te passen, en wat de beperkingen zijn.

De modellen zijn uiterst praktisch beschreven, zodat je meteen aan de slag kunt. Je wilt immers de strategische modellen vertalen naar de praktijk van alledag. Een praktische kijk op Marketing- en Strategiemodellen is daarom gekoppeld aan de website www.marketingmodellen.nl waar je worksheets en checklists kunt downloaden. Deze vallen vooralsnog wat tegen, maar wellicht dat de website verder in ontwikkeling is.

Een van de behandelde modellen is het Marktorintatiemodel van Narver & Slaters. Met name voor culturele en vrijetijdsorganisaties leert dit model dat het naast je afhankelijkheid van de kwaliteit van je voorstelling, tentoonstelling of evenement ook zinnig is je bezig te houden met afnemersorintatie en concurrentieorintatie. Zonder marktorintatie als organisatiecultuur te adopteren is het zinnig om een deel van de processen en activiteiten die hierbij horen, uit te proberen.
Een van de vragen die het model stelt, is de volgende: hoe komt je organisatie aan bezoekers/klantinformatie en hoe wordt de informatie samen met informatie over concurrenten verspreid en gebruikt binnen de eigen organisatie? De programmeur cq. regisseur leest heus de recensies van de concurrent wel. Wijs hen daar een keer op, maar leer hen ook de informatie op een andere manier te interpreteren.

Auteur: MH redactie@mmnieuws.nl
Referenties: Een praktische kijk op Marketing- en Strategiemodellen Marleen Bekkers, Yousri Mandour, en Philip Waalewijn Academic Service, ISBN 90 5261 4954
468

Reactie verzenden

Share This