Selecteer een pagina

Marketing op het internet

Algemeen
Op de recent gehouden publiciteitsbeurs in Amsterdam sprak Edo Zecha, consultant bij Qi, over e-marketing en de toegevoegde waarde van internet. Hij deed daar een poging antwoord te geven op de vraag hoe internetactiviteiten voor kunst en cultuur zo succesvol mogelijk te maken zijn.


Op de recent gehouden publiciteitsbeurs in Amsterdam sprak Edo Zecha, consultant bij Qi, over e-marketing en de toegevoegde waarde van internet. Hij deed daar een poging antwoord te geven op de vraag hoe internetactiviteiten voor kunst en cultuur zo succesvol mogelijk te maken zijn.

Bijna elk bedrijf heeft inmiddels wel een website. In de ontwikkeling hiervan is de afgelopen jaren behoorlijk wat geld gestoken. Daarom is het nu de vraag of het voor ieder bedrijf of merk wel zo nuttig is om een eigen website te hebben. Alleen aanwezig zijn op internet heeft geen onderscheidend vermogen meer. Dus moet je van tevoren goed bedenken of je de bezoekers via internet echt een toegevoegde waarde kunt bieden. En hoe je daarbij de investeringen gaat terugverdienen.
En er zijn nog genoeg zaken te verbeteren aan huidige websites. Denk alleen al aan het feit dat de meerderheid van de aan de AEX genoteerde bedrijven geen zoekfunctie op de website heeft opgenomen. Of aan sites waar de enige functie van een website de vervanging is van de folder. Ook bestaan de bestelprocessen vaak uit vele stappen waarbij je lange formulieren moet invullen zodat je halverwege van ergernis afhaakt.
Voor talloze bedrijven worden de websites echter steeds belangrijker. Er moeten bepaalde doelstellingen mee behaald worden. Dat betekent dat e-marketeers hun website succesvoller willen exploiteren. Er zijn vier aandachtspunten voor een succesvolle website. Ten eerste moet de site gentegreerd zijn met andere communicatie- en distributiekanalen. Daarnaast moet de site de juiste bezoekers aantrekken. Vervolgens moet het gedrag van bezoekers en/of klanten benvloed worden en ten slotte moet de bezoeker veranderen in een (loyale) klant.

Voorbeelden
Succesvolle websites bieden vaak een echte toegevoegde waarde. Bijvoorbeeld BolsCocktails.com. Hier kunnen professionele bartenders en cocktailliefhebbers meer dan 10.000 kwalitatief hoogwaardige cocktailrecepten vinden. En als je wilt weten welke cocktails je ter plekke kunt maken, hoef je alleen de ingredinten in te vullen die je in huis hebt en je krijgt direct alle recepten met die ingredinten. De website maakt het werk van de professionele bartender makkelijker en geeft diverse redenen om regelmatig deze site te bezoeken.
Feestje.nl is een goed voorbeeld van een echte doe-website waar voor de bezoeker veel leuke en nuttige dingen te halen zijn. Deze website ondersteunt je op allerlei fronten bij het opzetten van je feestjes. Je kan binnen de Personal Party Page bijvoorbeeld al je vrienden via email uitnodigen, je berekent welke en hoeveel drank je moet bestellen en je krijgt een volledige lijst met partytips. Zelfs een brief voor de buren om te waarschuwen dat je een feest gaat geven, kun je hier terugvinden.
Daarnaast trekken de sites van de verschillende banken veel bezoekers. Bij deze websites speelt het gemak van online bankieren en het continu up to date hebben van financile gegevens een doorslaggevende rol voor het succes. Een belangrijke voorwaarde daarvoor is dat de consument het internet als een veilig medium ziet voor financile transacties.

De rol van emailmarketing
Emailmarketing is een sterk groeiend fenomeen. Nieuwe klanten zijn op een goede manier te werven en de bestaande en loyale klanten geven vaak toestemming om ze regelmatig emailings te sturen. Het is duidelijk dat het versturen van emails veel voordelen heeft boven het versturen van brieven en brochures. De voordelen zitten vooral in de lage kosten, het gemak van verzenden en de relatief hoge responspercentages.
De nadelen zijn dat emailings minder opvallend zijn dan directe mailings en makkelijker ongelezen weg te gooien. Bovendien moet er eerst een bestand met emailadressen aangemaakt worden. Mensen die actief zijn op internet hebben vaak meer dan n emailadres. Meestal wordt n adres voor belangrijke email gebruikt. Andere meestal gratis emailadressen zoals Hotmail en Yahoo gebruikt men voor minder waardevolle email, bijvoorbeeld voor deelname aan wedstrijden of voor email van minder interessante afzenders. Dit maakt het lastig om goede emailadressen te huren en ze, als ze verzameld zijn, up to date te houden. Maak daarom de emailcommunicatie zo waardevol dat de ontvangers van berichten een goede reden hebben om actief wijzingingen in hun emailadres door te geven.
Denk zelf goed na wat de toegevoegde waarde kan zijn van de website. Hierbij staan voorstellingen en optredens centraal. De extra waarde voor bezoekers zal vooral liggen in informatie vr en na een voorstelling. In het voortraject is met name te denken aan het gemak van online aanvullende informatie over voorstellingen, voorrang bij het kaarten bestellen en de beste plekken in de zaal. Na een voorstelling is de napret heel belangrijk. Bijvoorbeeld met een discussie via een online forum, de mogelijkheid om vragen te stellen aan spelers en regisseurs of het krijgen van een emailnieuwsbrief.
Het heeft veel voordelen als er relevante contactmomenten na voorstellingen of optredens zijn. Dat betekent weer een reden om in contact te treden (via email) met bezoekers en ze enthousiast te maken voor een volgende evenement.

Auteur: Edo Zecha Edo@qi-ideas.com E-marketing consultant bij Qi
468

Reactie verzenden

Share This