Selecteer een pagina

Mediagebruik bij het zoeken naar cultuur- en uitgaansinformatie

Algemeen
Steeds meer mensen zoeken informatie en doen aankopen via internet en email. Oudere inwoners van Noord-Brabant vormen hierop geen uitzondering. Dat blijkt uit een onderzoek naar de cultuurpartipicatie onder Brabantse senioren van Uit in Brabant. Culturele instellingen maken daarentegen nog lang niet alle intensief gebruik van de mogelijkheden die nieuwe media bieden.


Er is een belangrijk verschil tussen mediagebruik in het algemeen en het gebruik van media met als doel zich te informeren over aanbod van cultuur en uitgaan. Zo is internet volgens recente cijfers van het CBS (medio 2006) in 80% van de huishoudens aanwezig, in de meeste gevallen zelfs met een breedbandverbinding. Het recente onderzoek van het CBS geeft ook inzicht in de activiteiten van internetgebruikers. Hieronder staan de drie belangrijkste:
emailen (93%)
zoeken naar informatie over goederen en diensten (88%)
internetbankieren (67%)
Bij het zoeken naar informatie over goederen en diensten is niet uitgewerkt om wat voor goederen en diensten het gaat. In hoeverre internet gebruikt wordt voor cultuur- en uitgaansinformatie blijft onduidelijk. Voor de Brabantse bevolking is dit wel in kaart gebracht.

Internet als uitgaansinformatiebron van de Brabanders
Steeds meer mensen zoeken informatie en doen aankopen via internet en email. Inwoners van Noord-Brabant vormen hierop geen uitzondering, zo blijkt uit provinciaal onderzoek. Het gebruik van internet als informatiebron voor uitgaans- en cultuurinformatie is in vijf jaar verdubbeld, terwijl het gebruik van andere (offline) media is gedaald of gelijk is gebleven (zie grafiek 1, pagina 35). Ook de gebruiksfrequentie van internet is explosief gestegen: 41% van de Brabanders gebruikt internet inmiddels dagelijks en meer dan
5 uur per week.

Veruit de meeste Brabantse internetgebruikers zoeken uitgaans- en cultuurinformatie via zoekmachines (65% in 2006). Op afstand volgen andere websites, waarvan UitinBrabant.nl en de Uitpuntenwebsites tot de belangrijkste horen.

Traditionele media voor traditionele senioren
Het gebruik van internet voor het krijgen van cultuur- en uitgaansinformatie is bij senioren relatief laag. Dat blijkt uit onderzoek van het PON (2006). Iets minder dan eenderde van de Brabantse senioren gebruikt hiervoor het internet. Wel blijkt een duidelijk verschil in leeftijd. De 75-plusser maakt nauwelijks gebruik van internet als informatiemedium voor culturele activiteiten (14%), terwijl het voor 44% van de jonge senioren (55-59 jaar) een regelmatige bron voor cultuur- en uitgaansinformatie is. Voor Brabantse senioren is het belangrijkste medium het dagblad/huis-aan-huis blad. Meer dan 70% van de senioren informeert zich via het dagblad/huis-aan-huis blad over het waar en wanneer van culturele activiteiten. Brochures, flyers, folders of programmaboekjes wordt door ruim de helft gebruikt. Weekbladen en tijdschriften spelen voor ruim vier op de tien senioren een rol van betekenis.

Toch blijkt dat het bereik van UitinBrabant.nl onder senioren in 2005 het sterkste is gestegen. Senioren maken blijkbaar een inhaalslag.
Interessant is ook het verschil tussen enkele culturele sectoren. Brabanders met interesse voor musea maken meer gebruik van internet als informatiemedium (41%) dan genteresseerden in theater (29%), muziek (33%) of film (26%). Het belang van internet voor de museale sector wordt bevestigd in publieksonderzoek van tien Brabantse musea. Uit een gezamenlijke analyse van de resultaten (Uitmarketingburo, 2006) blijkt dat bijna tweederde van de bezoekers informatie over te bezoeken musea van internet haalt. Bovendien bekijkt eenderde van bezoekers wel eens collecties van een museum op internet.

Nieuwe media zijn hot
Internet en nieuwe media zijn hot, ook in de culturele sector in Brabant. Veel directies en promotieafdelingen volgen de ontwikkelingen rond weblogs, webchannels, communitybuilding, PODcasting, email- en sms-marketing en andere innovaties met grote belangstelling. De interesse betekent echter niet dat veel culturele instellingen de nieuwe media als volledig marketinginstrument inzetten.
Het verwerken van technologische innovaties kost culturele instellingen tijd en geld, en ook het afstoten van reguliere marketingactiviteiten is vaak een moeilijk proces. Op dit moment behoren tot de early adaptors uitsltuitend instellingen waar nieuwe media als integraal onderdeel wordt gezien van de bedrijfsvoering.

Usergenerated content en geo-tagging voor heavy-users
Daar waar cultuurproducenten en -aanbieders vaak nog individueel zoekende zijn naar de toepassingsmogelijkheden van nieuwe media zoeken intermediaire organisaties in Noord-Brabant elkaar op. Inzet van de Brabantse organisaties is om databanken te koppelen en door middel van de nieuwste technologien massamaatwerk te leveren. De mogelijkheden voor het personaliseren van informatie wordt met de Web 2.0-ontwikkelingen gekoppeld aan fotosharing en de aanleg van videodatabanken. De heavy-users op internet zullen als eerste op basis van Geo-tagging culturele informatie binnenhalen. Het recent vernieuwde platform van UitinBrabant is hier inmiddels op ingericht.

De resultaten van het onderzoek naar cultuurpartipicatie onder Brabantse senioren zijn verwerkt in de publicatie Senioren en cultuur, aan te vragen via www.uitmarketing.nl.

Auteur: Mitchell Droog Uitinbrabant.nl, Mitchell.Droog@uitinbrabant.nl Ewout Sanders Uitmarketingburo, ewoutsanders@uitmarketingburo.nl
468

Reactie verzenden

Share This