Selecteer een pagina

Mensen iets moois laten zien, iets te laten ondergaan

Algemeen
In september 1999 is de Meervaart in haar hernieuwde vorm opengegaan. Voorheen functioneerde de Meervaart als een cultureel centrum met buurtfunctie. Nu loop je een kwalitatief hoogwaardig theater met congresfunctie binnen. De buurtvoorzieningen bestaan nog wel, maar zijn gescheiden van het theater. Overdag is de Meervaart een gebouw voor besloten activiteiten, s avonds is het een theater.


Hans Brouwer geeft toe dat het publiek na afloop snel naar huis gaat. Hij wil daar de komende tijd meer aandacht aan besteden. De Meervaart staat sterk om haar goede bereikbaarheid en parkeergelegenheid, maar we willen bezoekers na de voorstelling ook iets extras bieden. We willen geen restaurant in huis. Het is vrij moeilijk om dat alleen op je bezoekers te laten draaien. We gaan liever een relatie aan met een autonoom restaurant in de omgeving.
Wel willen we de caffunctie versterken. Het gebouw moet nog een beetje groeien.

Brede doelgroep
De doelgroep van de Meervaart is breed, van jong tot oud, en is sterk aanbodsgebonden. De Meervaart is een theater aan de ringweg. Het merendeel van de bezoekers komt uit Groot Amsterdam, waarvan 40 % uit de directe omgeving, 30 % uit de stad en 30 % elders uit Nederland. Je zet je eigen trend met de keuze van het aanbod. We doen nog niet aan publieksonderzoek – dat gaan we wel snel doen. Een voorzichtige prognose voor het seizoen 1999/2000 komt uit op ca 65.000 theaterbezoekers. Hans schat dat een kwart van de toegangskaarten in de voorverkoop wordt verkocht via de kassa en het AUB. Abonnementen zijn duidelijk minder in trek. De behoefte aan informatie is zeer opvallend. Het kassapersoneel moet dus goed genformeerd zijn over het aanbod. Zij zijn je visitekaartje. Daarom zijn de openingstijden van de kassa vrij ruim; van 10 tot 18 uur. Reserveren via de website zal steeds belangrijker worden.

En de prijzen?
Die zijn gedifferentieerd en gelieerd aan de kostprijs van het product. Wel met marges, anders stijgen ze soms de pan uit. De Meervaart heeft bij de meeste voorstellingen een all-in prijs, met een toeslag van vier gulden voor een pauzedrankje en voor de
garderobe. De meeste mensen ervaren dit als een cadeautje, al betalen ze er zelf voor. Het voordeel zit hem niet in die vier gulden, maar in het gebaar. Bovendien ben je in de pauze je rij kwijt en heb je minder personeel nodig.

Marketingplan: duidelijke keuzes maken
De Meervaart hanteert een marketingplan met een aantal uitgangspunten, die echter steeds worden aangepast. Een van die uitgangspunten is dat de Meervaart een groot Amsterdams theater moet zijn. Een tweede is aansluiting van het aanbod op de omgeving. We hebben nadrukkelijk gekozen voor een vrij stevig muziekaanbod. Onze zaal biedt, zonder tribune, ruimte aan 2.000
mensen en is geschikt voor het middelgrote popcircuit. We bieden nu vooral muziek, muziektheater, musical en minder toneel. Dit is het eerste jaar. Het aanbod is volgens ons nog te breed. Je krijgt pas een eigen gezicht wanneer je keuzes maakt. Dat gaan we de komende tijd doen.

Marketingtip: bepaal je eigen plaats
Probeer niet hetzelfde te doen als anderen. Ga wel rondkijken bij anderen. Kijk wat er aangeboden wordt en bepaal daarin je eigen plaats. Je profiel is belangrijk, je eigen label. En kwaliteit van je product staat bovenaan!

naam: Hans Brouwer
leeftijd: 46
opleiding: sociale psychologie met speciale aandacht voor bedrijfskunde, een bijvak was kunstgeschiedenis, mijn belangstelling voor cultuur is in die tijd opgekomen, ik werd een heavy user
huidige baan: directeur van de Meervaart in Amsterdam
vorige baan: adjunct-directeur en productieleider van Theater aan het Spui in Den Haag inkomen 105.000 woonplaats Amsterdam laatste culturele activiteit : Othello van het Onafhankelijk Toneel in theater Cosmic, gespeeld door n Nederlandse en zes Marokkaanse acteurs
laatste leisure activiteit: weekend Berlijn, ga ik een keer in de 4/5 jaar heen. Het is een stad in beweging. Wonen, werken, uitgaan en voorzieningen worden per kavel integraal ontwikkeld. Extra opgevallen: enorm optimisme, de lege plekken worden gretig ingevuld, maar waar zijn de mensen?
favoriete stad: Veneti qua emotie, Berlijn qua verwachtingen en New York als stad waar van alles gebeurt
internetsite: ik lees veel kranten via het net
persoonlijk doel: ik werk in een sector waarvan ik priv ook heel erg kan genieten. Mijn doel is daar een rol van betekenis in te kunnen spelen, iets te ontwikkelen of verder te brengen. Ik zie het als een maatschappelijk doel om vanuit deze plek mensen iets moois te laten zien, om ze iets te laten ondergaan.

Auteur: Caro Bonink
468

Reactie verzenden

Share This