Selecteer een pagina

Met andere woorden: Batavia Stad: winkelen in een nieuw-gebouwde vesting aan het IJsselmeer

Algemeen

Het plan voor de bouw van een Factory Outlet Village in Nederland ontstond ongeveer vijf jaar geleden. Het concept van een Factory Outlet Village is geen volledig nieuw fenomeen: dergelijke villages bestaan al enige tijd in o.a. Amerika en U.K. Uiteindelijk is gekozen voor de bouw van een Factory Outlet Village in Lelystad. Er is bewust voor Lelystad gekozen. Een belangrijk argument was de centrale ligging en goede bereikbaarheid. Er is lang overleg gevoerd met de gemeente over, bijvoorbeeld, de voordelen van een locatie pal aan de A6, maar uiteindelijk is bewust gekozen voor de link met het water, met de wind, de scheepvaart en de bestaande culturele attracties, zoals de Bataviawerf, het Poldermuseum en het Olympion sportmuseum. Met name de aansluiting met dit museumkwartier is bijzonder. Hoewel de toekomstige bezoeker van Batavia Stad sterk zal worden aangetrokken door de mogelijkheid tot de aanschaf van merkartikelen tegen een zeer lage prijs, moet hij het idee krijgen dat hij zich niet bevindt in een gewoon winkelcentrum, maar dat er hier iets bijzonders aan de hand is.
Als Factory Outlet kun je twee verschillende kanten kiezen: je kunt je richten op het aanbieden van nieuw assortiment, van trendsettende artikelen die je ziet in de grote traditionele winkelcentra en in de binnensteden. De artikelen die bij ons worden aangeboden zijn overproducties, restantpartijen of artikelen met bijvoorbeeld een weeffoutje; in ieder geval artikelen die niet nieuw op de markt komen, maar al langer in de collectie zitten. Daarbij worden alle artikelen zonder tussenkomst van derden rechtstreeks door de
fabrikanten aangeboden in deze winkels, wat mede resulteert in sterk gereduceerde prijzen.
De locatie waar we uiteindelijk voor gekozen hebben, ligt ook met opzet niet in de buurt van de grote steden, waar al veel aanbieders zijn. We mikten op een unieke plek, een uniek gebied met een unieke uitstraling.
Batavia Stad is nu nog een bouwlocatie. Straks staat er een bijzondere vestingstad, omgeven met vier hoge muren. Die muren worden afgewerkt met natuursteen, zodat je de uitstraling krijgt van een oud vestingsstadje. Batavia Stad betreed je op een wel zeer speciale wijze: via de stadspoort, compleet met valhek, of door de scheepspoort, met daarop een mast van wel veertien meter hoog. Batavia Stad refereert dan ook niet aan een winkelcentrum. Wanneer je rondwandelt zie je geen winkels, maar een dorp met aparte huisjes, verschillende muren en daken van leisteen en hout.
Er komt ongeveer 13 14.000 m2 winkelruimte, met daarnaast ruimte voor veel gratis parkeerplaatsen en wandelpromenades.
Het dorp wordt opgebouwd uit twee middeneilanden met een ring van winkels daaromheen, die allemaal met hun deuropening naar elkaar toe wijzen.
Er komen verschillende horecagelegenheden met in totaal meer dan 450 zitplaatsen, o.a. een zelfbedieningsrestaurant en een la carte restaurant, en verder is er natuurlijk ook de reeds bestaande horeca op de Batiaviawerf en in het Poldermuseum. We presenteren het gebied bewust als een geheel. Daarom hebben we ook gekozen voor gezamenlijke marketingactiviteiten. Ieder houdt zijn eigen specifieke verantwoordelijkheid, maar we zullen gezamenlijk werken, vanuit een bundeling van krachten.
We zullen in de toekomst zeker iets gaan doen met grotere manifestaties als VOC 2002. Onze aandacht gaat op dit moment uiteraard vooral uit naar de bouw. Zodra we zijn overgegaan van de bouw- naar de exploitatiefase en er doet zich een situatie voor waarin een bijzondere activiteit past, zullen we dit zeker als aanleiding gebruiken om dit bij onze bezoekers extra onder de aandacht te brengen.
We verwachten voor het eerste jaar tussen de anderhalf en twee miljoen bezoekers. Batavia Stad zal zeven dagen per week open zijn. We mikken erop klanten te trekken die echt voor een dagje uit komen. Het feit dat wij hier zitten, met tweeduizend gratis parkeerplaatsen, werkt drempelverlagend. In de binnenstad van Amsterdam ben je alleen al kapitalen kwijt wanneer je wilt langparkeren. Daar heb je hier geen last van. Er is een prima aansluiting op het openbaar vervoer, met ieder kwartier een bus naar het station van Lelystad. Verder gaan we ervoor zorgen een goede waterverbinding met Amsterdam te krijgen met name buiten de spitstijden.
De toeristische factor is voor ons zeker belangrijk. We benaderen zowel de touroperatormarkt als de individuele buitenlandse toerist. We willen verschillende leeftijdsgroepen bereiken, waarbij vooral jongeren voor ons als een belangrijke doelgroep gelden. Het assortiment dat we aanbieden, met het sterke A-merken-karakter tegen absoluut lage prijzen, heeft een grote zuigkracht. Wel zullen we moeten kijken naar een manier om samen met de gecombineerde musea ng meer in te spelen op de leeftijdsgroep van 12 tot 20 jaar. Meer fun en amusement dus.
We willen onze klanten steeds iets nieuws bieden. We zullen zoveel mogelijk doen met omgeving, het water, de Batavia, en de evenementen daarom heen bouwen. De Batavia is de kern van hele gebied daarom hebben we ook gekozen voor de naam Batavia Stad. Kruisbestuiving dus, hoewel commercie en cultuur zich over het algemeen niet gemakkelijk laten combineren. Wat zeker wl succes heeft, is het combineren van het dagje uit met commercie. Een keten als Ikea doet het goed, niet alleen omdat men er werkt met een sterk concept van smaakgroepen: modern, klassiek enzovoort. Zij spelen sterk en slim in op het een dagje-uit gevoel van de consument. Er zijn natuurlijk ook een aantal winkelconcentraties die zich goed profileren. Waar voorheen de speciaalzaken toonaangevend waren, met het bieden van specialisme, service en kwaliteit, zie je dat de grootschalige retailbedrijven dat hebben overgenomen. De consument wordt steeds meer verwend met allerlei concepten.
Batavia Stad Factory Outlet Village past dan ook goed in deze ontwikkelingen!

John Rombouts: (42) is sinds 19 maart jl. general manager van Factory Outlet Village Batavia Stad. Hiervoor werkte hij als manager bij o.a. Makro, Ikea en V&D. Hoewel hij nog maar kort zijn huidige functie vervult, en het Outlet Village pas op 27 juli as. wordt
geopend was hij meteen te porren voor een interview.
– Laatste culturele activiteit: een bezoek aan de Bataviawerf en het Nieuwland Poldermuseum. Ik ben vooral een liefhebber van klassieke muziek en wat minder een museumbezoeker.
– Laatste vrijetijdsactiviteit: varen.
– Belangrijkste trend: de concurrentie om de aandacht van de consument wordt steeds sterker. Voorheen wisten vooral de grote binnensteden de klant te binden. De laatste tijd zie je meer en meer de tendens de andere kant uit: voor het gezellig winkelen gaat de klant nog wl naar de stad, maar voor gerichte aankopen bezoekt hij vaak winkelcentra daarbuiten Zo zie je steeds meer winkelconcentraties ontstaan die proberen de aandacht van de klant te trekken.

Auteur: Menno Heling en Pieter de Nijs
468

Reactie verzenden

Share This