Selecteer een pagina

Met andere woorden: Cultureel ondernemen via het PAKC

Algemeen
Paul Hermanides is sinds kort directeur van de zojuist gestarte Participatiemaatschappij voor Kunst en Cultuur, een maatschappij die cultureel ondernemerschap wil stimuleren door risicodragend kapitaal te verschaffen aan potentile winstgevende culturele initiatieven. Dit initiatief is nieuw in de culturele sector. MMNieuws zag hier een goede reden in om Paul Hermanides te interviewen.


PAKC in het kort
De doelstelling van PAKC is het stimuleren van ondernemerschap binnen de culturele sector. Dit vanuit de gedachte dat meer zakelijkheid en marktgericht denken in de culturele sector zal leiden tot meer dynamiek in de culturele sector en tot een rijker en breder cultuuraanbod. PAKC financiert uitsluitend winstgevende culturele activiteiten en zal alleen (mee)investeren indien de culturele ondernemer zelf ook een substantieel financieel risico loopt. Het artistieke en/of culturele concept wordt door PAKC zo zakelijk mogelijk beoordeeld. Naast geld heeft PAKC aan culturele ondernemers meer te bieden: ondersteuning bij het zoeken naar aanvullende financiers, begeleiding-op-afstand van het project en uitgebreide contacten in de wereld van kunst en cultuur. PAKC is in de eerste plaats een kennisnetwerk van de culturele sector.

PAKC heeft momenteel tien aandeelhouders:
ABN Amro
NIB Capital Bank
Triodos Bank
DOEN Participaties
Interbrew Nederland N.V.
Andersson Elffers Felix
Mondriaan Stichting
Fonds voor de Podiumkunsten
Stichting PodiumKunstWerk
Kunst en Cultuur, Pensioen en Levensverzekering Maatschappij

Het startkapitaal bedraagt 5,5 miljoen gulden. Dit bedrag moet in drie jaar groeien tot 15 miljoen. De bedragen die PAKC in culturele projecten stopt, variren van 100.000 tot 500.000 gulden. Binnen een jaar is het de bedoeling dat het publiek ook kan investeren in kunst en cultuur via de maatschappij. Gunstig is de nieuwe regeling voor particulieren om tot 100.000 gulden fiscaal voordelig te investeren in kunst en cultuur.

Initiatief
Han Bakker (Rotterdam 2001) en Melle Daamen (Mondriaan Stichting) hebben vijf jaar geleden dit initiatief bedacht en hebben een haalbaarheidsonderzoek door AEF laten uitvoeren. Paul Hermanides is later gevraagd om als aankomend directeur op basis van dit onderzoek een businessplan op te stellen en dit initiatief verder vorm te geven. Het haalbaarheidsonderzoek bestond voornamelijk uit gesprekken met andere participatiemaatschappijen in specifieke sectoren, potentile financiers en instellingen in de culturele en kunstsector. Voor de culturele en kunstsector is dit initiatief een nieuwe vorm, naast subsidies en sponsoring, om geld te krijgen, met als verschil dat de organisatie zelf ook risicodragend is. Sponsoring is volgens Paul Hermanides onduidelijk; je weet niet altijd wat je ervoor terugkrijgt. Terwijl je met mee-investeren als het ware mee gokt in het cultureel ondernemerschap en er op den duur weer geld terugkomt.

Breder cultureel aanbod
PAKC wil een breed cultureel aanbod stimuleren. Volgens Paul Hermanides kan er nog veel gedaan worden op het gebied van internationale samenwerking en de combinatie van commercie en cultuur. Cultuur moet breed opgevat worden. Amusement en vermaak kunnen hier ook onder vallen, mits er sprake is van een cultureel component. Voetbal valt in principe niet onder cultuur, maar een stadion opknappen om zo meer
concerten te kunnen geven kan hier wel weer onder vallen. En wie is dan die culturele ondernemer? Een cultureel ondernemer is iedereen die al dan niet vanuit winstoogmerk iets onderneemt op het vlak van kunst en cultuur, of diensten verleent aan anderen die iets ondernemen op het vlak van kunst en cultuur: van film tot opera, van houseparty tot website. Zowel de ondernemende kunstenaar als de kunstzinnige ondernemer , ,
vallen hieronder, alhoewel eerder aan de eerste gedacht wordt en het verder gaat om organisaties dan individuen. Het gaat immers eerder om grote bedragen.

Aanvragen
Er zijn inmiddels 80 aanvragen binnen, waarvan er 30 serieus, omdat deze een culturele component bevatten. Daarnaast hebben de serieuze aanvragen een businessplan waaruit blijkt dat het haalbaar is en er serieus management achter zit en voegen deze aanvragen iets toe aan het cultureel aanbod. De aanvragen zijn zeer divers en komen uit heel het land: het varieert van theater- en dansgezelschappen en zendgemachtigden tot het uitgeven van een boek. Degenen die afvallen krijgen ofwel een afwijzing, ofwel een advies tot verbetering zodat ze opnieuw een aanvraag in kunnen dienen. PAKC verwijst dan eventueel door naar Kunst en Zaken in Rotterdam voor hulp bij het opstellen van het plan. PAKC is te klein om dat zelf te doen.

Beoordeling en selecteren van projecten
Beoordeling geschiedt op basis van een aantal criteria. Er wordt gekeken naar het publieksbereik en de financile haalbaarheid. Het verschil met bijvoorbeeld de Raad voor de Kunst is dat men daar puur inhoudelijk beoordeelt. Dat doet PAKC niet. Instellingen kunnen daarentegen verwezen worden naar andere financieringsvormen zoals subsidie en sponsoring. Een combinatie is altijd mogelijk. Iedereen kan een aanvraag indienen. Op internet staat heel helder omlijnd waaraan de aanvraag moet voldoen. Drie mensen beoordelen de aanvragen; de directeur en de twee investmentmanagers: Michiel Kleiss en Annette Berendsen. Daarna gaat een van de investmentmanagers daadwerkelijk praten. In de tweede fase wordt het advies gegeven om wel of niet door te gaan. In de derde fase wordt een advies uitgebracht aan de commissarissen, die het eerste jaar meebeslissen.

Een experiment
PAKC is een nieuw initiatief in de culturele sector. De komende jaren zal duidelijk zijn of dit experiment zijn vruchten gaat afwerpen. Paul Hermanides is ervan overtuigd dat deze nieuwe vorm van financiering ten goede komt aan de hele culturele sector, goed cultureel ondernemerschap zal stimuleren, kan leiden tot een breder cultureel aanbod, en uiteindelijk het zakenleven en de culturele sector dichter bij elkaar kan brengen.

Paul Hermanides (44) is sinds 1992 directeur en eigenaar van Hotel Arena B.V. Daarvoor was hij medeoprichter van de Balie. Daarnaast is hij bestuurslid van P.A.R.K. tv, voorzitter van de Koninklijk Horeca Nederland Sector Discotheek/uitgaansgelegenheden regio Amsterdam en commissaris van Mundial Productions B.V.

meest recente cultuurbezoek: Mijn beste ervaring deze maand was een meeslepende dansvoorstelling van Le Jardin io io ito ito in het Muziektheater twee weken geleden. Modern en klassiek door elkaar, de dansers kwamen uit allerlei culturen en toch was het een geheel.

meest recente vrijetijdsbezoek: Schaatsen in Broek en Waterland.

welke stad gaat het maken: Rotterdam natuurlijk. Het elan in Rotterdam is veel groter dan in Amsterdam. Amsterdam teert nog een beetje op oude glorie, de investeringsbereidheid in cultuur is heel groot, maar ze weten nog niet zon sfeer te creren dat het allemaal in elkaar valt. Als ze het nu niet doen, dan komt het nooit van de grond.

belangrijkste trend: Mensen willen steeds meer op een plek uitgaan. Cultuur, vermaak, eten, drinken, loungen. Die combinatie kan de drempel voor cultuurbezoek ontzettend verlagen. Naar een gelegenheid gaan en daar bekijken wat je wilt doen, is veel minder gedwongen en veel langduriger. Mijn droom is dat er in Amsterdam een groot pand komt met een hoogwaardig theater, gecombineerd met een bioscoop, caf, bar, lounge, restaurant, dansgelegenheid en een hotel op het niveau van Londen. toekomst
Ik zie mezelf over vijf jaar veel meer als een bestuurder. Meer initiatiefnemer, conceptontwikkelaar en minder manager.

Auteur: Caro Bonink
468

Reactie verzenden

Share This