Selecteer een pagina

Met andere woorden: Drie dagen burgemeester

Algemeen

Dit jaar organiseert Mojo Concerts voor de tiende keer het Lowlands festival. In het kader van dit festivalnummer interviewde MMNieuws Eric van Eerdenburg, sinds twee jaar verantwoordelijk voor de organisatie van deze jaarlijkse happening.

Eric van Eerdenburg is 41 jaar. Voorheen was hij werkzaam in de muziekindustrie. Bij Mojo Concerts is hij als festival director verantwoordelijk voor de organisatie van het Lowlands festival.

Meest recente culturele activiteit: Het alternatieve Boekenbal in Paradiso. De openingsspeech van Komrij was leuk, maar het geheel was ook geslaagd. Wij hebben de aankleding voor het Bal der Geweigerden gesponsord. Dat sloot aan bij wat we op Lowlands doen. Daar treden in ons literatuurprogramma
Writersblock bijvoorbeeld de dichters uit Epibreren en mensen als Giphard en Hagar Peters op.
Meest recente vrijetijdsbesteding: Het wordt lente, dus ik heb staan spitten in mn eigen tuin.
Belangrijkste trend: Uit onze marktonderzoekgegevens blijkt dat ons publiek op dit moment voor ongeveer 50 procent uit werkenden en voor de andere 50 procent uit studenten en HBO-ers bestaat. Toch heb ik het idee dat we ook minder hoogopgeleiden kunnen vermaken op een betere manier dan de camping en de disco in Marbella. Jongeren gaan graag naar festivals en evenementen als Lowlands en Oerol. We denken dat het een trend zou kunnen zijn of worden dat jeugd, ook minder hoog opgeleid, graag naar een campingfestival gaat. Je moet er alleen voor zorgen dat je een redelijk alternatief biedt voor het strand of de kroeg. We denken dat er een markt is voor een campingfestival met bijvoorbeeld overdag sport (wadlopen, mountainbiking, beachvolleybal) en s avonds meer mainstream (dan Lowlands) muziek.

Lowlands is een driedaags campingfestival voor 18- tot 26-jarigen. Het is de laatste jaren uitgegroeid tot een all-in festival, met beeldende kunst, theater, dans, stand up comedy en cabaret. Het festival vindt al tien jaar lang plaats op dezelfde plek, een 150 hectare tellend terrein in Biddinghuizen (gemeente Dronten), pal naast het Six Flags evenementenpark. Er lag een claim van een projectontwikkelaar op het terrein, maar de gemeente en de provincie wilden Lowlands graag houden. Na uitvoerig overleg met de gemeente Dronten en de provincie Flevoland is de toekomst van het festival voor de komende vier jaar opnieuw veilig gesteld.

Hoe zie je de trend in de ontwikkeling van festivals? Moeten festivals bijvoorbeeld altijd maar groeien?
Ik denk niet dat groei noodzakelijk is, maar een evenement moet wel rendabel zijn. Met Lowlands leden we de eerste jaren substantile verliezen. Dat is de afgelopen tijd veranderd. We begonnen in 1993 met zon 7.500 bezoekers en dat is in tien jaar uitgegroeid tot ongeveer 60.000. Het is een misvatting te denken dat Lowlands uit zn krachten groeit. In het begin hadden we een groot, een midden en een klein podium. Nu hebben we naast enkele grote ook zes kleine podia en een apart theater, met een dans- en een literatuurprogramma. We hebben veel meer ruimte voor experimenten.
Feitelijk stampen we voor Lowlands in drie weken tijd een stad uit de grond, die we na drie dagen weer afbreken. Want 60.000 mensen, dat is ongeveer zoveel als het inwonertal van Assen, die ook nog allemaal tegelijk uitgaan. Ik voel me tijdens die drie dagen dan ook een soort burgemeester.
Wij pleiten al een tijd voor een permanent nationaal festivalterrein. We stoppen nu iedere keer weer voor miljoenen in de grond, terwijl je de komende twintig jaar vooruit kunt als je voor festivals een vaste plek aanwijst. Je zou er een soort nationaal park van kunnen maken, zoals het Central Park in New York. En je kunt er bijvoorbeeld ook een campingbeurs houden. Of je maakt er in de winter een ijsbaan van.

Als je het hebt over marketing van festivals dan is de plaats belangrijk. Is dat voor jullie ook een reden geweest om niet naar Assen te verhuizen toen dit niet noodzakelijk bleek?
Ja. Hier is het festival begonnen en groot geworden. Het is natuurlijk ook prettig dat het terrein gesoleerd ligt (alleen het achtergrondgeluid van het festival is al 80 dB!) terwijl het toch centraal ligt in Nederland. Lowlands is in feite een subcultuur. Wij vinden dat gevoel belangrijk en dat vinden de bezoekers ook. Het festival duurt maar drie dagen, maar onze internetsite wordt het hele jaar door bezocht. Dat wijst op een community gevoel. Dt heeft de toekomst en dat is volgens mij ook een van de krachtigste aspecten van Lowlands.

Is er volgens jou een markt voor kleinere festivals?
Daarvan sneuvelen er de laatste tijd meer, onder meer door de strengere arbo-regelgeving. Je kunt wel spreken van een markt voor grotere professionele festivals en kleinere vrijwilligersfestivals. Door de strengere regelgeving druk je misschien een zeker enthousiasme de kop in, maar het is wel reel. Er is in het verleden veel gebeurd waarbij alles maar net goed ging. Veiligheid staat bij ons in ieder geval voorop.

Welke festivals zijn goed?
Pinkpop blijkt steeds weer een succes. North Sea Jazz Festival, Drum Rhythm, Dynamo en reizend festival Ozzfest van Mojo zijn volgens mij ook succesvol. Dance Valley is ook goed. Het is jammer dat daar dingen misgingen, want dat heeft toch impact op de hele bedrijfstak. Daarom zitten wij ook hier, waar het hele ambtenarenapparaat, de brandweer en de politie ons kennen. Ze weten dat Lowlands een goed en veilig georganiseerd evenement is.

Welke rol speelt sponsoring?
Dat is tegenwoordig gewoon een deal. Je hebt als festival iets te bieden en dat vormt voor sponsors een kapstok voor een campagne. Sponsors worden steeds veeleisender; ze willen een activiteit sponsoren die past in het geheel van het festival en past bij hun merkstrategie. Sponsors hebben soms de neiging om zich met de inhoud van je festival te bemoeien, maar dat laten wij niet toe. Wj hebben tenslotte de kennis in huis. Mojo doet de muziekprogrammering en verder hebben we specialisten die zich bezighouden met het film- en literatuurprogramma. Maar mijn ervaring is dat sponsors heel goed weten wat ze willen. Ze haken ieder op hun eigen manier aan bij wat wij ontwikkeld hebben.

Is merchandising voor Lowlands belangrijk?
De internetsite houdt het community-gevoel in stand. En op het terrein verkopen we producten, zoals shirts. Merchandising is een redelijk grote druppel, maar de kaartverkoop, sponsoring en de horeca-inkomsten zijn de belangrijkste inkomstenbronnen.

Wat doen jullie aan promotie en hoe heeft zich dat in de afgelopen tien jaar ontwikkeld?
Lowlands is ooit bewust neergezet als een lifestyle festival, dus als mr dan alleen een popfestival. Het is begonnen met Pandoras Music Box, met muziek, maar ook met evenementen. Daarop kwam Ein Abend in Wien, opgezet als een persiflage, met veel bands, maar ook met aankleding en kunst. En daaruit ontstond uiteindelijk Lowlands.
We hebben in de beginjaren nooit gebruik gemaakt van televisie. Radio heeft wel een belangrijke rol gespeeld. Verder liep de promotie via posters en flyers. Op dit moment werken we vooral via de internetsite: 80 procent van onze bezoekers haalt zn informatie van de internetsite. Verder hebben we een deal met de Volkskrant, die de door Lowlands zelf geproduceerde bijlage bijvoegt en we werken veel met radio 3FM, VPRO-TV en VPROs 3VOOR12-internet.
De kaartverkoop gaat via Ticketservice. Sinds 2000 hebben we een e-mailbestand opgezet en zo zoeken we contact met onze potentile klanten: iedere week van 1 maart tot en met twee weken na het festival verstuurt Lowlands e-mails. Het e-mailbestand heeft momenteel ongeveer 12.000 leden.

Wat is de component kunst en cultuur in het
festival?
We hebben drie jaar geleden de stichting High Arts in the Lowlands in het leven geroepen. Het ministerie van OCenW ondersteunde ons voor theateractiviteiten in een zogenaamde publiek/private-samenwerking. We hebben dankzij deze ondersteuning een goed geoutilleerd theater met 700 zitplaatsen en dat voorziet duidelijk in een behoefte. Dat merk je bijvoorbeeld aan de belangstelling voor dans. Scapino heeft van begin af aan meegedaan aan het festival en dat bleek in de loop van de tijd zo populair (vorig jaar 6.000 mensen) dat we grotere dansproducties nu verplaatsen naar een poppodium. En we doen dat bewust. Als ik constateer dat zoiets aanslaat, dan wil ik daar mee door. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor het literatuurprogramma. Dat sloeg vorig jaar duidelijk aan en we hebben het nu als een apart onderdeel op de site gezet. Daar komt enorm veel respons op, met korte verhalen en gedichten. Sommigen van die inzenders krijgen de gelegenheid om op te treden.

Auteur: Menno Heling en Pieter de Nijs

468

Reactie verzenden

Share This