Selecteer een pagina

Mixed Zones: regiobreed initiatief

Algemeen
MMNieuws besteedt in een aantal achtereenvolgende nummers aandacht aan een of meer van de voor de Creative Challenge Call-subsidies geselecteerde instituten of organisaties. Dit keer aandacht voor de activiteiten van Literair Productiehuis de Wintertuin en van VINLAND, een marketing communicatiebureau, dat een project heeft opgezet onder de titel Creative Hotspots, De Creatieve Kaart van Nederland.


Literair Productiehuis de Wintertuin organiseert in samenwerking met het creatief productieplatform Nijmegen van april tot en met november 2007 zes Mixed Zones. De Wintertuin is verantwoordelijk voor de invulling van de Mixed Zones. Het doel van de Mixed Zones is creatieve makers en culturele organisaties met andere sectoren ondernemers, bedrijven en instellingen in contact te brengen, en een vruchtbare, regiobrede, kruisbestuiving te realiseren.
De Wintertuin biedt de stad deze bijeenkomsten aan onder de noemer: ontmoet een andere tak van sport.

Er zijn op het moment dat dit ter perse gaat inmiddels al twee succesvolle Mixed Zones geweest. De eerste, de voorbeschouwing vond plaats op 14 februari jl. Doel van deze bijeenkomst was het inventariseren van de wederzijdse behoefte aan een netwerk.
In totaal 40 deelnemers uit het bedrijfsleven, de culturele sector, de zorgsector, de plaatselijke overheid en het onderwijs zaten aan tafel in discussie over deze vraagstelling. Door te kiezen voor een actieve aanpak, waarbij de deelnemers wel met elkaar het gesprek aan moesten, werd het een levendige avond. Er bleek een grote behoefte te zijn aan een netwerk, een behoefte aan meer bijeenkomsten als deze, waardoor de verschillende instanties meer zichtbaar voor elkaar werden.

De tweede bijeenkomst vond plaats op 27 april 2007. Het thema was van droom naar werkelijkheid, het belang van creativiteit bij het realiseren van een idee.
Naast enkele sprekers, waaronder Dick Bos van reclamebureau Product Plus en Erwin Geutskens van FiftyTwo Degrees, omvatte het programma een creativiteitsmarkt, een guerilla-workshop en een debat. Scheidsrechter van de dag was sportjournalist Marcel Rzer.
Marko Koers, topatleet en nu eigenaar van een sportmanagementbureau gaf als Coach van de dag een peptalk. Het slotdebat werd ingeleid door Marinus Knoope, de Nijmeegse fysicus die de weg van wens naar werkelijkheid heeft blootgelegd. Hij schreef het boek De Creatiespiraal.
Ook hier werden de ruim negentig deelnemers uitgenodigd om actief deel te nemen.

Op 6 juli as. vindt de volgende Mixed Zone plaats. Centraal staat dan de vraag wat doe ik om Nijmegen leuker te maken en/of hoe zet ik met mijn werk Nijmegen op de kaart.
Door middel van korte flitsende presentaties worden zowel kunstenaars als bedrijven als de Haskoning of de Gelderlander uitgenodigd zich in vijf minuten kernachtig te presenteren.
Er wordt een peptalk gehouden en de scheidsrechter van de dag timed de presentaties en leidt het debat.
Er zullen nog Mixed Zones plaatsvinden in augustus, september en november.

Concrete resultaten
De Mixed Zones hebben inmiddels al geleid tot een aantal concrete projecten. Bijzonder aan deze projecten is dat ze tot stand gekomen zijn uit contacten die tijdens de Mixed Zones gelegd zijn.

Theater & Muziek apotheek
In opdracht van de Gemeente Nijmegen ontwikkelt Smeerolie de Theater & Muziek Apotheek, een uniek vrij-uit concept op wielen. Een bijzonder vormgegeven bus doet dienst als rondrijdende cultuur apotheek. De apotheek is aanwezig bij bijzondere momenten en locaties als de diverse Open Dagen van instellingen en bedrijven, op de wekelijkse maandag en zaterdagmarkt, bij de introductie van de RU Nijmegen, van de HAN en het ROC Nijmegen, op bedrijfsdagen en tijdens evenementen. Te beleven vanaf juli 2007.

Feest je Fit, het grote bewegingsconcert
In opdracht van de Gemeente Nijmegen en de KNVB organiseert Smeerolie een groot evenement in het Goffertpark. Onder de noemer Feest je Fit! staat zondag 10 juni in het teken van cultuur en sport.

City Guide / Lonely Nijmegen
Een stadgids met een twist, een bijzondere gids waarin alle geheimen van Nijmegen aan bod komen. Waar moet je zijn voor een bijzonder caf, welke concertreeks mag je niet missen, waar zie je de meest actuele kunst en hoor je de nieuwste pozie. Als je Nijmegen bezoekt aan de hand van deze gids waan je je even een echte Nijmegenaar.

Smeerolie Award
Smeerolie en FiftyTwo Degrees, het innovatie- centrum van NXP, zijn van plan een jaarlijkse award uit te gaan reiken voor een bijzonder economisch en creatief ontwerp.

Over De Wintertuin
Literair Productiehuis de Wintertuin is uitgegroeid van een tweejaarlijks literatuurfestival naar een actief productiehuis. De Wintertuin organiseert jaarlijks het grootste Nederlandse literatuurfestival. Dit Wintertuinfestival vindt plaats in de laatste week van november in de steden Nijmegen, Arnhem, Apeldoorn, Emmerich(D) en Dsseldorf (D).
De Wintertuin is actief op diverse vlakken van het culturele bedrijf. Hiertoe behoren onder meer coaching en advisering en kennisontwikkeling. Daarnaast ontwikkelt de Wintertuin nieuwe producties op het snijvlak van literatuur en andere kunsten. Recente producties (van theateruitvoeringen tot tentoonstellingen en concerten) waren te zien in Bellevue en de Melkweg te Amsterdam, Museum Boymans van Beuningen te Rotterdam en tijdens festivals als Lowlands en de Nachten in Antwerpen.De Wintertuin trekt jaarlijks ruim 20.000 bezoekers.
De Wintertuin bestaat uit een team van veertien mensen. De achtergrond van de meesten is academisch, maar ook de kunstacademie en de school voor journalistiek behoort tot de achtergrond van onze medewerkers. De Wintertuin maakt programmas voor scholen, instellingen, bedrijven en podia.

Auteur: Monique Warnier info@wintertuin.nl
468

Reactie verzenden

Share This