Selecteer een pagina

MMNieuws 10 jaar

Algemeen
In het kader van z’n 10-jarig jubileum laat MMNieuws trouwe abonnees aan het woord. Hun indrukken en herinneringen aan 10 jaar marketing- en management­nieuws zijn zeker het lezen waard. Bent u ook benieuwd wie tien jaar geleden een abonnement nam en MMNieuws nog steeds leest? In ieder volgend nummer van MMNieuws drukken we de reacties af van een abonnee van het eerste uur.


Waarom ben je (nog steeds) abonnee op MMNieuws?
Omdat het de enige publicatie is in ons vakgebied die de kunsten verbindt met marketing, communi­catie en de economische aspecten van de kunsten. Ik heb dat altijd interessant en belangrijk gevonden, juist omdat ik een nogal inhoudelijk georiënteerde schouwburgdirecteur ben: hoe mooier de voorstellingen zijn die we te bieden hebben en hoe meer openbare middelen ermee gemoeid zijn, des te belangrijker is het dat er zoveel mogelijk mensen naar toe komen en ervan genieten. Ik houd ook van die dubbele kant van mijn baan: zowel het artistieke als het bedrijfsmatige.

Kun je een voorbeeld geven van een artikel dat indruk op je maakte?
Ik kan me niet zo een twee drie een artikel herin­neren dat grote indruk op me heeft gemaakt. Wel herinner ik me een nummer waarin uitge­breid in werd gegaan op de invloed van internet op de samenleving en de mogelijkheden die het voor ons vak opende. MMNieuws was daarin niet het enige of het eerste medium dat het daarover had, maar wel het meest op ons vak gerichte.

Welke trend t.a.v. jouw vakgebied zou je in MMNieuws meer aan bod willen laten komen?
Internet en de nieuwe media hebben grote invloed op het gedrag van consumenten. Ze worden mondiger, kritischer, grilliger, kieskeuriger en ze zijn beter geïnformeerd over wat er in de wereld te koop is. Daarop moeten alle ondernemingen een antwoord formuleren. Wij moeten ons veel meer leren open stellen voor de behoeften, ­ver­langens en verwachtingen van onze klanten. Dat vraagt een immense cultuurverandering binnen kunstinstellingen. Volgens mij is dat misschien wel onze grootste uitdaging. Daarover zou ik graag meer willen lezen, worden geïnformeerd over inte­ressante publicaties, interessante initiatieven etc.

Auteur: Oscar Wibaut (52), directeur van de Koninklijke Schouwburg in Den Haag sinds december 2000, daarvoor als Hoofd Programmering en Marketing/plaatsvervangend directeur. (ow@ks.nl) Abonnee van MMNieuws sinds 1999
Referenties: 
468

Reactie verzenden

Share This