Selecteer een pagina

Multiculturele jongerenevenementen: jongeren aanspreken via hun interesses

Algemeen

Wat gevestigde culturele bolwerken en instituten voor cultuureducatie niet lukt, lukt evenementen wel. Allochtone jongeren die de drempel van een museum of muziekschool niet over gaan, bezochten de laatste jaren in grote getale multiculturele evenementen.

Wie om zich heen kijkt, komt kleinere en grotere festivals tegen voor een multiculturele doelgroep. Zo is er het Dunya Festival in Rotterdam en het Festival Mundial in Tilburg. Ook zijn er festivals die zich specifiek op multiculturele jongeren richten. Nu Rascism Beat It vanaf dit jaar niet meer plaatsvindt, is het Live for Life festival het enige grootschalige landelijke evenement voor deze doelgroep. Daarnaast zijn er initiatieven op kleinere schaal, waar Da Bounce in Amsterdam een goed voorbeeld van is.

Rhythm of Reason
De stichting organiseert onder meer het Live for Life Festival. De derde editie van het festival vond dit jaar plaats op 29 juni 2002 in het Haagse Zuiderpark, met een publiek van ruim 30.000 bezoekers. De programmering is een mix van jongerenculturen, met namen als Zmre en Cheb Mami naast Van Dik Hout, Def Rhymz en Brainpower.
Daarnaast organiseert Rhythm of Reason een symposium over het bevorderen van de participatie van (allochtone) jongeren in de kunst en cultuursector, met veel aandacht voor fondswerving, en het verkrijgen van sponsors en subsidie.

Maybuse Entertainment
Onder de merknaam Da Bounce worden sinds 95 dance events, Basketball Tournaments, Stand Up Comedy Nights en Film Events georganiseerd. Het concept omvat naast de evenementen onderdelen als een tv-programma, een Da Bounce compilatie cd, een Stand Up Comedy video, een Profit Card en verschillende gifts zoals T-shirts, caps en tassen.
Daarnaast is Maybuse bezig met de voorbereidingen voor een lifestylebeurs, die zal plaatsvinden in de RAI in Amsterdam.

Organisator maakt onderdeel uit van de doelgroep
Hoe bereiken evenementen als Da Bounce en Live For Life moeiteloos de voor andere organisaties vrijwel niet te bereiken doelgroep? We vragen het aan Aysim Deveci van Rhythm of Reason, organisator van Live for Life, en Reguillo Wijngaarde van Maybuse Entertainment, die de Da Bounce evenementen organiseert. Deveci en Wijngaarde zijn het met elkaar eens: hun evenementen slagen erin deze doelgroep aan te trekken doordat hun hele organisatie uit (allochtone) jongeren bestaat, die de interesses van het publiek delen.
Culturele en cultuureducatieve instellingen die meer allochtone jongeren binnen willen halen, kunnen dit alleen doen door activiteiten laten organiseren door jongeren die dicht bij de beoogde doelgroep staan. Aysim stelt dat veel culturele organisaties niet bereid zijn te investeren in kennis en ervaring op het gebied van multiculturele projecten. De witte organisaties zouden veelal op een goedkope en snelle manier deze deskundigheid willen lenen of kopen. Nadeel daarbij is dat de programmering, de public relations en promotie, de accommodatie en de uitstraling van de gevestigde instellingen door de band genomen niet passen bij de life style van de doelgroep. Hierdoor blijft het vaak bij goedbedoelde eenmalige acties of cosmetische multiculturalisatie.
Reguillo Wijngaarde beweert dat allochtone jongeren zich aangetrokken voelen tot een specifieke jongerencultuur. Die is eerder gebaseerd op kleding- en muziekvoorkeuren dan op afkomst of huidskleur. Hij is ervan overtuigd dat je jongeren niet op hun afkomst moet aanspreken, maar via hun interesses. Zijn evenementen beschouwt hij als onderdeel van een lifestyle merk dat aansluit bij de Urban Lifestyle.

Financiering
Multiculturele jongerenevenementen worden vaak gefinancierd op basis van kaartverkoop, projectsubsidies en sponsoring. Een vaste exploitatiesubsidie, zoals het Racism Beat It Festival ontving, is een uitzondering.
Maybuse organiseert de Da Bounce-evenementen zonder subsidiegelden. De organisatie richt zich sterk op kaartverkoop en sponsoring. Maybuse weet merken als City FM, Easy Everything en Miss Selfridge ervan te overtuigen dat de doelgroep (allochtone) jongeren tussen de 17 en 30 jaar met het merk Da Bounce te bereiken is. Met het oog op de toekomst blijft de organisatie zich inzetten voor het werven van meer sponsors. Daarnaast zullen de mogelijkheden voor het verkrijgen van subsidies worden afgetast.
Het Life for Live festival is afhankelijk van (soft)sponsoring, fondsen en subsidies. Omdat de gratis toegankelijkheid een belangrijke drempelverlagende factor is voor het festival, zijn er geen inkomsten van uit de kaartverkoop.
Rhythm of Reason heeft afgelopen jaar veel moeite gehad de begroting voor het festival rond te krijgen. Aysim wijst hiervoor vooral de gebeurtenissen van 11 september en de verslechterende economie aan. Na de terroristische aanslagen bekoelde de relatie met potentile sponsors plotseling, omdat ze niet met allochtone jongeren geassocieerd willen worden. Zo nam de bijdrage van de hoofdsponsor in 2002 met 40% af ten opzichte van 2001. De organisatie heeft de tekorten met veel inspanningen kunnen aanvullen met projectsubsidies en softsponsoring.
Voor het komende jaar wil ze minder afhankelijk zijn van sponsoren; door meer subsidie aan te vragen en eventueel entreegelden te heffen.

Auteur: Eltje de Klerk ECORYS Vrijetijdseconomie eltje.deklerk@ecorys.com

468

Reactie verzenden

Share This