Selecteer een pagina

Museum Naturalis succesvol met een ludieke actie: Dinos op de ontbijttafel

Algemeen
Wat is de overeenkomst tussen een Dinosaurus en, pak m beet, een pot pindakaas? Beide zijn zeer geliefd bij kinderen, beredeneerden marketing & sponsoringbureau Kumpany en Nationaal Natuurhistorisch Museum Naturalis. Deze invalshoek legde de basis voor een ludieke n succesvolle samenwerking tussen Naturalis, Albert Heijn en Sky Radio.


Nationaal natuurhistorisch museum Naturalis in Leiden opende in 1998 de deuren van zijn huidige onderkomen en ontvangt jaarlijks 250.000 bezoekers. De zeven permanente tentoonstellingen tonen de werking van het systeem aarde en haar biodiversiteit. Daarnaast zijn er jaarlijks spectaculaire tentoonstellingen. De hit van dit moment is Dino Argentino: een tentoonstelling met bijzondere dinosaurirs uit het natuurhistorisch museum van Buenos Aires. De Zuid-Amerikaanse dinosaurirs hebben een andere ontwikkeling doorgemaakt dan de Noord-Amerikaanse. Ze zijn bovendien een stuk groter dan hun buren uit het noorden. De grootste dinosaurus is de 42 meter lange Argentinosaurus, waarvan alleen de voorpoten en de nek (12 meter) in de tentoonstellingszaal in Naturalis passen.

Natuurlijk was Naturalis verheugd deze collectie naar Europa te kunnen halen. Dinos zijn populair en de afgelopen tijd stond Argentini bovendien extra in de belangstelling vanwege het huwelijk van onze prins met Maxima. Grote tentoonstellingen vragen echter ook om grote budgetten. Naturalis vroeg het Amstelveense bureau Kumpany te helpen partners te vinden die de tentoonstelling onder de aandacht wilden brengen van een breed publiek. Kumpany stelde een promotie voor met Albert Heijn. De supermarktketen heeft dezelfde kerndoelgroep als Naturalis: gezinnen met jonge kinderen. AH en Naturalis besloten samen tot een kortingsactie op de potten pindakaas en chocoladepasta van het AH huismerk. Deze staan langere tijd op tafel bij talloze gezinnen en zijn derhalve goed voor tientallen contactmomenten. Met de actieverpakking kregen ouders bij aankoop van n kaartje voor een volwassene n kinderkaartje gratis.

De actie was een groot succes. In de eerste drie maanden kwamen er meer dan 100.000 bezoekers naar Dino Argentino. Ongeveer 5% van deze bezoekers, 6.000 personen, maakte gebruik van de AH-aanbieding. Daarnaast steeg ook de naamsbekendheid van het museum. De actie werd ondersteund door een aankondiging in Kletskoek, het jeugdblad van Albert Heijn. Bijna 900 kinderen deden mee met de Dino-prijsvraag op de website van AH.
Sky Radio ondersteunde de actie door in de kerstvakantie de prijsvraag uit te zenden. De hoofdprijs was bijzonder: een bezoek aan dinos in het donker. 877 dappere luisteraartjes beantwoordden de vraag hoe lang was de grootste dinosaurir? Op 31 januari kregen 25 winnaars een avondje Dinos in de Duisternis cadeau van Naturalis. Nooit eerder mocht iemand s avonds naar de dinos! Niet voor niks misschien. Als de avond valt, schijnen er rare dingen te gebeuren in het museum…

Auteur: Yvonne van Delft DelftY@naturalis.nnm.nl
468

Reactie verzenden

Share This