De mogelijkheden tot het kopen van museumartikelen zijn gestegen. In sommige musea kun je zonder het museum te bezoeken toegang krijgen tot de winkel. In het buitenland is dit al heel gewoon. Daar vindt je museumwinkels ook op andere locaties dan in het museum. Voor de erfgoedwinkels geldt sowieso dat deze gratis toegankelijk is. Een erfgoedwinkel fungeert als informatiebron voor de directe cultuurhistorische omgeving en verkoopt aanverwante artikelen. Voor zowel een museum- als een erfgoedwinkel geldt dat verkoop op het internet langzaam op gang komt. Een aantal musea en erfgoedwinkels geeft te kennen daar in de nabije toekomst aandacht aan te gaan besteden. Zij zullen hun producten ook on-line gaan verkopen.
De gemiddelde museumwinkel is circa 60 m2 groot. Winkels in de grotere musea zijn tussen de 100 en 120 m2 en hebben een groot aantal verschillende producten. De meeste artikelen hebben een direct verband met de collectie van het museum. In de meer toeristische musea worden nog veel souvenirs verkocht. Het gemiddeld bestede bedrag ligt tussen de f 1,00 en f 25,-.
Niet duidelijk is of de cijfers berekend zijn per winkelbezoeker, winkelbezoeker die iets gekocht heeft of museumbezoeker. Volgens het CBS ligt het gemiddeld bestede bedrag per bezoeker tussen de f 1,25 (klein museum) en f 1,74 (groot museum).
Interessant is om na te gaan welke doelgroepen wat kopen. Wie koopt een artikel van
f 3.000,- tot f 6.000,- en hoeveel producten van deze waarde worden per jaar verkocht? Dat dergelijke producten worden verkocht, betekent in ieder geval dat musea zich meer en meer gaan profileren met speciale designproducten en collector items. Maar ook de consument kan zich hiermee profileren. Niet alleen de ervaring, ook het product scoort natuurlijk extra hoog op een borrel.