Selecteer een pagina

Next Best Band

een nieuw crossmediaal podium voor bands en muziek

Algemeen

Crossmedia is een term die niet meer weg te denken is uit het huidige medialandschap. Toch bestaat er vanuit de sector nog veel onduidelijkheid over het realiseren van crossmediale oplossingen. Next Best Band is een nieuw crossmediaal podium voor bands en muziekfans dat is ontwikkeld en wordt uitgegeven door We Cross.

 


Crossmedia = storytelling
Crossmedia is het overbrengen van een verhaal of boodschap via de unieke eigenschappen van verschillende media. Het gaat hierbij niet om het type medium dat gebruikt wordt om de boodschap te communiceren; essentie is dat ieder medium dat gebruikt wordt waarde toevoegt. Dat kan een sociaal netwerk zijn, maar ook een radiouitzending of een mobiele applicatie. Bij crossmedia kruisen ‘oude’ en nieuwe media elkaar en internet (zoals sociale media en Web 2.0 toepassingen) fungeert hierbij vaak als bindende factor. Zo wordt de doelgroep op verschillende manieren bereikt met een boodschap die iedere keer waarde toevoegt. Dat zorgt voor een groter bereik.

Next Best Band en de veranderende muziekindustrie
Volgens Next Best Band zijn er te veel goede bands met te weinig bekendheid en weten veel muziekliefhebbers niet welke muzikale hoogstandjes ze missen. De veranderende muziekindustrie, waarbij bands in toenemende mate zelf uitgever en distributeur van muziek zijn, schept mogelijkheden om dit te veranderen. Daar wil Next Best Band onbekende bands mee helpen. Waar bijvoorbeeld MySpace bands alleen een online presentatieplatform biedt, kiest Next Best Band voor een crossmediale aanpak om de bekendheid van bands te vergroten. Dit betekent dat Next Best Band bands kansen geeft om hun muziek zowel online als offline via radio, themakanalen, podia en printmedia met meer muziekliefhebbers in aanraking te laten komen. Muziekfans bepalen op www.nextbestband.nl welke bands deze kansen verdienen.

In februari 2009 is Next Best Band officieel van start gegaan met de lancering van een nieuwe website. Hieraan ging een periode van bijna een jaar aan vooraf waarin het concept en de website ontwikkeld werd. De website is een online community waar zowel fans (muziekliefhebbers) als bands een profiel hebben. De site bestaat uit zeven muziekkanalen en binnen ieder genre geeft de site ranglijsten en aanbevelingen van bands en muziek aan bezoekers. Fans met een profiel kunnen audio-tracks en video’s beluisteren, bekijken en waarderen. Zo ontdekken zij nieuwe muziek en bepalen ze wie dé bands van morgen zijn.

In de ontwikkeling van het concept is een crossmediale aanpak een van de belangrijkste speerpunten geweest. Dit doet Next Best Band op de volgende manieren

1. Samenwerking binnen verschillende niches
Next Best Band wil bands verschillende manieren bieden om hun bekendheid te vergroten. Dit doet zij door binnen ieder muziekkanaal samenwerkingsverbanden aan te gaan met festivals, radiostations, (digitale) tv-kanalen, websites en printmedia. Door partners te zoeken die goed bij de desbetreffende muziekgenres passen, is Next Best Band daar waar de doelgroep is en wordt het bereik in iedere subdoelgroep (zoals pop, rock, hiphop en world) vergroot. Op dit moment werkt Next Best Band samen met vier middelgrote muziekfestivals: Paaspop (alle muziekgenres), Festival Mundial (world, hiphop en soulfunkjazz), Solar Weekend Festival (electronics en hiphop) en Popronde (alle muziekgenres). Daarnaast is Next Best Band in september 2009 gestart met samenwerkingen met Radio 6, 101.TV, Hiphopnet en Studenten.net.

2. No budget marketing
Next Best Band heeft geen marketingbudget. De marketing is ten eerste gebaseerd op de samenwerking met de bovenstaande partners; het bereik van deze partners zorgt voor een groter bereik van het merk Next Best Band. Ten tweede bestaat de marketing uit het gebruik van sociale media, zoals Hyves, Twitter en YouTube waar de doelgroep aanwezig is. Hierbij speelt Next Best Band een actieve rol door de doelgroep van relevante content zoals foto’s en video’s te voorzien en de dialoog met gebruikers aan te gaan.

3. Content is king
Ieder medium heeft zijn eigen kenmerken en contentmogelijkheden die daarbij passen. De content van Next Best Band (zoals foto’s, video’s en nieuws) is op meerdere online en offline platformen aanwezig. Online voorbeelden zijn videoclips op het YouTube kanaal, foto’s op de sociale fotosite Flickr en het laatste nieuws op Twitter. Offline worden videoclips van Next Best Band vanaf oktober 2009 uitgezonden op 101.TV, het digitale TV kanaal van BNN.

Daarnaast wordt er uitgegaan van de kracht van de gebruiker; deze kan alle audio-tracks en video’s embedden op bijvoorbeeld een eigen site of Hyves profiel. Op deze manier is Next Best Band zowel online als offline breed aanwezig en genereert via deze kanalen verkeer naar haar eigen site.

Dit alles heeft ervoor gezorgd dat er een vliegende start is gemaakt. De prognoses in de eerste zes maanden zijn ruimschoots gehaald. Dat betekent dat Next Best Band de verwachte groei en grote ambities voor 2009 en 2010 meer dan waar kan gaan maken.

Auteur: Hilde Smetsers Hilde Smetsers is conceptontwikkelaar bij en mede-eigenaar van We Cross. (www.crosscast.nl) (hilde@wecross.nl)
468

Reactie verzenden

Share This