Selecteer een pagina

Nieuw: Bureau Promotie Podiumkunsten

Uit de praktijk van de collectieve cultuurmarketing

Algemeen
Collectief kan altijd collectiever. Sinds kort hebben verschillende theaterorganisaties hun krachten gebundeld in het Bureau Promotie Podiumkunsten.


Het Bureau wil het bezoek aan de podiumkunsten in Nederland gaan stimuleren. Eigenlijk was er al een organisatie met deze missie: de SPTC. Met geld dat de Theaterbon genereerde, organiseerde de SPTC marketing-ondersteunende activiteiten voor de zogenaamde VSCD Theaters, een vereniging waar nagenoeg alle grotere theaters en concertzalen in Nederland bij zijn aangesloten.
Wie werkt aan stimulering van theater- en concertbezoek en erop mikt om collectief de podiumkunsten onder de aandacht van het Nederlandse Publiek te brengen, komt verschillende partners tegen met hetzelfde doel: toneelgezelschappen, dansgroepen, vrije
producenten en de kleinere vlakke vloer theaters. In het nieuw-opgerichte Bureau zitten ook deze partners aan tafel. Het Bureau wil zich, meer dan tot nu het geval was, bezig houden met het ontwikkelen, stimuleren en cordineren van die activiteiten die gedurende het jaar het publiek erop attent maken hoe leuk, leerzaam, interessant en/of enerverend een bezoek aan een theater kan zijn.
Het gaat om een accentverschuiving, zegt Thomas Smit, eindverantwoordelijk bij het bureau. We blijven doen wat we al deden, alleen betrekken we er meer partijen bij. Door bovendien
activiteiten te cordineren kun je witte vlekken voor product-marktcombinaties opsporen en die proberen in te vullen. Er gebeurt al veel, bijvoorbeeld voor het op de kaart zetten van de dans. Daar hoeft niet nog eens iets bij. Maar wij zouden het liefst zien dat er het hele jaar door aandacht voor de podiumkunsten is. Je ziet ook dat er voor het publiek in de periode augustus-oktober heel veel, en in januari helemaal niets wordt georganiseerd. Dat is dus een moment om extra aandacht voor theater- of concertbezoek op te wekken.
Een voornemen van het nieuwe bureau is dan ook om te onderzoeken op welke manier de januarimaand een extra impuls kan krijgen. Er zijn al theaters die in die maand een extra campagne voeren voor de tweede helft van het seizoen. In overleg met de betrokken partners willen we proberen een landelijk moment te creren, dat mensen verleidt om na de drukke feestdagen, dus in de relatief rustige tijd die dan aanbreekt, theater op de agenda te zetten.
Het is nadrukkelijk niet de bedoeling van Thomas Smit om projecten vanuit het Bureau uit te gaan voeren. Als een witte plek is opgespoord, zal het Bureau als initiator en bemiddelaar proberen verschillende partijen met elkaar in contact te brengen. Ook het aantrekken van extra financile middelen en het opwekken van aandacht vanuit het bedrijfsleven, media en overheden rekent het Bureau tot zn taken. De sector toont nu naar buiten n gezicht. Dat maakt het voor partijen waar wij mee willen samenwerken veel overzichtelijker.

Auteur: Nancy Wiltink
Referenties: Voor meer informatie over collectieve activiteiten van het Bureau Promotie Podiumkunsten, kunt u contact opnemen met Thomas Smit: t 020 664 7211
468

Reactie verzenden

Share This