Selecteer een pagina

Nieuw publiek voor moderne dans

Uit de praktijk van de collectieve cultuurmarketing

Algemeen

Soms krijg ik een theatermailing die me nieuwsgierig maakt. Nieuwsgierig naar de manier waarop de mailing tot stand is gekomen en naar het mogelijk effect ervan. Zon mailing ontving ik onlangs van Theater Bellevue. Een aanbod om eens een moderne-dansvoorstelling in genoemd theater te bezoeken en daarbij iemand mee te nemen, die nog nooit een dansvoorstelling bezocht heeft. Omdat, vervolgt de brief, wij ons kunnen voorstellen dat u, als dansliefhebber, meer mensen wilt laten kennismaken met deze bijzondere theatervorm.
Mijn introduc mag gratis mee.

Twee dingen in deze mailing maakten in het bijzonder nieuwsgierig. Ten eerste het feit dat er in de brief duidelijk geput was uit
teksten die gebruikt worden in de collectieve danspromotie waar de ruim dertig dansgezelschappen en -productiekernen onder de noemer Dans beweegt je momenteel campagne mee voeren. Ten tweede het aanbod om iemand een proefles dans aan te mogen bieden. Zou het voor theaterbezoekers moeilijk zijn daar iemand voor te vinden?

Laat ik er eerlijk voor uitkomen: z vaak ga ik niet naar moderne dansvoorstellingen. Maar deze brief maakte dat ik zin kreeg om op het aanbod in te gaan. Al was het alleen maar vanwege het sympathieke vertrouwen dat Bellevue in mij stelt dat ik nieuw publiek aan zal leveren. Zou dat alleen vakdeformatie van mij zijn?
Marieke Offermans, die de actie bij Bellevue heeft opgezet, vertelt dat de campagne Dans beweegt je haar op het idee heeft gebracht om eens iets extras voor de sector moderne dans te doen. De teksten die voor de collectieve danspromotie waren aangeleverd hielpen haar aan een enthousiaste toonzetting voor een eigen mailing, de actie zelf was het initiatief van haarzelf en haar collegas.

Offermans en haar collegas selecteerden 650 dansbezoekers van het afgelopen jaar uit het eigen bestand en schreven die aan. Dat leidde tot 39 bestellingen (een respons van zes procent), goed voor in totaal 90 kaartjes, waarvan 40 introducs. Omdat Theater
Bellevue op mailings gemiddeld rond de vijf procent respons krijgt, vindt men de actie geslaagd. De campagnemedewerker bij de Vereniging Collectieve Danspromotie i.o. toonde zich blij verrast met de actie van Bellevue en zag er ook voor andere theaters een kans in om nieuw publiek te werven. Voordeel is dat zon campagne de testfase al voorbij is. Wat op n plek succes heeft, kan worden aangescherpt en uitgebreid en wellicht zelfs jaarlijk worden herhaald.
Slijt zon formule dan niet? Zou je zon actie inderdaad al na n jaar kunnen herhalen?
Ik denk van wel. Als theaterbezoekers wennen aan het idee dat ze n keer per jaar een introduc mogen meenemen wordt de formule misschien zelfs nog succesvoller.
En als de naam van de introduc goed geregistreerd wordt, kan die wellicht ook benaderd worden om zelf als betalend bezoeker een introduc mee te nemen.

Nu zit ik zelf nog met n vraag: wie zal ik uitnodigen?

Auteur: Nancy Wiltink
Referenties: Meer informatie over Dans Beweegt Je: Vereniging Collectieve Danspromotie i.o.: Astrid van Leeuwen/Anne-Marie Kroese 020 620 3500 Meer informatie over de mailing van Theater Bellevue: Marieke Offermans 020 530 5308
468

Reactie verzenden

Share This