Selecteer een pagina

Nieuw Sociaal plan

‘Reframe’ door kunst en communicatie

Communicatie, Maatschappij, Marketing
De kracht van kunst en communicatie om bestaande beelden en patronen te ‘reframen’, nieuwe mogelijkheden te zoeken voor maatschappelijke problemen buiten de bestaande structuren. Dat is broodnodig. Social label is een nieuw concept met maatschappelijke impact.

Social label is een antwoord op de Participatiewet en laat mensen
met een grote afstand tot de arbeidsmarkt meedoen in de samenleving.
Via aantrekkelijke designproducten creëren we nieuwe kansen
en inkomsten voor een kwetsbare groep die te vaak tussen wal en
schip valt. We willen doen wat nodig is voor deze groep, vaak met een
lichte beperking, om een stap te zetten richting betaald werk. Social
label beoogt een sociale werkstructuur waarbij bedrijven de sociale
missie integreren in hun bedrijfsvoering en waarbij gemeenten en de
zorgsector de grote transities rond WMO en jeugd aangrijpen voor
een meer bedrijfsmatige aanpak van werk/leerbedrijven.
De vier P’s
Articipate! ontwikkelt in afstemming met zorggroep Amarant in
Brabant, het totaalconcept Social label. De Social label-methode
bestaat uit vier P’s. Allereerst de P- van people. We werken niet
vanuit indicaties of afzonderlijke organisaties, maar vanuit de
mensen: wat kunnen en willen zij maken? Het talent ’wie je bent en
wat je maakt‘ vormt steeds het uitgangspunt voor het ontwerp van
Social label-producten.
De tweede P- is het betekenisvolle en aantrekkelijke product dat
ontstaat uit de samenwerking tussen ontwerper en werkplaats. Voor
de eerste Social label-serie >HOUT zijn meubels voortgekomen uit
de samenwerking tussen werkplaats Woodworks en ontwerper Piet
Hein Eek. Het Social label >VAAS, als een co-creatie van werkplaats
Artenzo en ontwerper Roderick Vos, is in ontwikkeling. Samen zoeken
we intensief naar passende en uitvoerbare mogelijkheden. Voor
iedere werkplaats is dat anders. Bij Social label blijft de ontwerper
dienstbaar aan de makers. Zij zijn het middelpunt. Het plezier van
het samen maken, presenteren en verkopen staat voorop zodat ze
trots zijn op wat ze maken en doen. Met de producten die met tijd,
aandacht en vakmanschap worden gemaakt – slow design – als middel
voor uitdagend werk en nieuwe mogelijkheden.
Proces is de derde P-. Social label is een nieuw totaalconcept
dwars door de huidige (zorg)structuren heen waaraan diverse zorgaanbieders
en sociale bedrijven met hun werkplaatsen deel kunnen
nemen. We stimuleren samenwerking tussen zorgorganisaties en het
bedrijfsleven met het oog op doorstroom en groei richting betaald
werk voor een kwetsbare groep.
En tot slot de P- van podium. Via de designproducten vertellen
we het verhaal van deze groep, plaatsen hun talent op het podium
en betrekken het publiek (sociaal-maatschappelijke bewustwording).
De makers van de werkplaatsen spelen de hoofdrol in de campagne
waarin de site, social media en activiteiten centraal staan. Tijdens de
activiteiten komen diverse partijen samen en ontstaan onverwachte
ontmoetingen en nieuwe verbindingen.
Socio-economics
Articipate! zet design en communicatie in voor nieuwe sociaaleconomische
structuren ten aanzien van zorg, werk en het dagelijks
leven van mensen. Social label creëert een aansprekende omgeving
voor interactie en betrokkenheid, een podium met kwaliteit en
aandacht voor een grote kwetsbare groep waaruit nieuwe kansen
en inkomsten voortkomen. Zo verkopen werkplaatsen voor
dagbesteding uit Tilburg en Breda ineens meubels onder signatuur
van Piet Hein Eek uit Eindhoven. En de unieke handgedraaide vazen
van Oswin, keramiektalent van werkplaats Artenzo, trekken ineens
samen met de bijpassende ‘kroon’ ontworpen door Roderick Vos
veel aandacht van pers en bezoekers tijdens de Dutch Design Week
oktober jongstleden.
Waardering en betrokkenheid dragen bij aan een leefbare en
veilige wijk en voorkomen sociale problemen zoals eenzaamheid of
criminaliteit. Het draait immers allemaal om erkenning en meedoen
in de samenleving, met als ultieme waardering betaald werk. Dat
met de producten van Social label ook geld verdiend kan worden, is
goed voor het gevoel van eigenwaarde van de makers. Bovendien is
het nodig voor de werkplaatsen die meer zelfvoorzienend moeten
worden en om de Social label-methode verder te ontwikkelen in
samenwerking met andere partijen (socio-economic connectors).
Samen ‘plussen’ en bouwen we verder, met nieuwe beelden en
verhalen gebaseerd op de talenten van mensen aan de nieuwe
werkplaats. Daarin smelten zorg, werk, kunst en participatie samen.
Social label streeft na alle ‘pop-ups’ tijdens events als Dutch Design
Week en European Social Innovation Week (Tilburg) naar een eigen
conceptstore/werkplaats. Dan wordt niet alleen de zorg effectiever
ingericht maar ook de nieuwe economie gestimuleerd op basis van
onbenutte en locale arbeidskrachten die in het reguliere arbeidsproces
moeilijk aan bod komen.
Simone Kramer-Janssen, bureau C-mone, cultuur
& communicatie werkt samen met Petra Janssen
(Studio Boot) onder de naam Articipate! Samen
zetten zij kunst en design in voor de samenleving.
www.articipate.nl

Auteur: Tekst: Simone Kramer-Janssen

468

Reactie verzenden

Share This