Selecteer een pagina

Nieuwe richting bij het Amsterdams Uitburo

Algemeen
In de afgelopen 26 jaar van haar bestaan heeft het Amsterdams Uitburo (AUB) zich ten doel gesteld de begrippen informatie, promotie en marketing voor de Amsterdamse culturele sector een zinvolle invulling te geven. Van een dienstverlenende, productgerichte organisatie heeft het AUB zich stapsgewijs ontwikkeld tot een organisatie met een meer projectmatige werkwijze, die gericht is op het initiren van ontwikkelingsprocessen in de culturele sector. Dat heeft wel enkele wijzigingen in de organisatie en in het takenpakket van het Uitburo tot gevolg gehad.


Het AUB voorziet vanouds het Amsterdams publiek van culturele informatie, voert een gericht doelgroepenbeleid en biedt de mogelijkheid tot het kopen van kaarten. Het AUB functioneert als een portaal: het maakt culturele informatie vindbaar en verwijst daarbij direct door naar de bron, dus naar de theater, musea, of gezelschappen. Achter de schermen zal de verkoop van toegangskaarten steeds minder door het AUB en steeds meer door de culturele instellingen zelf worden verzorgd. Het Amsterdams Uitburo behoudt zn rol als uitvoerder van collectieve culturele marketing, bijvoorbeeld via de Uitgids (culturele abonnementen over heel Amsterdam) en de Uitflits (programma op lokale tv, waarin promo`s van verschillende producties gecombineerd. Daarnaast blijft het AUB een gezichtsbepalende en innoverende rol spelen op het gebied van cultuurmarketing, onderzoek en brancheondersteuning

Kaartverkoop
Tot voor kort was kaartverkoop voor het AUB niet alleen een service, maar ook een wezenlijk onderdeel van de bedrijfsvoering. De opbrengsten uit kaartverkoop staan echter al een aantal jaren onder druk, onder meer door de toenemende concurrentie op de ticketingmarkt. De sterk teruglopende inkomsten uit kaartverkoop zijn onvoldoende om de kosten van het onderhouden van een eigen kaartverkoopsysteem en een eigen callcenter te compenseren. Bovendien maken de technische ontwikkelingen op het gebied van internet en webservices het voor de culturele instellingen steeds makkelijker om de kaartverkoop zelf te regelen. Kaartverkoop via de websites van de instellingen biedt ook de klant voordelen. Zo is het steeds vaker mogelijk om op het web je eigen stoel te kiezen in de zaalplattegrond.
Dit alles maakt een herbezinning op de positie van AUB noodzakelijk. Het AUB stopt met een eigen kaartverkoopsysteem en heeft het voortouw genomen om samen met de culturele instellingen haar kaartverkoopservice te vernieuwen. Dat betekent dat op de website van het AUB en in de Ticketshop de kaartverkoop direct vanuit de systemen van de instellingen zelf zal verlopen. Kaartverkoop via telefoon is vervallen, wat betekent dat het callcenter is opgeheven. De consument zal geen hinder van deze reorganisatie ondervinden. Het blijft mogelijk om in de AUB Ticketshop en via de website kaarten te kopen. Ook de informatiefunctie van het AUB blijft behouden: via de telefoon zal er culturele informatie worden gegeven. In de informatievoorziening is de rol van de Ticketshop overigens cruciaal: het aantal mensen dat binnenloopt voor informatie is de laatste jaren zelfs toegenomen. De Ticketshop vervult dan ook steeds meer de rol van cultureel servicecentrum.

Publiekswerving en doelgroepenbeleid
Het AUB onderscheidt op het hoogste niveau drie doelgroepen: grootverbruikers, genieters en genteresseerden. Elk product wordt gepositioneerd in deze doelgroepen en voortdurend naar de gekozen doelgroep geoptimaliseerd. Dat gebeurt onder meer via de Uitkrant en de Uitmail-service. De Uitmail biedt gepersonifieerde informatie, toegesneden op de voorkeuren van de ontvanger. De Uitkrant voorziet in de behoefte van een groter publiek, zowel dat van de grootverbruikers als van nieuwkomers. De eerste groep wordt vooral bediend via de Uitkrantagenda, terwijl de laatste groep wordt geprikkeld tot een uitstapje naar een voor hen onbekend terrein via de informerende artikelen die voorin worden afgedrukt. Tot slot speelt uiteraard ook de Uitmarkt een belangrijke rol in de publiekswerving, ook van nieuw publiek. Daartoe werkt het Uitburo de laatste jaren bewust samen met (commercile) partners, zoals UPC.

Het veranderende AUB
Collectieve marketing via stabiele producten als de Uitkrant en via regelmatig collectieve marketingacties blijft een van de kernfuncties van het AUB. Daarnaast heeft het AUB als kernfunctie om voortrekker te zijn in het innoveren van de culturele marketing. Deze innovaties gaan momenteel veelal over e-marketing en mobiele services. In de aankomende toekomst zullen mobiele diensten een steeds belangrijker middel worden om te voorzien in de behoefte aan informatie en service. Het aanjagen van innovaties op dit gebied is een belangrijke taak van het AUB.
De herorintatie van het AUB op zn taken heeft geresulteerd in een slankere organisatie die in staat is haar rol in de culturele sector in zn geheel in te vervullen en de verwachtingen naar de stakeholders (consument, instellingen n gemeente) waar te maken. Schaduwzijde is dat er bij het AUB een aantal arbeidsplaatsen verloren zijn gegaan. In n jaar is de personele bezetting van 90 naar 60 personen gekrompen. Eerder al was voorzien dat binnen de personele bezetting andere competenties nodig waren, met name op het gebied van nieuwe media en e-marketing. Daarop is nu gehele marketingafdeling gericht.

Pim Luiten:

Over de rol van het AUB als informatieverstrekker:
Mensen worden steeds mobieler en flexibeler. Dit betekent dat ook het AUB voortdurend bezig is met het mobieler en flexibeler aanbieden van informatie over het culturele aanbod. De technische ontwikkelingen op het gebied van ticketing gaan ook in deze richting. Toch zien we dat er behoefte blijft bestaan aan papier de Uitkrant is onverminderd populair en aan een plaats om te neuzen er komt steeds meer publiek in de Uitburo- Ticketshop.

Over publiekswerving:
Iemand die enkel naar het Concertgebouw wil gaan, heeft het AUB niet nodig. Mensen op cultuurgebied helpen te vinden wat ze nog niet kennen is voor ons een belangrijke uitdaging.

Over innovatie en nieuwe marketingmiddelen:
In e-marketing zit de innovatie voor de komende jaren. Wij willen binnen afzienbare tijd onder meer gaan werken met het verspreiden van videomateriaal op cultuurgebied.
Vergelijk het met YouTube, maar dan op cultureel terrein, en beter. De plannen daarvoor zijn een spin off van de Cultureplayer, waarvoor wij samen met Fabchannel, Futureweb en IAmsterdam het initiatief hebben genomen. Met de Cultureplayer (zie www.cultureplayer.nl) is het mogelijk om content te streamen en wereldwijd toegankelijk te maken voor internetgebruikers. Het project Cultureplayer heeft tot doel tien, veelal internationaal, toonaangevende culturele instellingen (de Openbare Bibliotheek, het Rijksmuseum, het Van Gogh Museum, het IDFA, De Meervaart en haar jongerenstudio Studio West, het Concertgebouw en het Concertgebouworkest, de Stadsschouwburg, Carr en de Nederlandse Opera en Het Muziektheater) tot en met 2008 te ondersteunen bij het verstevigen van hun internetstrategie. Voor het publiek biedt dit allerlei interessante mogelijkheden. Zo kunnen de trailers die worden vertoond gemakkelijk worden opgenomen in iemands blog.

In onze nieuwe constellatie stimuleren we instellingen op het gebied van innovatie.
Bijvoorbeeld bij de mogelijkheden voor het mobiel verkopen en verwerken van kaartjes. Scannen in plaats van scheuren. De techniek voor dit soort toepassingen ontwikkelt zich steeds verder en wij proberen daarin een voortrekkersol te vervullen. Wij ontwikkelen die systemen niet zelf, maar verkennen die wel en de ontwikkelaars dienen zich vanzelf bij ons aan.

Over de rol van marketing in de cultuursector:
Er zijn voldoende mensen uit het bedrijfsleven die de cultuur in willen. Ik had zelf, nadat ik technische natuurkunde had gestudeerd en enige jaren een managementfunctie in de industrie had vervuld, de ambitie om cultuurmanager te worden. Zo ben ik indertijd als adjunct-directeur bij het AUB terecht gekomen. Voorwaarde is wel dat de mensen die uit het bedrijfsleven komen de professionaliteit die ze meenemen in de organisatie kwijt kunnen. En management in de cultuur moet gaan met een groot hart voor cultuur, anders maak je iets kapot.

Auteur: redactie@mmnieuws.nl
468

Reactie verzenden

Share This