Selecteer een pagina

Niveau theatermarketing laag

Rubriek: boeken.

Communicatie, Marketing

Het niveau waarop marketing bedreven wordt in de Nederlandse theatersector is laag, zo blijkt uit een onderzoek naar marketingafdelingen van theater, impresariaten en gezelschappen. De resultaten van dit onderzoek worden gepubliceerd in de uitgave Theater: Marketing, Spanning, Sensatie, samengesteld door Arjen Barel, directeur van Bureau Barel, bureau voor marketing en zakelijke dienstverlening in de culturele sector, en Esther Lagendijk, hoofd publiciteit en marketing van Huis en Festival a/d Werf. Dit boek beoogt een brug te slaan tussen marketingtheorie en theaterpraktijk en zo de marketing van het theater verder te professionaliseren.

Dat die professionalisering hard nodig is, blijkt uit de resultaten van het onderzoek dat Annelien Alberti in opdracht van de samenstellers uitvoerde. Op basis van de antwoorden die zij ontving (zowel uit enqutes als uit interviews) kon zij concluderen dat er binnen de theatersector nauwelijks marketing bedreven wordt. Zo beschikt nauwelijks de helft van de gezelschappen en theaters over een marketingplan. Wanneer dit wel het geval is, dan is dit meestal slechts voor een jaar. Voorts werd geconstateerd dat theaters en gezelschappen zelden gebruik maken van nieuwe marketingtechnieken, veelal omdat het geld daarvoor of de kennis erover ontbreekt. Ook het verloop onder marketingmedewerkers in de theatersector is schrikbarend: minder dan de helft van de hoofden van de marketingafdelingen zit langer dan drie jaar op die positie.

Het boek bevat naast de weergave van de resultaten van dit onderzoek, de visie van verschillende auteurs, werkzaam in de theaterpraktijk, op de toepassing van marketingtechnieken om theatervoorstellingen onder de aandacht van een publiek te krijgen.
Naar aanleiding van een bijeenkomstencyclus over dit onderwerp in het voorjaar van 2003 vroegen samenstellers Arjen Barel en Esther Lagendijk aan Nel Oskam (Goudse Schouwburg), Jeffrey Meulman (cultureel ondernemer) en Moncef Beekhof (Cosmic theater) om vanuit hun eigen positie verschillende onderwerpen te beschrijven. De essays zijn gegroepeerd rond verschillende marketingthemas: de programmeurs als belangrijkste marketingmedewerker, de positie van voorstellingen ten opzichte van de rest van het aanbod en de mogelijkheden om een theater of gezelschap als merk naar voren te brengen.
MH

Arjen Barel en Esther Lagendijk, Theater & Marketing, Spanning & Sensatie, uitgeverij IT&FB, ISBN 9064036519

Auteur: MH

468

Reactie verzenden

Share This