Selecteer een pagina

Omroep MAX in 2020

Algemeen

De missie van Omroep MAX is in 2020 nog steeds dezelfde als in 2010: het maakt zich binnen het publieke bestel sterk voor het brengen van kwalitatief sterke programma’s, zoals registraties van concerten en diverse vormen van toneel, consumentenprogramma’s en opiniërende programma’s. Het is vanouds de missie van de publieke omroep om juist dit soort programma’s te brengen en dat moet die missie blijven. Waar het gaat om productie en distributie is de filterfunctie die de omroepen vanouds hebben gehad daarmee nog steeds belangrijk.

 


In 2020 is de omroep eindelijk af van de kijkcijferterreur. Er zijn federaties van omroepen ontstaan – een samensmelting die de missies van de verschillende omroepen overigens niet hebben aangetast. Externe pluriformiteit blijft daarmee gewaarborgd. Omroep MAX brengt dus nog steeds programma’s die door andere zendgemachtigden niet worden aangeboden. Ze gaat daarbij uit van een brede definitie van cultuur: van het Bloemencorso tot de Drie Baritons, en van de MaxProms tot concerten van André Rieu.

STER en reclame zullen zijn verdwenen. Het wegvallen van de inkomsten uit reclamegelden en uit de kijkerbijdragen zijn goedgemaakt door de grotere efficiency die de samenwerking van de omroepen in federaties met zich meebrengt en door samenwerking met andere media, zoals kranten en tijdschriften. De overheid zal de regelgeving voor dergelijke vormen van samenwerking nog meer hebben verruimd.
In 2020 zullen geen tv-themakanalen bestaan; wel zullen er veel meer tv-programma’s on demand beschikbaar zijn. Op de radio, met name op internet, zullen wel themakanalen bestaan, vooral om specifieke muzieksoorten aan de orde te laten komen, zoals country and western. 

MAX zal samenwerkingsverbanden met culturele organisaties hebben versterkt. Zo kan MAX verzorgde museum- of concertbezoeken aanbieden, compleet met high teas of diners en tegen aantrekkelijke kortingen.
Het merk MAX staat daarmee nog steeds stevig in de markt. Op het gebied van innovatie zijn nieuwe initiatieven ontplooid. Zo is het mogelijk om programma’s terug te zien of te beluisteren via internet en mobiele telefoons.
Ook al kijken jongeren steeds minder naar de reguliere omroepen op tv, toch zal de publieke omroep zich vanaf 2010 nog meer richten op jongeren. Door het aanbieden van programma’s on demand via andere kanalen, zoals internet en mobiele telefoon, houden jongeren indirect contact met hoofdplatform – en dat moet, wil je ze niet helemaal verliezen. MAX zal zich er echter nog steeds hard voor blijven maken dat de publieke omroep de doelgroep van 50-plussers niet uit het oog verliest.

Auteur: Jan Slagter Jan Slagter is directeur van Omroep MAX (pers@omroepmax.nl)
468

Reactie verzenden

Share This