Partnerschappen tussen bedrijven en culturele organisaties worden steeds normaler. Culturele organisaties zijn vooral gebaat bij de financiële voordelen van een dergelijk partnerschap, maar voor bedrijven gaat het juist vaak om de maatschappelijke betekenis. Petra Hoogerwerf deed onderzoek naar de motivaties van bedrijven om samen te werken met maatschappelijke organisaties. Wat drijft hen tot dergelijke partnerschappen, en hoe kan de culturele sector hier zijn profijt van trekken?
Uit onderzoek voor haar nieuwe boek Échte winst concludeert Petra Hoogerwerf dat ondernemen met een maatschappelijk doel definitief in opmars is. Zij hield ruim honderd interviews met brancheorganisaties, bedrijven en instellingen om concluderen dat er vele manieren zijn van ‘goed doen’ zijn: buurtinitiatieven, social enterprises, goede doelen, coöperaties, culturele ondernemingen en maatschappelijk verantwoorde bedrijven. Al deze organisaties en financiers zijn elk op hun eigen manier gericht op het bereiken van échte winst voor de samenleving. Hoogerwerf: “Goed doen is niet langer voorbehouden aan goede doelen maar een uitdaging voor elke organisatie. Échte winst betekent dat je niet alleen nadenkt over geld verdienen maar ook hoe je de planeet wilt achterlaten en een positieve impact wilt hebben op de samenleving. Medewerkers verwachten dat in toenemende mate van hun bedrijf.”
Betekenisvol ondernemen
Aangezien dit boek focust op maatschappelijke impact is het ook een interessant leesvoer voor managers van culturele organisaties.Met ruim 75 voorbeelden uit de praktijk – van impact investors tot online communities – beschrijft en analyseert Hoogerwerf de zeven essentiële stappen op weg naar succes.
Petra Hoogerwerf:
Het wordt de gewoonste zaak om naast winst ook je sterk te maken voor de samenleving. Dat noem ik échte winstIn Amerika is deze vorm van ondernemen al bekend on de noemer purpose economy. Hoogerwerf: ”Multinationals zoals Unilever en DSM hebben hun missie meervoudig (purposeful) samengesteld. Ik verwacht dat vele MKB-bedrijven dat ook gaan doen. Het wordt de gewoonste zaak om naast winst ook je sterk te maken voor de samenleving. Dat noem ik échte winst”.
Lessen voor culture instellingen
Hoogerwerfs onderzoek signaleert daarnaast dat het bedrijfsleven nog onvoldoende ziet aankomen dat er een nieuwe generatie ondernemers en medewerkers opstaat die naast winstgevendheid ook een maatschappelijk doel voor ogen hebben. Hoe deze innovators in het leven staan en hoe zij opereren bevat een wijze les voor culturele instellingen die innovatie niet alleen in artistieke zin moeten zien.
De purpose economy leeft volgens Hoogerwerf en groeit daarnaast snel. Het is een grote stap verder dan de uitgesleten term ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ (mvo). “Mvo was een eerste belangrijke stap maar dat is niet meer voldoende. De maatschappij vindt het vanzelfsprekend dat een onderneming maatschappelijk verantwoord bezig is. Het sturen op impact vergt meer van een onderneming maar levert ook meer op voor de maatschappij en de onderneming.”
Beter nadenken over impact
In Échte winst staat ook een boodschap voor goede doelen en non-profit organisaties. Hoogerwerf “Impact bereiken kunnen sommige bedrijven beter dan de traditionele non-profits. De tijd van de goede intenties zal definitief gaan plaatsmaken naar het creëren van impact. Impact betekent: een aantoonbaar verschil maken in de samenleving. Daar zal het geefpubliek om gaan vragen.”Hoogerwerf is er van overtuigd dat complexe vraagstukken van de wereld alleen door innovatie, opschaling en samenwerking kunnen worden aangepakt. Dat is wellicht een ambitieuze opdracht, maar Échte winst biedt in ieder geval concrete handvaten om deze opdracht te verwerkelijken.
Deze publicatie is te bestellen via: http://www.echtewinst.swpbook.com/